ACSI FreeLife

Menu

e-Fixxter test met de eerste volledig elektrische buscamper

De e-Fixxter is de eerste 100 procent elektrische vierpersoons buscamper op de markt. Is het een serieus alternatief voor een dieselvoertuig? ACSI FreeLife magazine had de primeur om als eerste op pad te mogen met deze e-camper.

Auteur
Timo de Boer
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
e-Fixxter XXL _ACSI FreeLife _Timo de Boer

e-Fixxter XXL

Slaapplaatsen
Max. 4
Model
Peugeot e-Expert Long
Testjaar
2021
Gewicht
2.540 kg (gewogen incl. optionele zonnepaneel en trekhaak), toelaatbaar totaalgewicht 3.045 kg
Basisprijs
89.750

Oer-Hollands

Fixxter is een campermerk dat sinds 2018 op de markt is. De man achter het oer-Hollandse bedrijf is Anno Huidekoper. Acht jaar eerder begon hij het bedrijf Camperfixx. “Ik kwam terug van een kampeervakantie en had geen zin meer om op de grond te slapen. Daarop kocht ik een VW-bus T5 die ik wilde ombouwen tot camper. Een kennis van me, Dick As, hielp met het bouwen van een keukentje en een kastje. Van hout. Toen we de bouwtekeningen voor de CNC frees af hadden, zagen we handel.”

e-Fixxter XXL _ACSI FreeLife _Timo de Boer

Camperfixx

En dat zag Anno goed, want Camperfixx heeft sindsdien al meer dan duizend bouwpakketten – zoals je ze kent van Ikea – van camperkasten, keukens en toebehoren geleverd. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf een door RDW goedgekeurde slaapbank – een bank waar je op mag zitten tijdens het rijden – en leveren ze (slaap)hefdaken. Tevens kun je er terecht voor het ombouwen van je bestelwagen tot camper. “Omdat we er steeds meer vraag naar kregen, zijn we ook zelf campers gaan bouwen, het nieuwste model is de Fixxter. Sinds dit jaar is deze camper ook beschikbaar als 100 procent elektrische variant: de e-Fixxter.”

e-Fixxter-ACSI FreeLife_Timo de Boer


Wat is de actieradius?
Heb je het over elektrische auto’s – en zeker bij een camper waarmee je op vakantie wilt – dan is de eerste vraag die altijd wordt gesteld: ‘Wat is de actieradius?’ De e-Fixxter wordt geleverd met een lithium-ion batterijpakket van 75 kWh. Anno: “Uit de praktijk blijkt dat de actieradius ongeveer 250 kilometer bedraagt. Nee, dat betekent dat je er inderdaad niet in één dag mee naar Zuid-Frankrijk kunt rijden. Dat is iets wat je je vooraf goed moet realiseren. Een elektrische camper is voor mensen bij wie de vakantie begint op het moment dat ze thuis vertrekken – niet pas als ze op hun eindbestemming zijn.”

e-Fixxter XXL _ACSI FreeLife _Timo de Boer

Schoon en goedkoop rijden

Voor veel mensen is die beperkte actieradius geen probleem, merkt Anno op. “Wij zijn begonnen met het bouwen van een elektrische camper zonder dat er vraag naar was. Nu worden we er inmiddels door overstelpt. Op dit moment vindt er een omslag plaats. Ga maar na: over twee jaar mag met een dieselvoertuig niet meer in Wallonië komen. Dan ben je verplicht via Luxemburg naar het zuiden te rijden.

Grote kans dat Luxemburg dan ook zijn wetgeving gaat aanpassen. Dat probleem heb je niet met een elektrische camper. Doordat de CO2-uitstoot nul is, heb je onbeperkt toegang. Ook tot alle stadscentra. Door stroom te tanken in plaats van diesel, bespaar je bovendien op brandstofkosten en heb je vrijstelling op wegenbelasting.”

e-Fixxter XXL _ACSI FreeLife _Timo de Boer

Peugeot Expert en Opel Vivaro

We hebben de primeur om als eerste in deze elektrische camper te mogen rijden. Voor een kampeerweekend halen we de e-Fixxter XXL op bij Haaima-Hylkema in Leeuwarden – exclusief dealer van de camper. Het basisvoertuig is, naar keuze, een Peugeot Expert of Opel Vivaro. Zelfde auto, andere naam. Beiden zijn verkrijgbaar in een vier- en vijfpersoonsuitvoering. Daarnaast is de camper er in twee lengtes, waarvan de e-Fixxter XXL 35 centimeter langer is dan de gewone e-Fixxter.

In de XXL versie heb je meer leefruimte, meer kastruimte en de koelkast is groter. Ook de standaardlengte van het bed is met 2 meter langer dan de 190 centimeter bij de korte versie. Voor onze leeftest krijgen wij de beschikking over een e-Fixxter XXL op basis van de Peugeot e-Expert.

Ontspannen rijden

Vanuit het Friese Leeuwarden zetten we koers naar het Drentse Dwingeloo. Het starten is even wennen. Je voelt én hoort namelijk geen motor draaien. Helemaal geluidloos blijft het tijdens het rijden niet. Zodra je meer vaart gaat maken, is het geluid dat door het opklapbare hefdak dringt, duidelijk aanwezig.

Door de automaat is het rijden heel ontspannend, je hoeft alleen maar ‘gas’ te geven en te remmen. Je hebt keus uit drie rijstanden. In de power-stand heb je de beschikking over 136 pk, ideaal voor in de bergen. Maar extra power kost uiteraard ook meer energie. In de eco-stand rij je het zuinigst en heb je de grootste actieradius. Je beschikt dan over 70% van het aantal pk’s en kunt geen gebruik maken van de airco. Energie besparen heb je ook deels zelf in de hand. Bij afremmen op de motor wordt energie geregenereerd. Indien je anticiperend rijdt, op tijd afremt op de motor in plaats van laat remmen, vergroot je de actieradius. Ook je rijstijl, maximum snelheid, belading, bandenspanning, aircogebruik, weersomstandigheden en het landschap (heuvels en bergen) bepalen uiteindelijk hoe ver je komt. De e-Fixxter geeft zelf aan hoever je ongeveer nog kunt rijden.

In 45 minuten weer onderweg

Op Camping Torentjeshoek in Nationaal Park Dwingelderveld rijden we fluisterstil naar onze plek. Manoeuvreren met de extra lange buscamper is een makkie. De e-Fixxter XXL is daarom ook uitstekend als dagelijkse auto te gebruiken. Met een hoogte van nog geen twee meter, kom je ook zonder problemen elke parkeergarage in.

Op onze plek pluggen we twee stekkers in de stroompaal. De eerste is voor de huishoudaccu waar de binnenverlichting en de koelkast op draait. Onze testcamper is extra uitgerust met een zonnepaneel die de functie van walstroom kan overnemen zodat je zelfvoorzienend kunt zijn.

De tweede stekker is voor het laden van de accu’s waar de auto rijdt. Laad je bij een snellaadstation, zoals bijvoorbeeld Fastned, dan is de accu in 45 minuten tot 80% opgeladen. Op de camping, een openbaar- of thuislaadstation is de oplaadtijd drie tot vijf uur. Het inpluggen van de stekker voor de autoaccu’s is tevens noodzakelijk als je de radio wilt gebruiken of de camper wilt verwarmen door middel van de airco. In dat geval werkt de airco als een standkachel. Middels de Peugeot-app kun je deze ook op afstand bedienen.

Extra brede slaapbank

Lekker slapen was het uitgangspunt van Anno bij het ontwerpen van het interieur. De slaapbank heeft daarom een comfortabele breedte van 1.35 meter. Dat is aanzienlijk breder dan bijvoorbeeld een VW California waar het bed slechts 1.12 meter breed is. Anno: “We hebben dat kunnen realiseren doordat er naast de bank een extra kussenstrook is aangebracht.”

Slim! Wat ook bijdraagt aan het slaapcomfort is dat de bank helemaal vlak is neer te klappen. Zet je de bank rechtop, dan helt het zitvlak juist wat achterover zodat je óók lekker kunt zitten. De verwijderbare lendensteunen bieden een extra steuntje in de rug. Uniek aan de slaapbank is dat deze geen gebruik maakt van een rails op de grond om ‘m te kunnen uitklappen.

Het hefdak heeft twee horramen en een vast raam. Tijdens een warme nacht kun je het tentdoek helemaal open te ritsen zodat je vanuit je bed naar de sterren kunt kijken. Ben je met meer dan twee, dan kun je kiezen voor het optionele slaaphefdak.

Interieur van berkenhout

De kasten zijn gemaakt van berkenhout. Dit geeft het interieur en warme en natuurlijke uitstraling. Elk hoekje is goed benut. Maar ondanks dat XXL extra ruim is, moet je in de buscamper niet al te veel bagage willen meenemen.

De keuken van de e-Fixxter bestaat uit een compacte spoelbak en een tweepits-kookplaat. Koken gebeurt trouwens nog wel op gas. Bij de XXL-uitvoering heb je tevens de beschikking over een flinke koelkast. De kleine uitschuifbare tafel is handig bij het koken. Daarnaast kun je een grotere, inkapbare, tafel aan het keukenblok monteren. Wanneer de passagiersstoel  gedraaid is en de slaapbank naar voren geschoven is, kan je met z’n allen om de tafel zitten. In een van keukenkasten is ruimte voor een Porta Potti, zodat je voor een sanitaire stop niet per se de camper uit hoeft.

Het ombouwen van de bestelbus tot camper heeft Camperfixx ondergebracht bij VDL. Dit Nederlandse bedrijf bouwt onder meer touringcars, elektrische stadsbussen,  politieauto’s, maar ook de Mini.

Na twee dagen kamperen,rijden we via de Friese merenroute terug naar Leeuwarden. Bij een Fastned langs de A32 brengen we accu’s nog even op spanning.

Conclusie

De e-Fixxter is de eerste elektrische buscamper op de markt en met een actieradius van 250 kilometer zijn we ervan overtuigd dat je er mooie kampeervakanties mee kunt beleven. Maar elektrisch rijden betekent wel omdenken. Je zult je vakantie erop aan moeten passen. Met de uitgebreide laadmogelijkheden van tegenwoordig – openbaar, op de camping en bij snellaadstations – kom je er wel. Alleen zal je er meer tijd voor moeten uittrekken.

Op comfort hoef je in ieder geval niet in te boeten met de e-Fixxter. Het grote bed zorgt ervoor dat je iedere ochtend weer uitgerust en fris opstaat. Het hefdak dat helemaal opengeritst kan worden zorgt voor een ultieme buitenbeleving.

Ben je geïnteresseerd maar twijfel je of je met een elektrische Fixxter jouw kampeerdromen kunt vervullen, dan kun je er ook eerst een huren.

 

Praat mee

  1. AM
    Agnes van der Meijden

    Zou best wel een proefrit willen maken, dan wel in de XXL. Wij hebben nu een VW-bus en die is ons te klein.

    Reageer
    0
    0
  2. JR
    Jaap Rozekrans

    Ik vind het een goede ontwikkeling de elektrische camper. Ik begrijp alleen niet uit het artikel dat ik over 2 jaar niet meer in Wallonië mag rijden. Hoe is dat toch mogelijk, europa 1 wordt er gezegd. Campers zijn niet meer aan te slepen in Nederland, vervolgens beslist er een provincie va Belgie, dat bepaalde voertuigen niet meer toegestaan zijn, onvoorstelbaar. Ik zelf rijd met een euronorm diesel met ad blue injectie.

    Reageer
    4
    1

Praat mee: e-Fixxter test met de eerste volledig elektrische buscamper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht