ACSI FreeLife

Menu

Tips voor rijden door weer en wind

In de herfst en winter hebben de wegcondities nogal eens verrassingen in petto, maar ook in de lente of zomer kunt u verrast worden door een flinke regen- of onweersbui. Promobil informeert hoe je je op de juiste wijze voorbereidt en moet reageren als het eropaan komt.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer

‘Pfff. Dat was een dubbeltje op zijn kant. Gelukkig was er net geen tegenligger.’ Dit soort ervaringen heeft eigenlijk iedereen wel. Opeens komt er zo’n felle windstoot van opzij dat je wagen uit koers raakt. Het is belangrijk dat je dan door gedoseerd tegensturen weer op het rechte spoor komt zonder in de berm te geraken of een ander in gevaar te brengen.

Risico

Bestuurders van een camper lopen dit risico nog veel meer dan bestuurders van een personenauto door de grote zijvlakken van hun voertuig, waardoor ook het hervinden van de juiste koers moeilijker is. Je doet er goed aan dit soort manoeuvres te oefenen, bij voorkeur via een grip- en sliptraining op een afgesloten circuit en anders op een groot en leeg parkeerterrein.

Tenminste zo belangrijk is dat je op dit soort verkeerssituaties bent voorbereid. Doorgaans zijn er de nodige voortekenen. In de herfst en winter zijn de wegcondities het minst goed. De statistieken voor de maanden oktober en november laten dan ook de meeste ongevallen zien, in het bijzonder die met blikschade.

Sterke windstoten

Een belangrijke informatiebron is het weerbericht. Wanneer er sterke windstoten worden voorspeld, moeten camperaars op hun tellen passen. Wanneer er onderweg bovendien bijzondere plekken opduiken, zoals het einde van een door bos omzoomd wegtraject, een vrijstaande brug of een bergpas, dan moet je inwendige ‘Pas op’-lampje gaan branden. Dit geldt ook bij het inhalen van een vrachtwagen.

Wordt je camper door een sterke windvlaag getroffen, trap dan niet vol op de rem, maar neem langzaam gas terug en geef voorzichtig tegenstuur. Welkome hulp belooft de elektronische zijwindassistent van de nieuwe Mercedes Sprinter 3,5T. Het ESP-systeem herkent invloeden van wind, remt vervolgens afzonderlijke wielen af en krijgt het voertuig zo weer in het goede spoor.

Effectief systeem

Bij een testrit was de effectiviteit van dit systeem duidelijk merkbaar. Tot nu toe is dit systeem alleen verkrijgbaar voor bestelwagens; voor sommige modellen voor nog geen € 200. Voor een Sprinter-chassis is de zijwindassistent echter nog niet verkrijgbaar, maar dat staat binnenkort wel te gebeuren. Enig speurwerk van de redactie leerde dat camperbouwers als Hymer en Frankia bijna rond zijn met Mercedes.

Andere condities

Naast wind maken de condities van wegen het rijden soms lastig. Door natte bladeren of modder, bijvoorbeeld afkomstig van landbouwvoertuigen, kan de weg, net zoals wanneer het heeft gesneeuwd, wel 80 procent minder grip geven.

Tegenwoordig is het advies om al begin oktober te wisselen naar winterbanden (zie ook het kader). Bovendien ben je gewapend wanneer het bij regen door een plotselinge daling van de temperatuur gaat ijzelen. Veel vaker nog gebeurt het dat na een heldere nacht ’s morgens de straten droog zijn, maar bruggen nog glad door rijp. De algemene regel is om in dit jaargetijde wat langzamer te rijden en meer afstand te houden.

Situatie inschatten

Snel reageren hangt af van het op tijd inschatten van situaties. Nieuwe ruitenwissers en de juiste ruitenwisservloeistof verzekeren goed zicht door de voorruit. De verlichting moet eveneens in orde zijn, zeker in dit donkere jaargetijde. In steeds meer nieuwe campers kunnen elektronische assistenten de bestuurder het inschakelen en regelen van koplampen en ruitenwissers uit handen nemen. Zo zijn er steeds minder redenen om de camper in dit jaargetijde in de stalling te laten.

Rijden bij weer en wind: 10 tips

  1. Ben je ervan bewust dat de wegcondities in de herfst en winter sneller kunnen veranderen dan in het voorjaar en de zomer.
  2. Houd meer afstand in verband met een langere remweg.
  3. Wissel liever te vroeg dan te laat naar winterbanden.
  4. Houd rekening met sterke zijwind (op bruggen, bij open vlaktes, enzovoort).
  5. Controleer de verlichting en laat de koplampen afstellen.
  6. Houd rekening met opvriezend wegdek of ijzel, vooral op bruggen en in dalen.
  7. Controleer de conditie van de accu en laad deze op volgens de voorschriften. Vergeet de startkabels niet.
  8. Controleer de conditie van de ruitenwissers en zo nodig reinigen met spoelmiddel of vervangen. Ruitenwisservloeistof bijvullen.
  9. Bij mist helpen mistlampen. De mistachterlichten pas inschakelen bij zicht van minder dan 50 meter.
  10. Houd meer afstand van vrachtwagens omdat er brokken ijs van hun daken kunnen vallen.

Bron: MPS, Tekst: Jürgen Bartosch, foto’s: Christian Hass, Ultrakreativ, Fotolia

Confidental Infomation