ACSI FreeLife

Menu

Go big! 18” wielen

Grote wielen met chique aluminium velgen geven je camper een sportieve look. Maar in hoeverre beïnvloeden 18” wielen het rijgedrag? ACSI FreeLife doet de test.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
grotebanden

Als je vandaag de dag een Golf koopt en die sportief configureert, kom je al snel uit bij banden en velgen van 17 of zelfs 18”. Er is een duidelijke trend naar grotere wielen, niet alleen vanwege de looks maar ook omdat ze een positief effect op de rijeigenschappen hebben. Althans, in theorie. Wij testen of dat ook echt zo is.

Optioneel grotere wielen

De Golf onder de campers, de Fiat Ducato, wordt geleverd met wielen van maximaal 16”. Die grootte is standaard bij de Maxi. Sinds de invoering van de X 290 kunnen ook de Light-versies tot 3,5 ton worden uitgerust met de draagkrachtige 225/75 R 16. Als je 18″ wielen wil, ben je aangewezen op de accessoirelijst.

Zowel Borbet als ORC maken 18” wielen voor Light- en Maxi-campers. Voor onze test monteren we ORC-wielen onder een Globecar, die standaard is uitgerust met Michelin Agilis Camping-banden (225/75 R 16). Op basis van jarenlange ervaring beveelt ORC de Continental Cross-Contact LX 2 in de afmetingen 255/55 R 18 aan. Een band voor het hele jaar, die ook wordt gebruikt bij SUV’s als de Porsche Cayenne en VW Touareg.

Wielkast verbreden

De grotere wielen zijn op het eerste gezicht misschien even wennen, maar al snel komt de verhouding ten opzichte van de camper heel harmonisch over. Het ontwerp met vijf spaken, verkrijgbaar in drie kleuren, verleent het voertuig een sportieve uitstraling, zonder al te veel in het oog te springen.
Om te voorkomen dat de 18″wielen uitsteken, zal het bij sommige campers nodig zijn om de wielkast te verbreden. Een band die buiten de carrosserie steekt leidt namelijk tot afkeur bij de APK.

Aangezien de Continental Cross-Contact minder draagkracht heeft dan de klassieke vanbanden van Michelin, moet de maximale aslast bij de Maxi begrensd worden op 2060 kilogram. Bij het Light-chassis ligt de aslast daar sowieso al onder. Elk voertuig zou daarom gewogen moeten worden voordat de nieuwe wielen eronder worden gemonteerd, bij voorkeur per wiel. Onze 3150 kilogram zware Globecar heeft goede reserves van 480 kilogram aan de achteras en 490 kilogram aan de vooras.

document781955603153232421.indd

De snelheidstest

De eerste indruk op de weg is positief. De Conti veert merkbaar soepeler dan de stijvere Camping-band. Dat komt ten eerste door de zachtere constructie van de band, die het rijcomfort net zozeer beïnvloedt als de vering en schokdempers. En ten tweede door het feit dat 18” wielen een veel lagere bandenspanning kunnen hebben. Voor rijden we met 2,4 bar, achter met 2,6 bar. Een wereld van verschil met de originele banden, die tot 4,5 bar worden opgepompt.

De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur is uiteraard niet het allerbelangrijkste van een camper maar hoort wel bij de test. De 18” scoort hierin net iets beter dan de 16”. Ook bij het accelereren van 60 naar 100 kilometer per uur in de vijfde versnelling is de 18” sneller – 1 seconde om precies te zijn. Geen opzienbarend verschil dus, wellicht wel interessant voor sportieve chauffeurs.

18” beter?

Vanzelfsprekend is het contactoppervlak van de bredere 18” band groter dan van een 225. Anders dan verwacht zorgt dat kleine verschil echter niet voor een kortere remweg. Ook bij de slalom scoort de 18” amper beter.

Al met al zou je kunnen zeggen dat de minimale testwinst van de 18” eigenlijk meer zegt over de (hoge) kwaliteit van de beduidend oudere M+S-banden van Michelin. Die zien er na de intensieve test bovendien nagenoeg onaangetast uit, terwijl de Continentals al na enkele rondes duidelijke gebruikssporen vertonen.

Conclusie: qua rijgedrag ben je met 18” banden amper beter af. Maar het oog wil ook wat, en als de look van grotere wielen je aanstaat, waarom niet?

Tekst: MPS, Dominic Vierneisel, foto’s: MPS, Jacek Bilski

Praat mee

  1. NS
    Nick Springael

    Er moeten banden gemaakt worden met oog op comfort. Dit is momenteel ver te zoeken. Michelin agilis & de meeste standaard lichte vracht banden verwoesten je rug op termijn. Daarom dat ik zoveel mogelijk experimenteer met 45 / 50 hoge normale bnden : deze test had er beter uitgezien als ze de 18 inchers 0.5 bar meer gaven . Want voor een zwaar busje heb je echter net iets meer druk nodig ^^

    Reageer
    1
    0
  2. j

    Ik vind het nogal wat, om de achteras van een camper te begrenzen,zo als hier zonodig voorgesteld wordt, enkel om er banden met minder draagvermogen onder te zetten. De achteras van campers is vaak overbeladen.
    In deze maat vestaat ook een E-load/ 10 pr met LI 120/ maxloaf 1450kg AT 5,25 bar, welke dan op lagerevdruk gezet kan worden, zodat comfort behouden wordt, en nog volkomen veilig voor de banden. Dat comfort had ook met de oude 16 inch CP banden verbeterd met lagere bandendruk, dan de 5 of 5,5 bar, die daar meest voor voorgeschreven wordt.
    Natuurlijk na eerst wegen per as of beter per wiel, in de volle belading. Dan daar met voldoende reserve de druk voor bepalen.

    Reageer
    0
    0
  3. WS

    Ik heb een Hymer camper (Tramp S star edition)) uit 2011 met de maten 215-75-15
    is het mogelijk om hier 16 inch LM velgen op te laten monteren, eventueel met iets bredere banden? Met vriendelijke groet, Wil Smeets

    Reageer
    0
    0
  4. GG
    Ger Goudsblom

    I k heb zelf een Renault Trafic dci 140 automaat, daar zaten dat ik hem kocht Michelin Agilis banden onder 215-65-16.
    Die heb ik na bepaalde tijd vervangen voor Borbet velgen met,….jawel budget banden van Delinte , AW5 VAN maatje groter 225-65-16,….ik wist niet wat me gebeurde toen ik vertrok bij de bandenhandel.,…wat een verschil van gevoel, stil, soepel ook op klinkers ,het lijkt wel een touringcar, en dat voor 65,00Euro op Ebay.de, terwijl ze via Moerdijk Europa binnenkomen,…en ohja, ze mogen 1125kg per stuk hebben,…ik heb er bijna tot het winternokje (All weather) slijtagepunt ,40.000km meegereden,en naar volle tevredenheid.
    Tot slot ,de achterbanden heb ik de druk gereduseerd tot 2.7 voor 3.2 aangehouden.

    Reageer
    0
    0
  5. AH
    Anno Huidekoper

    In het algemeen kan je stellen dat hoe breder een band is hoe hoger de rolweerstand is en dus hoe hoger het brandstofverbruik is. Is het brandstofverbruik gemeten?

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Go big! 18” wielen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht