ACSI FreeLife

Menu

Hymer Exsis-t versus Hymer ML-T

Ze hebben een vrijwel identieke interieurindeling en dezelfde buitenlengte. Maar terwijl de halfintegraal 588 van Hymer gebaseerd is op de Fiat Ducato, staat de 580 op het onderstel van de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Hymer
Model
Exsis-t 588 en ML-T 580
Onderstel
Fiat Ducato en Mercedes Sprinter
Testjaar
2014
Gewicht
Leeggewicht rijklaar: 3013 om 3233 kg
Basisprijs
66950

Tijd om ze in de praktijk met elkaar te vergelijken.

De weg op met Hymer

Het is een waterkoude ochtend, en het asfalt op de bergweg aan de rand van de Zwabische Jura is nat. Vijf kilometer lang bochten afgewisseld met rechte stukken, en het gaat flink omhoog. Dat vergt een en ander van het onderstel en de aandrijving. We rijden in de Hymer Exsis-t 588, de halfintegraalcamper op basis van een Fiat Ducato.

We naderen de eerste haarspeldbocht. De voorwielaandrijving trekt de camper verbazingwekkend goed door de natte bocht heen, terwijl de motor toch een koppel van 320 newtonmeter aan de voorwielen doorgeeft. We gaan nog wat harder de volgende haarspeldbocht in. Nu raakt de camper onderstuurd, de voorwielen hebben dringend tractie nodig.

De 2.3 liter turbodieselmotor met 130 pk bevalt uitstekend. Hij hangt goed aan het gas, trekt goed door en werkt als een paard. Samen met de nauwkeurige stuurinrichting, die oneffenheden in het wegdek goed doorgeeft aan de bestuurder, is dit een prima combinatie. De zesversnellingsbak blinkt uit door zijn soepele bediening en korte schakelafstanden.

Automaat of schakelen

Wat wil de camperliefhebber nog meer? Het antwoord op die vraag is de Hymer ML-T-580, die op het onderstel van de nieuwe Mercedes Sprinter staat. Uit een cilinderinhoud van 2.2 liter weet hij 129 pk te halen, en ons testmodel produceert zelfs 163 pk. Dat de beide Hymer-broertjes totaal anders aanvoelen, ligt voor een groot deel aan de versnellingsbak.

Tegen een meerprijs is voor de Mercedes een klassieke automatische versnellingsbak met koppelomvormer verkrijgbaar, een optie die de Fiat Ducato niet biedt. Die geeft het koppel van 360 newtonmeter in zeven automatische versnellingen door aan de aandrijfwielen. En hoe! De schakelmomenten en de toerentalwisselingen zijn nauwelijks merkbaar.

De diesel lijkt nog wat beter geluidsgeïsoleerd en is daardoor merkbaar stiller. Het sturen gaat nog wat lichter dan in de Ducato-Hymer en is ook minder afhankelijk van de wegomstandigheden.

Wil je weten welke kampeerwagen beter scoort wanneer ze zijn volgeladen? En hoe het leefcomfort in de campers is? Lees dan het zeven pagina’s tellende artikel in het ACSI FreeLife magazine van juni/juli.

bestel magazine

 

 

Confidental Infomation