ACSI FreeLife

Menu

Hymer B 578 en Rapido 966dF

Geïntegreerde campers met eenpersoonsbedden zijn populair, zowel in Nederland en Duitsland als in Frankrijk. Hoe de goedkopere Rapido 966dF zich staande houdt tegenover de Hymer B 578 leest u in deze vergelijking.

Auteur
freelife
Datum

Reizende stellen

Dit type campers is populair bij reizende stellen, met een bed boven de stuurcabine en twee royale eenpersoonsbedden in de ruime slaapkamer achterin, die ook tot tweepersoonsbed kunnen worden omgebouwd. Twee vertegenwoordigers van dit genre op basis van de Fiat Ducato met 130 pk, een wielbasis van 4,04 meter en een identieke lengte van 6,99 meter, komen in deze vergelijking tegen elkaar uit.

Hoogwaardige constructie

De opbouw is van hoge kwaliteit: beide fabrikanten hebben op het chassis een cabine met een dubbele bodem en een hoogwaardige wandconstructie geplaatst. Hymer vertrouwt daarbij op zijn beproefde aluminium-sandwichpanelen met pu-schuimisolatie. Rapido gaat voor glasvezelversterkt kunststof en isoleert met Styrofoam. In beide gevallen zijn de ramen van kozijnen voorzien en ligt de schoonwatertank tegen vorst beschermd in de dubbele bodem.

Ruime garage achterin

Beide testkandidaten zijn de reiziger van dienst met een over de hele breedte achterin geplaatste garage. Beide zijn toegankelijk via twee deuren. Bij de Hymer worden die ieder door een gasdrukveer opengehouden, maar bij de Rapido alleen door een veervergrendeling. De Hymer biedt een goed te beladen ruimte van 218 x 119 x 120 met verschuifbare sjorogen. De bodem van de bijna even grote Rapido-bagageruimte bestaat uit een vochtbestendige bodembak van voorgevormd polyester, voorzien van een afvoerstop. De sjorogen zijn vast gemonteerd.

Model: Hymer
Merk: B 578
Onderstel: 403,5 cm, Fiat 40H-ladderchassis
Gewicht: 4250 kg
Basisprijs: € 86.225,-

Merk: Rapido
Model: 966dF
Onderstel: 403,5 cm, Fiat speciaal chassis met verbreed spoor op de achteras
Gewicht: 3.100 kg
Basisprijs: € 82.700,-