ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Hymer B 588 DL

De Hymer B-klasse was vooralsnog alleen in standaardafmetingen verkrijgbaar. Nu introduceert Hymer vier smallere varianten. Maar weegt dit ruimteverlies op tegen de meerwaarde van het rijgemak? Redacteur Martin Vogt testte het uit.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Hymer
Model
B 588 DL
Onderstel
Fiat Ducato
Testjaar
2016
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg
Basisprijs
95.940

De camper met eenpersoonsbedden plus een hefbed aan de voorzijde is – net als zijn drie compagnons – inclusief wielkasten 2,22 meter breed. De breedte van de opbouw is 2,12 meter. De toevoeging ‘DL’ staat voor ‘DynamicLine’, zoals Hymer de nieuwe smalle carrosserie noemt. Deze opbouw en indeling is vergelijkbaar met die van de C-compactline i 143 van concurrent Carthago.

Rijgemak

De twintig centimeter die Hymer heeft bespaard op het carrosserie van de 6,99  meter lange B 588 DL is goed merkbaar.  Het is verbluffend hoe gemakkelijk de zeven meter lange integraal zich door het stadsverkeer van Stuttgart, ons testgebied, laat sturen.

Het doorkruisen van de zijstraten langs geparkeerde auto’s gaat ook vloeiend. De smallere carrosserie is na onze rijervaringen zeker het overwegen waard. Wat ons betreft compenseert die meerwaarde van het rijgemak het ruimteverlies in het interieur.

Garage

Tussen de zitbank en het keukenblok blijft niet veel ruimte over, maar de smalle integraal biedt alsnog voldoende ruimte om er tussendoor te lopen. De badkamer is groot genoeg, net zoals de bedden (2,00/1,90 m x 0,80 m). Lof verdient de Hymer voor de echt grote, 1,22 meter hoge achtergarage, die voorzien is van twee ruime toegangsdeuren.

Een smalle carrosserie draagt ook bij aan een lager gewicht. Zoals bij elke fabrikant staat de Hymer ook onder druk om gemakkelijk hanteerbare campers tot 3,5 ton aan te bieden. Bij integralen met een dubbele bodem is dit nu een grote uitdaging.

Gewichtsverlies

Het resultaat van de afname in breedte bedraagt volgens berekening van de Hymer-technici zo’n 40 kilogram. Het door Al-Ko ontwikkelde lichtgewichtchassis zorgt voor nog eens 25 kilogram gewichtsverlies. Dit is gerealiseerd dankzij afname van materiaaldikte en lichtere profielen.

Ben jij benieuwd welke gevolgen de afslankkuur van de Hymer nog meer heeft en hoe de B 588 DL er van binnen uitziet? In ACSI FreeLife 7-2016 lees je het allemaal.

bestel magazine