ACSI FreeLife

Menu

Teleurstelling bij oldtimereigenaren

Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor je klassieker blijft nog onzeker nu Staatssecretaris Weekers van Financiën een voorstel van de alliantie van onder meer brancheorganisatie BOVAG, Federatie van Organisaties in de Carrosserie- en Wagenbouw en Aanverwante bedrijven (FOCWA) , en de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) naast zich neer heeft gelegd.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
18
18
ReactiesPraat mee
camperoldtimer01

De alliantie is teleurgesteld over het feit dat zij geen overeenstemming heeft bereikt met staatssecretaris Weekers van Financiën over de motorrijtuigenbelasting voor klassiekers.

Speciale regelingen

Voor oldtimers gelden speciale regelingen, zoals vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, vrijstelling van technische keuring en aparte goedkopere oldtimerverzekeringen. Vanaf november 2012 gonzen de geruchten in oldtimerland dat de vrijstellingen vanuit milieuoverwegingen worden afgeschaft.

In Nederland geldt belastingvrijstelling voor voertuigen die ouder zijn dan dertig jaar, behalve voor de brandstoftoeslag (voor auto’s die op LPG of diesel rijden). Tot 1 januari 2012 gold een volledige belastingvrijstelling als het voertuig ouder was dan 25 jaar, deze regeling blijft gelden voor voertuigen tot en met een datum van eerste afgifte kenteken van 31 december 1986. Het kabinet Rutte II heeft aangekondigd de belastingvrijstelling in 2014 geheel te laten vervallen.

Voorstel

De alliantie stelde voor om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari te verhogen naar dertig jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar veertig jaar. Het voorstel is conform de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen, maar de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting in stand te houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken.

Waarschijnlijk worden nog voor het zomerreces de regels voor oldtimers in de Tweede Kamer besproken. Hopelijk wordt dan duidelijk hoe het beleid er vanaf 1 januari 2014 uit gaat zien.

Praat mee

  1. MB

    Beste oldtimer auto/camper bezitters hallo,

    Aantal jaren terug, toen de heren en dames in Den Haag, die wij gekozen hebben, met goede dingen voor ons te gaan doen, voerden de wetgeving voor de personen busjes de belasting te verhogen. Ik zat toen behoorlijk moeilijk in de financieel situatie, hier en daar wat geld geleend en een redelijk mercedes vito dubbel cabine diesel gekocht, toen betaalde men voor het gehele jaar 268,- euro belasting. binnen
    aantal maanden veranderde dit naar om de kwartaal 268,- euro, met gevolg, dat ik het niet meer kon betalen en moest verkopen voor de helft van de inkoop waarde.

    Op d.d. 01. juli.2013, kocht ik een Renault trafic T423 2.1 Diesel bouwjaar 1985. Dus een oldtimer. nu gebeurt het me weer, de heren en dames in Den haag zijn weer bezig, net dat het economie zo slecht is en de mensen zo slecht hebben, komen zij weer met de oldtimers aanzetten.

    Wat iedereen al aangeeft, om een keer in het jaar op vakantie te kunnen gaan met hun gezin of een keer plezier te kunnen maken met hun gezin, wordt men weer geblokkeerd.

    Maar de heren en dames in Den Haag of de ambtenaren die een dikke salaris hebben, gaan regelmatig op vakantie of gaan regelmatig leuke dingen doen.

    Zijn wij geen mensen om een keer in het jaar iets leuks te mogen doen, ik ben van overtuigd, dat men altijd hard heeft gewerkt om zijn gezin en in de toekomst leuke dingen te kunnen doen, ervoor worden bestraft en dat alles niet gegund wordt, omdat de heren en de dames in Den haag beter van kunnen worden.

    Ik heb geen vertrouwen meer in, want wij de mensen die maar heel weinig in de maand hebben, die heel moeilijk hun gezin kunnen onderhouden, moeten iedere keer teleurgesteld worden, dit is ons lot helaas.

    Wij kunnen wel gaan demonstreren in Den Haag, ons stemmetje laten horen, maar dit helpt helemaal niets, zij doen toch, waar zij zin in hebben.

    Zo zie ik dat………….

    M. Bahali uit Nijmegen…..

    Reageer
    0
    0
  2. p

    Ja zo doen die boeven in den haag dat,er zijn gewoon geen andere woorden voor.

    Reageer
    0
    0
  3. h

    2 jaar geleden een bus gekocht die dit jaar belastingsvrij is geworden,Wel verzekering van 80 euro per maand blijven betalen tot vandaag.
    helemaal omgebouwd tot camper om met mijn vrouw en kind op vakantie te kunnen.
    Vandaag omgekeurd naar camper en nu hoop ik echt dat ik hem kan houden,
    zoals de wet zich ontwikkeld zou ik hem volgend jaar niet meer kunnen betalen en al helemaal niet meer kunnen verkopen voor de prijs dat ik hem heb gekocht.
    Twee weken per jaar zou ik hem gebruiken en een aantal keer rijden voor onderhoud.
    Alles uitgezocht van te voren m.b.t. de overgangsregeling (van vliet) en plots is alles veranderd.
    Ik voel me totaal misleid en ben daar echt teleurgesteld over.
    Heb er heel veel geld en tijd ingestopt en ben nog geen een keer ermee op vakantie geweest.

    Reageer
    0
    0
  4. J

    Ik hep ook een oltimerbus moetbik nunook gaan betalen?
    Hetbis toch te gek zeg al mag je niks meer hier in nederland.
    En dan al die mensen met die reactiescwaar je niks mee kunt.
    De regering s onduidelijk en zijn boefen
    Onduidelijke boefen dus

    Reageer
    0
    0
  5. c

    Morgen is de dag, de 3e dinsdag in september waarop alle antwoorden gegeven zullen worden mbt de nieuwe oldtimer regeling. Den haag heeft niet voorzien dat het grootsete deel van de liefhebbers zijn klassiekertje schorst of opruimt. Handelaren in dit soort voertuigen blijven er mee zitten en er zal er hier en daar wel een uitbranden of verdwijnen wat weer een verhoging van de verzekeringspremie als gevolg zou hebben. Het onderscheid tussen benzine, lpg en diesel is naar mijn mening ook niet eerlijk immers de diesel en LPG rijders worden door het huidige voorstel gediscrimmineerd. Het is jammer dat alle leuke dingen in Nederland onbetaalbaar worden voor de gewone mensen.

    Reageer
    0
    0
  6. GB
    Gerard Bakker

    Het is en blijft moeilijk voor ambtenaren, of het nou een minister is of een bode.Ze hebben geen bedrijf wat winst moet maken, dus waarom je druk maken om een besluit te nemen over wegenbelasting voor campers oldtimers.
    Ik denk dat het eind december 2013 zal worden voor we iets horen.
    Ze hebben geen benul waar ze mee bezigzijn.
    Conclusie: Stelletje onbenullen met een vet salaris en heel goede arbeidsvoorwaarden.
    G.P.Bakker

    Reageer
    0
    0
  7. PR
    Peter Roelofs

    Ik heb een Mercedes 307 diesel oltime camper bouwjaar 1980 camper op kenteken op klein rijbewijs volgens invoering kenteken op site rdw zou ik vollepont wegenbelasting moeten betalen het is toch niet heel duidelijk kan iemand mij duidelijk maken hoe het nu eigelijk zit hij is bijna 34jaar oud.

    Reageer
    0
    0
    1. Volgens onze expert Joop zijn er twee mogelijkheden:

      – Als de wagen toegelaten is als camper (staat op het kentekenbewijs), dan geldt tot de leeftijd van 40 jaar bereikt is, het campertarief.
      – Als de wagen niet als camper geregistreerd is, en het lukt ook niet om dat alsnog te regelen, dan zal tot de leeftijd van 40 jaar bereikt is, het volle tarief van gewicht plus dieseltoeslag betaald moeten worden.

      Het invoeren van het kenteken op de RDW-website geeft niet altijd het juiste resultaat. Bij toenmalige campers kon zowel een personenautokenteken (geel) als een bedrijfswagenkenteken (grijs) afgegeven worden.

      Reageer
      0
      0
  8. KK
    Karel Knotsknie

    Aleen word dit betaalbaar voor rijke de gewone mens,wordt het plezier niet gegund

    Reageer
    1
    0
  9. j

    ik heb een camper van 33 jaar oud ,diesel,moet ik volgend jaar ook weer belasting betalen?ik rij nooit in nederland,alleen 40 dan de grens over 1x per jaar ,het zou te gek zijn als ik daar 900 euro voor moet betalen!
    gr jan

    Reageer
    0
    0
    1. Onze expert Joop reageert als volgt:

      ‘Wanneer het voertuig officieel is toegelaten als kampeerauto, zal er mijn inziens niets veranderen aan de situatie. Het belastingtarief is dan die van een kampeerauto.

      Als het voertuig niet als kampeerauto is toegelaten, dan zal tot de leeftijd van 40 jaar (vanaf volgend jaar waarschijnlijk) de volle mep betaald moeten worden. Zonder de € 120,- begrenzing.

      Wat de status is voor een bedrijfsvoertuig boven 3,5 ton en uitgevoerd als camper, is niet duidelijk. De hele regeling blinkt niet uit in duidelijkheid. Het lijkt me verstandig met deze vraag naar de RDW te gaan. Het aantal in Nederland af te leggen kilometers is voor de belastingdienst niet relevant.

      Misschien is registratie en stalling in het buitenland een mogelijkheid?’

      Reageer
      1
      0
  10. D

    weleens gehoord van kwarttarief?

    Reageer
    0
    0
    1. Ja, en binnenkort publiceren wij een compleet artikel over het kwarttarief.

      Reageer
      0
      0
  11. r

    Ik heb een oldtimer camper ; een hele mooie, ik ben er altijd mee bezig, kost eigenlijk te veel, maar ja je gaat er van houden he.
    Netjes in een stalling en dat voor 1a 2 keer per jaar naar Frankrijk.
    Natuurlijk om de kosten een beetje in de hand te houden loopt hij op LPG.
    Door de VVD zou ik mijn liefde moeten verbreken, immers Ik moet binnenkort bijna 900 euro gaan betalen voor Nederlandse wegenbelastng en dat terwijl ik meteen de grens over schiet.
    Nee ik behoor, volgens de VVD niet tot de doelgroep van liefhebbers; Nu vraag ik U!
    Zijn er meer Oldtimer camperaars, die zich niet gesteunt voelen? Zou de ACI voor ons in de bres wiilen springen?

    Of zijn er eigenaars die actie willen gaan voeren. Ik doe mee!!!

    Reageer
    0
    0
  12. hs
    h spijkers

    de regering in ons land heeft er maar moeite mee om duidelijk te zijn in hun stand punten. dan weer wel en dan weer niet. dat is ook niet erg vertrouwen te geven neem nu weer de oldtaimer vrijsteling .ergens is er wel wat voor te zeggen maar moet dat metwelles nietes ge doe .geef de echte oltymers een 60 dagen kaart net als vroeger zo dat ze toch naar de meetings kunnen dat zijn de echte lief hebbers alsook de campers kunnen hier goed met uit de voeten. temeer die toch allen maar mee op vacantie gaan .en meestal direct naar het buiten land gaan ik denk dat de meeste eigenaren er wel in meegaan.als ik toch moet betalen doe ik mijn astra weg en dan ga ik met de oldtymer rond rijden.

    Reageer
    0
    0
    1. tB

      mijn vader zij (vroeger al) lach niet waar een baas bij is
      die zegt dan hij kan 25 gulden minder die heeft nog schik in het werk
      nu weet ik het hij had gelijk wij hebben nog plezier in de oltymer en wat denk je
      ja hoor maar nu lacht rutte die denkt de nederlander lacht nog zal ik hem de broekriem
      nog wat aantrekken dus hoe harder ze daar lachen zo veel te slechter krijgen wij het

      wat is het volgende mischien de landbouw tractoren (oltymers)
      DUS LACH NOOIT

      Reageer
      0
      0
  13. jd
    j van der dussen

    Persoonlijk vind ik dat iederwen die een auto heeft en er ook mee rijd gewoon wegenbelasting moet betalen en de auto ook moet laten keuren.
    Wellicht kan dan de wegenbelasting voor de andere weggebruikers iets naar beneden.
    Er rijden (met alle respect best veel oldtimers ) die gebruik maken van de weg.
    Misschien dat we toch de kilometerheffing moeten gaan invoeren.

    Reageer
    0
    0
    1. p

      Je bent niet goed bij je hoofd voor die paar kilometer die een echte oldtimer liefhebber maakt.
      Dan kunnen die diknekken in den haag nog meer buiten de deur gaan vreten.
      Waar zijn we hier in nederland toch mee bezig, ga het geld dat ze te kort komen bij de top inkomens halen.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Teleurstelling bij oldtimereigenaren

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht