ACSI FreeLife

Menu

Sara en Jurrien reizen fulltime met elektrische buscamper

Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laten we je hun bijzondere rijdende creaties zien. Sara van Geloven en Jurrien Veenstra trappen af met hun geheel elektrische buscamper, waarmee ze fulltime door Europa reizen.

Auteur
Berrit de Lange
Datum
ReactiesReageer
Elektrische buscamper_Sara en Jurrien_COPYRIGHT MARCEL JURIAN DE JONG

Reizen zit Sara en Jurrien in het bloed. Als reisjournalist en fotograaf vliegen ze jarenlang de hele wereld over voor hun verhalen. Van een tocht door de Canadese bergen via de Turkse Rivièra naar Malawi voor een safaritrip. Tot corona toeslaat.

Noodgedwongen aan huis gekluisterd besluit het stel om het roer om te gooien en voortaan op een andere manier te gaan reizen. “Niet meer het hectische reisbestaan dat we hadden, met veel verre vluchten en relatief weinig tijd om ergens langer te blijven, maar bewust en duurzaam”, vertelt Sara.

Reizend wonen en werken

Midden in coronatijd besluiten ze om een camper te kopen, om in te gaan wonen en werken. Een zoektocht naar het perfecte onderkomen op wielen – het liefst geheel elektrisch – verloopt aanvankelijk teleurstellend. “Vintage buscampers, waar een elektrische motor in is gezet, zien er vaak fantastisch uit, maar hebben een actieradius van minder dan honderd kilometer. En de elektrische campers die toen op de markt waren, zijn voor ons te klein.”

In december 2020 kopen Sara en Jurrien een Fiat E-Ducato. Vanuit de folder, want de geheel elektrische versie van het populaire campermodel op diesel is nog niet op de markt. De bus voldoet aan de wensen qua bereik. En zelf kunnen ze er, handig als Jurrien is, hun ideale woonwerkplek van maken.

Elektrische buscamper_Sara en Jurien_strand

Allergrootste accupakket

Ze kiezen voor het allergrootste accupakket van 79 kWh. Fiat belooft een bereik tot 360 kilometer, maar in de praktijk is dat op de snelweg zo’n honderd kilometer minder. “Dat komt doordat we gekozen hebben voor een verhoogde en verlengde versie van de bus”, legt Sara uit. “Daarin kan ook Jurrien, die lang is, rechtop staan en er is genoeg plek voor een vast bed en een behoorlijke keuken. Vergeleken met wat elektrische auto’s nu halen, is de actieradius niet zo groot, maar voor onze manier van reizen, slow travel, is het prima.”

Na ongeveer een jaar verbouwen is de elektrische buscamper in de zomer van dit jaar klaar voor hun eerste roadtrip door Scandinavië. Jurrien voorziet het interieur van een vast lengtebed, een keuken met inductiekookplaat, lichte, aluminium stellages met kunststof kratten als opbergruimte en een composttoilet. De buscamper is geheel zelfvoorzienend. Op het dak liggen zonnepanelen voor de huishoudaccu en om het een paar dagen off grid te redden.

Elektrische buscamper_Sara en Jurrien_originele busDe originele Fiat E-Ducato van Sara en Jurrien die zij zelf ombouwden tot elektrische buscamper

Tegenslag

“We hadden eerder weg gewild, maar hadden nogal wat tegenslag”, vertelt Sara. “Zo werd de bus door corona en leveringsproblemen van computerchips ruim een halfjaar later dan gepland geleverd. Toen we hem eenmaal hadden, kwam er een probleem met de batterij aan het licht. De reparatie nam nog eens vier maanden in beslag.”

De kersverse camperaars stonden dan ook te trappelen om hun leven als fulltime reizigers te beginnen. “We hebben de bus zover afgemaakt dat we konden gaan. De isolatie bijvoorbeeld was van later zorg, want die is in de zomer toch niet nodig.”

Het avontuurlijke koppel is inmiddels onderweg op hun tweede roadtrip, dit keer door Zuid-Europa. “In Scandinavië ging opladen overal heel soepel. Er waren overal genoeg laadpunten. Zelfs midden op zee, op de ferry tussen Noorwegen en Denemarken, kon de bus aan de stroompaal”, vertelt Sara. “We zijn dan ook heel benieuwd hoe het in Zuid-Europa is gesteld met de laadinfrastructuur.”

Elektrische buscamper_Sara en Jurrien ©Jurrien VeenstraDe laadruimte van de elektrische buscamper is omgetoverd tot een fraai reisonderkomen met een vast bed, een keuken en twee werkplekken.

Een paar kilootjes te zwaar

Tussen de trips door maken Sara en Jurrien de E-Ducato af. En moet de elektrische buscamper een jasje uitdoen. “Op de weegschaal tijdens onze reis door Scandinavië bleek de bus toch iets zwaarder dan het maximum toegestane gewicht van 3.500 kilo. Een bekend probleem bij elektrische campers. Alleen al de tractie-accu weegt 650 kilo”, legt Sara uit. “De camper heeft nu een lichtere bodemplaat en het bed steunt op aluminium in plaats van dikke houten balken. Jurrien heeft de huishoudaccu die in het midden zat, naar achteren verplaatst.”

Voor zover bekend zijn Sara en Jurrien een van de eersten ter wereld die van een elektrische bus een zelfvoorzienende camper hebben gemaakt. Op hun website, greentraveljournal.com, doen ze uitgebreid verslag van de bouw en hun trips. Al reizend in hun huisje op wielen, zal her en der zeker nog wel wat veranderen aan de bus, verwacht Sara. “Het is waarschijnlijk een doorlopend project. Dat hoort ook bij pionieren. We zijn, ondanks wat tegenslagen, blij dat we ons hart hebben gevolgd en dit avontuur zijn aangegaan.”

Camperbouwers gezocht

Heb je zelf ook een eigen (elektrische bus)camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons onder vermelding van ‘Kluscamper’.