ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Hymer B-Klasse ModernComfort T 580

Een camper die is uitgeroepen tot Camper van het Jaar 2019 móéten we natuurlijk in de praktijk testen. Waarom was de jury zo enthousiast over de Hymer B-Klasse ModernComfort T 580? We namen de halfintegraal mee naar de Zuid-Zweedse regio Småland voor een testtrip tussen heuvels, meren en bossen.

Auteur
freelife
Datum
ReactiesReageer
Hymer B-klasse ModernComfort T 580

Signalement

Merk
Hymer
Model
B-Klasse ModenComfort T 580
Testjaar
2019
Gewicht
Rijklaar gewicht 2.900 kg, max. gewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 84.640

Het eerste pluspunt van de Hymer B-Klasse ModernComfort T 580 hebben we al bij het inladen te pakken. Of liever gezegd, pluspuntén, want aan het aantal opbergvakken lijkt maar geen eind te komen. De grote garage (draagvermogen standaard tot 350 kilogram, optioneel 450) is aan twee kanten te openen en er passen makkelijk stoelen, een grote tafel, een barbecue en – als we hadden gewild – fietsen in.

Serviceluik

Kom je nog steeds ruimte tekort, open dan aan de zijkant een luik waar je lange spullen in kunt schuiven, zoals hengels, parasols en in de winter ski’s. En anders kun je nog binnen in de vloer een luikje openen om in de geïsoleerde dubbele bodem spullen op te bergen. Die bodem is bijzonder: het is Hymer gelukt om ondanks al die opbergruimte – ook alle installaties, elektriciteit, verwarming en tanks vind je hierin weggewerkt – de vloer volledig egaal te houden. Dus geen gestruikel meer over opstapjes en andere hindernissen. Ook ónder de camper is de bodem doorlopend vlak gemaakt, voor een lagere luchtweerstand.

Hymer B-klasse ModernComfort T 580De grote garage is van twee kanten toegankelijk.

Bekroond chassis

Het eerste (kleine) nadeel volgt als we de weg op gaan. Onder aan het dashboard zijn twee handige opbergvakjes gemaakt waarin zowel de chauffeur als de bijrijder sleutels, telefoons en zonnebrillen kunnen opbergen. Het vakje zit aan de bestuurderskant alleen erg dicht bij het gaspedaal, waardoor camperaars met lange benen de hele rit met hun scheenbeen ertegenaan zitten.

Niet comfortabel, maar ook weer zo opgelost door de (optionele) cruisecontrol aan te zetten waardoor je je zithouding kunt veranderen. En het gaat bijna fout als we de ruitenwissers willen aanzetten en intuïtief de rechter hendel bij het stuur willen aantikken. Net op tijd beseffen we dat dit de hendel van de automatische versnelling is.

Verder geen klachten over de rijkwaliteiten, want de camper rijdt met de 177 pk dieselmotor bijna sportief. De nieuwe Mercedes-Benz Sprinter-basis is voorzien van het door Hymer ontwikkelde Super Light-chassis, dat is bekroond met een European Innovation Award. Het rijdt uitstekend, ook als het heuvelachtiger wordt. We kunnen elkaar onderweg prima verstaan dankzij Mercedes’ isolatie van de motorruimte en de bodemplaat.

Ondanks de zijwindassistent reageert de camper af en toe wat gevoeliger bij het inhalen van een vrachtwagen, maar het voelt nooit onveilig. Die kleine zwiepers nemen we voor lief, zeker als we bedenken dat we met ontzettend veel comfort en extra’s onderweg zijn. Ondanks dat blijft het gewicht ruim onder de 3.500 kilogram.

Fijne sfeer

’s Avonds op de eerste Zweedse camping hebben we de tijd om alle features van de Hymer B-Klasse ModernComfort T 580 beter te bekijken. Gezellig is de indirecte ledverlichting die door de hele camper te vinden is, van de cabine voorin tot het slaapgedeelte achterin. Samen met het houtdecor en de subtiel glimmende, lichte kastkleppen zorgt de verlichting voor een fijne sfeer.

Het uitvouwen van de plissé-gordijnen bij de voor- en zijruiten is net als bij veel andere campers een klusje voor de reisgenoot met het meeste geduld, want het systeem is een tikje broos en het openen en sluiten moet met beleid gebeuren. Pas ook op met het draaien van de cabinestoelen, je schaaft makkelijk langs deze verduistering. Als de stoelen in positie zijn, is het alleen nog een kwestie van de tafel draaien en schuiven; je kunt er alle kanten mee op.

Hymer B-klasse ModernComfort T 580Met de tafel in het zitgedeelte kun je letterlijk alle kanten op.
De plintverlichting zorgt voor een fijne sfeer.

Extra lang bed

De twee eenpersoonsbedden liggen op een verhoging achterin, op de garage. Met een trap in het midden klimmen we erin en met een tussenstuk kun je het slaapgedeelte eventueel ombouwen tot een groot bed. De matraslengte is standaard 192 centimeter. Voor een reisgenoot met ongeveer dezelfde afmeting had dit een probleem kunnen opleveren, ware het niet dat Hymer een oplossing biedt.

Hymer B-klasse ModernComfort T 580De koudschuimmatrassen zijn comfortabel. Van de een-
persoonsbedden kun je met een tussenstuk een groot bed
maken.

Optioneel kun je een stuk van de kastruimte tussen de koelkast en een van de bedden opgeven. In die uitsparing plaats je dan een extra matrasdeel, waardoor de bedlengte op 215 centimeter komt en je niet klem hoeft te liggen. Ideaal, zeker ook omdat er in de vele bovenvakken rondom de bedden en de opbergruimte eronder genoeg ruimte overblijft voor kleding.

Tussen de hoofdeindes kunnen we usb-poorten, een 12 volt-aansluiting en een stopcontact delen om bijvoorbeeld onze telefoons op te laden. Daaronder zit een schakelaar voor subtiele verlichting van het gangpad, voor als je ’s nachts naar het toilet moet en de ander niet in de spotlights wil zetten. De centrale schakelaar van de overige slaapkamerverlichting zit helemaal bij het voeteneind van een van de bedden en het is even aftasten als je ’m in het donker zoekt. De leeslampjes zijn wel los van elkaar uit te schakelen bij het lampje zelf.

Diepe keukenlades

We ontbijten de volgende ochtend buiten. Binnen bereiden we op het gaskooktoestel met drie pitten en piëzo-ontsteking wat eitjes. Aan de zijkant van het keukenblok hangt een plankje dat je kunt opklappen om het werkblad te vergroten. Het hangt alleen precies in de loop naar buiten toe, merken we, dus daar hebben we nu even niets aan. De torenkoelkast biedt met een inhoud van 142 liter lekker veel ruimte. In de keuken bergen we achter de glimmende bovenklep lichte spullen op en onderin zijn drie diepe laden met pushlock-vergrendeling voor alle overige keukenaccessoires en boodschappen.

Hymer B-klasse ModernComfort T 580De lades van het keukenblok zijn diep. Handig, maar daar-
door wordt het gangpad ook wat krap.

Fijn, zoveel opbergruimte, maar samen met de breder uitlopende toiletruimte (met douche, toilet, wasbakje en veel kasten) en zithoek tegenover de keuken voelt het gangpad op dit punt wel een beetje krap. Het is soms even manoeuvreren als je achter het fornuis staat of achterin spullen wil pakken. Voordeel is wel dat de zitbank lekker breed is en je nog eens visite kunt uitnodigen. Als je de hoofdsteunen niet gebruikt voor eventuele passagiers, kun je ze ook opbergen in een verwarmd vloerluik. Zo geef je de verstelbare flatscreen-tv boven de zitbank alle ruimte.

Wildkamperen

Het Zweedse allemansrecht geeft ons de mogelijkheid om, onder bepaalde voorwaarden, te kamperen in de vrije natuur. Met een schoonwatertank van 180 liter en een vuilwatertank van 150 liter kun je wel een tijdje vooruit in het groen. De zuinige ledverlichting en koelkast blijken na een nachtje zonder snoer nauwelijks iets van de accuvoorraad te hebben gesnoept. Door de grote panorama-dakvensters worden we aan alle kanten omringd door de natuur. Wél schuiven we overal de stevige horren voor, ook bij de toegangsdeur, want Zweedse muggen – die hebben in deze mooie Hymer niets te zoeken.

Conclusie Hymer B-Klasse ModernComfort T

Testredacteur Margot Eggenhuizen: “Veel standaard luxe, een geïsoleerde dubbele bodem, een ruime garage, panoramadakvensters en dan ook nog onder de 3.500 kilogram: het is geen wonder dat de Hymer B-Klasse ModernComfort T 580 is uitgeroepen tot Camper van het Jaar. Hij rijdt vlot en ziet er nog sportief uit ook. Er zijn in deze serie vijf indelingen – variërend van 699 tot 723 centimeter lengte en van losse eenpersoonsbedden tot een vrijstaand queensbed. De T 580 is met een vanafprijs van € 84.640 duurder dan sommige soortgenoten met dezelfde lengte, maar daar krijg je veel nieuwe techniek, een lichtgewicht chassis en veel standaard extra’s voor terug.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hymer B-Klasse ModernComfort T liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest Hymer B-klasse ModernComfort T 580