ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Bürstner Lyseo T 734

Dankzij een ingenieus wandensysteem beschikt de nieuwe Lyseo over drie aparte kamers. We stuurden een testkoppel op pad om de meerwaarde daarvan te bepalen.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Burstner Lyseo T 734

Signalement

Merk
Bürstner
Model
Lyseo T 743
Onderstel
Fiat Ducato
Banden
Wielbasis 430 cm
Testjaar
2017
Gewicht
max. toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 69.150

Wat zie je als je de Bürstner Lyseo T 734 na een lange rit op de camperplek parkeert en in de gedraaide chauffeursstoel met een welverdiend koud glas bier aan tafel zit? Dat hangt er maar net vanaf. Het interieur van de halfintegraal is namelijk variabel en verschilt afhankelijk van de plaatsing van de wanden in grootte. Dat zit zo: Bürstner heeft voor de Lyseo een ingenieus systeem van schuif- en vouwwanden bedacht waarmee je de binnenruimte kunt opdelen in een leefgedeelte, een uiterst riante toiletruimte en een afgesloten slaapkamer.

Laten we beginnen in de keuken waar dat koude biertje in de 145-liter koelkast stond. De koelkast staat achter de hoekkeuken aan de kant van de chauffeur. Tussen het keukenblok en de koelkast zit een duimdikke naad. Deze loopt van de vloer tot aan het plafond en is vanbinnen bekleed met vilt.

De naad maakt deel uit van de truc waarmee Bürstner de toiletruimte vergroot. In de naad zit namelijk een deel van een harmonicadeur verstopt waarmee je de sanitaire ruimte naar voren toe kunt afsluiten. Enkel optisch overigens, want geluiden en geurtjes houdt de vouwdeur niet tegen. Op zich is dit een goede vondst van Bürstner, ware het niet dat de koelkast (en dus het bier) zich nu opeens in de toiletruimte bevindt. Daar kun je dus niet bij als iemand op zijn gemak wil douchen.

De douche is in een aparte cabine van de toiletruimte ondergebracht. Zonder Bürstners wandensysteem zou het sanitair erg krap zijn.

Niet storen a.u.b.

Het grote voordeel is natuurlijk dat het sanitair zo veel meer bewegingsvrijheid biedt. En dat is ook nodig. Want met een diepte van 75 centimeter is het kleinste kamertje met recht klein te noemen. Zonder de ruimte te vergroten, kun je je er bijvoorbeeld onmogelijk omkleden.

Met de harmonicadeuren dicht ontstaat een riante kleedkamer met toegang tot de kledingkasten achterin. Rechts naast het queensbed staat een kast met planken voor shirts en andere kleren die opgevouwen mogen worden. Ook in de bovenkastjes van het slaapgedeelte is daar plek voor. Links naast het bed staat een hangkast voor jacks, jurkjes en overhemden.

Het queensbed van 193 x 145 centimeter is ondanks de afgeronde hoeken aan het voeteneinde lang genoeg. De matras ligt prima. Ook de lattenbodem draagt bij aan het goede slaapcomfort. Voor een optimale nachtrust kan ook dit gedeelte van de halfintegraal worden afgesloten tot een heuse slaapkamer. Hiervoor hoef je enkel de schuifdeur aan de kant van de toiletruimte dicht te doen. Als deze deur dicht is, kun je ongestoord in het achterste deel van de camper bivakkeren.

Het tweepersoons queensbed is comfortabel. Het hefbed is geschikt voor één grote persoon of twee kleinere.

Een ander voordeel is dat je de temperatuur in de aparte ruimtes kunt laten verschillen. Slaap je liever in een koele omgeving? Laat de schuifdeur dan dicht zodat alleen het leefgedeelte wordt verwarmd.

Koken zonder snijden

De zitgroep bestaat uit een tafel van 97 x 68 centimeter, een zitbank in rijrichting, een extra stoel naast de opbouwdeur en de twee gedraaide cabinestoelen. Er kunnen eventueel vijf personen aanschuiven, maar dan ontbreekt er wel één slaapplek. Optioneel is een vijfde slaapplek te creëren. Boven de zitgroep zweeft een elektrisch verstelbaar hefbed. Met een breedte van 132 centimeter vooral geschikt voor twee mensen die elkaar meer dan aardig vinden. Of voor de (klein)kinderen natuurlijk.

Overdag hangt het hefbed strak tegen het plafond. Zorg wel dat je het bed mooi vlak opmaakt voordat je het omhoogtakelt. De stahoogte is hier namelijk 184 centimeter en het zou zonde zijn als slordig beddengoed daar nog wat centimeters vanaf snoept. Gelukkig zit je er meestal, dus moet het geen probleem opleveren.

De rugleuning van de zitbank grenst aan de hoekkeuken. Onder het werkblad van de keuken vind je vijf grote schuiflades met softclose en een goed verborgen flessenlade met aan de buitenkant een stang voor hand- en theedoeken. Minpuntje is de plek van de driepits kookplaat. Doordat de pitten ver naar voren zitten, is het werkblad maar twaalf centimeter diep. Er past net geen snijplank op. De legplank achter de rvs-spoelbak is wel heel praktisch.

De hoekkeuken is overzichtelijk, maar heeft wel een klein werkblad. De verborgen schuiflade is geschikt voor flessen en uitgerust met een stang voor hand- en theedoeken.

De keuken verlicht je met handig verschuifbare ledspots. Deze vind je ook boven de dinette en het queensbed. Nog een handig detail is de USB-poort bij het bed. Daarmee laad je bijvoorbeeld je smartphone of tablet op.

Biertje

Het zijn niet alleen de doordachte details die de Lyseo T 734 zo sympathiek maken. De positieve indruk ontstaat al tijdens de rit naar de camperplaats. Er kleppert niks en de 130 pk van de basisversie van de Fiat Ducato volstaat zonder twijfel. Ook in bergachtig gebied. Het verbruik van de 2,3 liter-dieselmotor valt ons goed mee: 10,7 liter per 100 kilometer. Onze dorst is groter. We nemen nog maar een biertje voordat we ons naar de slaapkamer begeven.

Conclusie

Claus-Georg Petri, testredacteur: “Met zijn driedelige indeling wekt de Lyseo T 734 sympathie. Het hefbed onderstreept zijn veelzijdigheid en maakt de halfintegraal ook meteen geschikt voor gezinnen. Alleen het werkblad in de hoekkeuken is een beetje aan de kleine kant als je er een gezinsmaaltijd wil bereiden. Al met al een geslaagd experiment van Bürstner.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Bürstner Lyseo T 734 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: Bürstner Lyseo T 734