ACSI FreeLife

Menu

Getest: Mercedes Marco Polo

In navolging van de bekende ontdekkingsreiziger, waaraan deze buscamper zijn naam ontleent, staat de Mercedes Marco Polo paraat voor avontuur.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
8
8
ReactiesPraat mee

Bij een nieuwe buscamper zijn de verwachtingen altijd hooggespannen. En helemaal als het er een op basis van een Mercedes-Benz is. Bovendien zijn de doorgewinterde experts van Westfalia niet alleen betrokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe model, ze hebben de V-klasse Mercedes ook eigenhandig omgebouwd tot Mercedes Marco Polo. Hoge verwachtingen dus. Kan de buscamper ze waarmaken?

163 pk’s voor je vakantie-avontuur

ACSI FreeLife kreeg de gloednieuwe buscamper ter beschikking voor een uitgebreide leeftest.
Aan de rijeigenschappen van de V-klasse hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Het rijcomfort en geluidsniveau stemmen overeen met moderne personenauto’s. De 163 pk sterke turbodieselinjectiemotor heeft een hoge koppel (380 Nm) bij een toerenbereik vanaf 1400 toeren per minuut. Dat rijdt niet alleen heel ontspannen en zonder noemenswaardige bijgeluiden, het is ook nog eens aangenaam zuinig: amper 9 liter diesel per 100 kilometer. Bovendien hoor je in de buscamper nagenoeg geen gepiep of geknars van de meubels of het hefdak. De opbouw is van het allerhoogste niveau.

Kamperen met een chromelook

Dat het basisvoertuig oorspronkelijk niet als camper is bedoeld, merk je aan de moeilijkheid waarmee je vanuit de cockpit het leefgedeelte in moet klauteren. De ruimte tussen de middenconsole en de twee stoelen is zo smal dat zelfs kleine voeten er niet tussen passen. Je moet je knieën optrekken en met je voeten over de zittingen heen stappen. Maar verder zie je aan elke hoek van de Marco Polo dat de hoge verwachtingen waargemaakt zullen worden. De chroomlook van het dashboard zie je terug in het keukenblok, dat iets wegheeft van een Bauhaus-sculptuur: veel donker glas en blinkend aluminium, prachtige rondingen, glanzende oppervlakken en kleine zwarte, weggewerkte knoppen.

Slapen op vleugels

De hoogslaper onder het uitzetdak is beduidend comfortabeler dan het bed op de achterbank. Het 5 centimeter dikke matras van 202 x 113 centimeter rust op een speciale lattenbodem met ‘vleugels’ die bijzonder goed ondersteunt, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je op een dunne matras ligt. Bij het bed vind je twee ledleeslampjes met dimfunctie en een USB-poort. Het tentdoek heeft aan weerszijden grote flappen die open kunnen voor zicht naar buiten, waardoor je je nooit beklemd hoeft te voelen. Lucht en licht kunnen zo naar binnen, maar insecten dankzij het transparante gaas uiteraard niet.

Kilometers vreten

Met een lengte van 5,14 meter, breedte van 1,93 meter en hoogte van 1,98 meter is de Marco Polo duidelijk groter dan een personenauto. Dankzij de talloze hulpsystemen aan boord, die grotendeels tot het standaard pakket behoren, kun je met een gerust hart op reis vertrekken. De voortreffelijke rijeigenschappen van de buscamper geven je bovendien het gevoel dat je wel degelijk in een gewone personenauto zit, klaar om in alle comfort kilometers te vreten.

Praat mee

  1. RD

    Wat een gezeur over het verbruik…! Een wagen van om en bij de 3T VERBRUIKT ! Dat wéét je ook vóór de aankoop of kies voor de fiets.
    Wij en de kids genieten ervan zodra we de motor starten en vertrekken !
    Wij kiezen voor het Franse gezegde: ‘Quand on aime, on ne compte pas…!!!
    Enjoy !

    Reageer
    0
    0
  2. RD

    Wat een gezeur over het verbruik…! Een wagen van om en bij de 3T VEERBRUIKT ! Dat wéét je ook vóór de aankoop of kies voor der fiets.
    Wij en de kids genieten ervan zodra we de motor starten en vertrekken !
    Wij kiezen voor het Franse gezegde: ‘Quand on aime, on ne compte pas…!!!
    Enjoy !

    Reageer
    0
    0
  3. Sibuka Sibuka

    Heb ook het artikel gelezen. Maar mijn polo (nieuw gekocht 2015) kraakt, piept en steunt alle kanten op. Zelfs het hefdak moest opnieuw uitgelijnd worden in Duitsland. En grootste probleem is wel de navigatie van Garmin, ongelooflijk waardeloos systeem die mij bij elke 1000km minstens 100-150 km laat om rijden. Maar van MB nl GEEN actie. Nee voor mij NOOIT meer een mb marco polo!

    Reageer
    0
    0
  4. E

    Mijn Marco Polo V6 3000 rijdt +/- 8 a 9 liter op 100 km als ik op de autoweg rijdt. In het normale dorpsverkeer loopt dit heel snel op. Deze auto voelt zich dus fijner op de snelweg, zoals de reclames ook weergeven.

    Reageer
    0
    0
  5. DS
    Dodo van der Straaten

    Ik rijd 1 op 5,8 als ik 90 rijd. Dat is anders dan het artikel beschrijft. Heeft u daar aub een reactie op? Marco polo 220 V-klasse 2016

    Reageer
    4
    0
  6. DS
    Dodo van der Straaten

    Met mijn nieuwe Mercedes Marco polo camper 220 V-klasse uit 2016 rijd ik 5,8 als ik 90 rijd. Wie heeft hierop een reactie? Want ik vind het erg duur rijden. Daar komt nog na 4 tankbeurten boven de kosten voor Blue Tec. Heeft ACSI FreeLife of iemand anders hier ervaring of een reactie op?

    Reageer
    0
    4
  7. R

    Wat kost de camper?

    Reageer
    0
    2
    1. DS
      Dodo van der Straaten

      70.000

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Getest: Mercedes Marco Polo

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation