ACSI FreeLife

Menu

Hoe los je startproblemen op?

Als de motor na de winterstalling niet wil starten, ligt het vaak aan iets kleins. Op zoek naar de oorzaak dus.

Auteur
MPS
Datum
6
6
ReactiesPraat mee

Brandt er geen enkel lampje op het dashboard nadat je de sleutel in het contact hebt gestopt? Of hapert de motor? Dan denk je uiteraard als eerste aan een lege accu, maar bijvoorbeeld gecorrodeerde contacten hebben vaak hetzelfde effect. Het komt er dus op aan om goed de oorzaak van de problemen vast te stellen.

Jump-Start-minpool

Onze testcamper op basis van een Fiat Ducato heeft midden boven onder de motorkap een zogenaamde Jump-Start-minpool. De pluspool bevindt zich onder een zwarte kap in de zekeringkast links (in rijrichting). Hanteer bij het opladen te allen tijde deze volgorde: sluit eerst de plus aan op het lege voertuig, dan aan het donorvoertuig. Vervolgens sluit je de min aan op de donor en als laatste de min op het lege voertuig. Zorg dat de motor van de donor draait als je wil proberen te starten.

Startproblemen; een zoektocht

Weigert de motor nog steeds dienst, dan gaat de zoektocht verder. In de vloer van de Ducato-cockpit zit een luik dat je met een munt opendraait. Hieronder zit de startaccu. Controleer of alle contacten goed vastzitten – zonder sieraden om polsen en vingers om kortsluiting te voorkomen. Als alles stevig vastzit (en het daar dus niet aan ligt), kun je kijken of de polen en contacten zelf in orde zijn.

Witte tot groen-blauwe aanslag verwijder je met een stukje schuurpapier of grove lap (eerst min). Sluit alles vervolgens weer aan (eerst plus). Bij deze gelegenheid kun je ook de hoofdzekeringen op de accu testen (als de polen zijn afgekneld). Als de motor nu nog steeds niet werkt, kun je zelf eigenlijk alleen de starter nog controleren. Op het zicht en de tast zouden overduidelijke mankementen als een beschadigde kabel te vinden moeten kunnen zijn.

  1. Ook als de lampjes op het dashboard branden, kunnen startproblemen aan de accu liggen. Je zal op onderzoek moeten.
  2. Stap één is proberen te starten met een startkabel, eerst op de contacten onder de motorkap, daarna rechtstreeks op de accu.
  3. De accu zit meestal onder de vloer in de chauffeurscabine. De klep draai je makkelijk open met een muntje.
  4. Controleer of alle contacten en verbindingen aan de accu goed vastzitten. Verwijder witte en groen-blauwe aanslag.
  5. Controleer de starter enkel als de accu is afgekneld. Bij Ducato zit de starter diep onder de motorkap. Een kapotte kabel zegt genoeg.
  6. De goeie ouwe tik met de hamer helpt natuurlijk ook bij moderne starters. Klop zachtjes terwijl je probeert te starten.

Checklist

Wat heb je nodig? Een hamer, schuurpapier, startkabel, tweede voertuig, kabelpatch, 2 euro-munt, steeksleutel/ratel (10/12/13)

Bron: MPS
Tekst & foto: Anna Matuschek

Praat mee

  1. ts
    tom snijder

    ik ben onze camper met fiatmotor zo verschrikkelijk beu alleen maar ellende als hij meer dan 2 dagen stil heeft gestaan gooit de startmotor hem wel rond maar aanslaan ho maar de pomp is gereviseerd dezelfde problemen toen een nieuwe accu vergeet het maar meer dan 600 a 700 euro lichter nog steeds dezelfde problemen niet starten we durven gewoon niet te gaan rijden met dit fiat kreng als het nu 10 a 15 graden vroor ok
    maar ik woon in zuid spanje

    Reageer
    0
    0
    1. R

      Op het binnenscherm zit ook ergens een wit / grijs kastje (Relais) dat het voorgloeien regelt, Deze maakt massa op het binnenscherm, deze massa wil nog wel eens een probleem geven. Kijkeens of je dat kan vinden.
      Koop eens een bus remmenreiniger of Startpiloot en spuit dit tijdens het starten in de aanzuigopening van het luchtfilter en kijk eens of hij dan wel aanslaat en blijft lopen.

      Reageer
      1
      0
      1. ts
        tom snijder

        bedankt voor de tip startpiloot gebruikte ik ook al bij een fiat regatta,weer fiat als het gevroren had dan gaf de akku niet thuis na het voorgloeien

        het kastje wat je bedoelt is compleet van kunststof ook waar de 2 boutjes doorkomen maar ik zal alle aansluitingen controleren de camper is weer in de garage geweest niets
        gevonden wel weer 30 euro armer kan beter een rozenkrans kopen

        Reageer
        0
        0
  2. sb
    sigwendi belioso

    1.de injecter krijg geen elekriciteit
    2.het fan motor krijg geen elekriciteit

    3.het compressorkrijg geen elekriciteit

    4.ercokrijg geen elekriciteit

    5.de bus werk niet
    en het pluk van het computer ook krijg geen elecktriciteit

    Reageer
    0
    0
  3. k

    ik heb een camper fiat 290 camper de riem en alle rollen laten vervangen bij een auto bedrijf in tiel sta heel goed aan geschreven bel mijn op en zeg hij start niet ik zeg dat kan niet altijd net gestart en geen problemen mee ge had hij gaat meten en zeg dynamo stuk ik zeg doe maar nieuw ook nieuw er op nu zeg die weer hij start niet ben nu al 690 lichter nog niet betaald dan maar ze weten niet waar het aan lig dus de dynamo hoef niet stuk geweest te zijn maar die is ingeruild niet meer te controleren wat kan het zijn en moet ik dan wel de dynamo betalen wie ow wie weet wat het kan zijn dat die niet start

    Reageer
    0
    0
  4. ER

    Een in de camper aanwezig navigatiesysteem kan de oorzaak zijn van het leeglopen van de accu, ook al staat deze geheel uit staat deze toch 24/7 in contact met een satelliet en ontrekt dus stroom aan de accu. Als het een ingebouwde is adviseer ik er een tussenschakelaar tussen te plaatsen is het een systeem dat via het aanstekercontact is aangesloten adviseer ik je de stekker er uit te halen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Hoe los je startproblemen op?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation