ACSI FreeLife

Menu

Actieve luchtvering: stabieler door de bocht met je camper

Speciale luchtvering van het merk VB-Airsuspension verleent grote campers meer stabiliteit en comfort. De bijzonderheid zit ‘m in de actieve schokdempers. Bovendien biedt Morelo exclusief voor de eigen campers een bredere vooras aan.

Auteur
MPS
Datum

Campers zijn gebouwd op basis van bestelwagens die allereerst bedoeld zijn om vracht te vervoeren. Daarvoor is een robuust onderstel vereist dat veel gewicht kan dragen en tegen een stootje kan. Dat het daarnaast vaak stug is afgeveerd, wordt op de koop toegenomen – bij het vervoer van goederen speelt rijcomfort immers niet zo’n belangrijke rol.

Luchtvering voor meer comfort

Aan campers worden andere eisen gesteld. Ook hierbij gaat het vaak om zware lasten, maar tegelijkertijd ook om passagiers die comfortabel hun bestemming willen bereiken. Dat geldt met name voor de meest luxueuze campers van boven de € 150.000. Voor dit segment levert Iveco met de Daily de meest gebruikte basis. Hier komt de luchtvering van VB-Airsuspension in beeld, want die verschaft dit werkpaard niet alleen comfort, maar nog veel meer.

Gewichtsverdeling balanceren

Luchtveren zijn een effectief middel om de ongelijke gewichtsverdeling in de camper via de luchtdruk in de rubberbalgen te balanceren, en de vering comfortabeler te maken. De luchtkussens in de rubberbalgen reageren gevoeliger op oneffenheden uit het wegdek dan zware bladveren van metaal of kunststof. De luchtkussen filteren zo, in tegenstelling tot een conventioneel onderstel, de meeste schokken en stoten.

Regelbare schokdempers

Een zware camper wordt door luchtvering wel wat gevoeliger voor beweging om de lengteas en neigt naar overhellen in bochten. VB-Airsuspension heeft daar een oplossing voor door de luchtveren te combineren met regelbare schokdempers.

Hierbij zijn de dempingsniveaus niet vast ingesteld zoals bij gewone schokdempers, maar ze reageren afhankelijk van de rijsituatie dan weer soepeler of stugger. Rijdt de camper bijvoorbeeld in een bocht, dan worden de buitenste schokdempers stugger, waardoor de camper minder overhelt. Dit effect is nog sterker bij plotselinge uitwijkmanoeuvres, maar je meerdere keren van richting verandert. Op de testbaan is dat bij een dubbele rijstrookwisseling goed merkbaar. Een Morelo met actieve luchtvering is dan veel beter hanteerbaar dan een camper met een origineel onderstel.

Bredere vooras

Om te zorgen dat de schokdempers in iedere situatie optimaal reageren, registreren meerdere sensoren de bewegingen van de camper. In een fractie van een seconde reageert iedere afzonderlijke schokdemper op passende wijze. Bij het remmen worden bijvoorbeeld de voorste schokdempers stugger bij het inveren en de demping achter wordt stugger bij het uitveren. Hierdoor duikt de camper minder sterk naar voren en de wielen houden een gelijkmatige grip op het wegdek. Dat leidt tot een kortere remweg en dat heeft VB-Airsuspension door TÜV Nord laten bevestigen.

Voor extra stabiliteit en een geringere neiging tot overhellen, heeft VB exclusief voor alle campers van Morelo een speciale, bredere vooras dan die van Iveco. Ook deze optie vermindert het overhellen merkbaar en heeft nog een extra voordeel: de camper ziet er fraaier uit.

Bron: MPS Tekst: Dominic Vierneisel

Praat mee

  1. Hans ten Broeke

    VB maakt inderdaad heel goede luchtvering.
    Onze camper, een Frankia 740 DB is een 5 ton tandem asser, en zit er dus een beetje tussen in.
    Wat zwaarder dan een “gewone” camper maar zeker niet in het segment van deze Morelo liners.

    Waarom voor ons luchtvering, direct bij aanschaf (30000)km ook het vaak voorkomende probleem van teveel voorover staan en daarmee ook lang niet de volledige veerweg aan de voorkant beschikbaar, een beetje bokkende voorkant.

    Voor ons een simpele en voordelige TUSSEN oplossing zit gewoon in het Fiat Ducato originele onderdelen pakket.
    Er zijn origineel 6 verschillende voor veren leverbaar in div lengtes draaddiameters en aantal windingen. Bij het in de partslist kijken, springt er direct 1 uit, enkele cm langer en belangrijk,1 extra wikkeling. Als ik het goed heb was dat z’n €300 ex voor een set. Besteld en laten monteren bij onze Fiat bedrijfswagen dealer, binnen 2 uur weer onderweg naar huis.
    Camper stond nagenoeg horizontaal en daardoor een goed bruikbare veerweg, comfort aan de voorkant enorm verbeterd.
    (begrijp werkelijk niet waarom te veel campers bouwers op Ducato basis hier niet op komen)

    We hebben hier ruim een jaar mee gereden, en toen de VB luchtvering bij Jaco Speelman in Westerborg laten monteren. Werkelijk prima service.

    Voor ons een zeer belangrijke eigenschap is de constante rijhoogte wat er ook aan belasting meegaat, oa een extra 230kg achterop. 500cc motor, en het rek waar die opstaat.
    Minder dan 0.5cm hoogte verschil, het zelfde met bv 150L water enz.

    Rij comfort, met luchtvering krijg je het gevoel zoals bv een grote touringcar.

    Uiteraard zijn er allerlei snufjes ingebouwd die niet direct nodig zijn voor het rijden maar wel handig zijn.
    We gebruiken altijd als we ergens overnachten de auto nivellering, knop drukken en in een minuut staat de camper perfect waterpas, geen pootjes enz, geen deuren die weer terug of juist open draaien, waterpas is waterpas.

    Veerboot stand kan handig zijn met achter een grote oversteek, de achterkant komt omhoog, en de voorkant zakt, dus je schuurt niet over de grond.
    Omgekeerd kan ook, b.v. met het laden, wat ik gebruik als de motor er op gaat.
    Dan is er nog zijdelings neigen als de vuil watertank geleegd wordt, leuk maar niet perse nodig.

    Klein grapje, France tol is duur, en hoger dan 3m wordt automatisch vrachtwagen tarief, als ik het goed heb een factor 3 of meer.
    Er zit ook nog een knop parkeer garage op, waarvoor was ons eerst niet duidelijk, maar onze kamper zakt dan duidelijk onder de 3 M hoogte, en dus gewoon tarief, we noemen deze knop nu Tol knop.

    U begrijpt het wel, voor ons nooit meer wat anders dan lucht vering

    Vr groet,
    Hans

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Actieve luchtvering: stabieler door de bocht met je camper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht