ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: La Strada Avanti E

Bedden in de lengterichting zijn in een buscamper eigenlijk niets bijzonders. Maar La Strada brengt met de Avanti E een geheel eigen interpretatie van deze indeling.

Auteur
Dolde Media
Datum
ReactiesReageer
CVM 1824 2

Signalement

Merk
La Strada
Model
Avanti E
Testjaar
2021
Gewicht
Rijklaar gewicht: 3.080 kg Maximum gewicht: 3.500 kg
Basisprijs
Basisprijs: vanaf € 67.084 Prijs testcamper: € 86.344

Het nieuwste lid van de Avanti-familie is de E, en dat staat voor eenpersoonsbedden. De doelgroep van La Strada is bijna altijd een stel dat veel belang hecht aan kwaliteit en individualisme. Daarom kun je er de kleur van de buitenkant, het decor van de meubelrompen en kleppen en de kleur en het patroon van de bekleding kiezen. Alleen al om deze reden kan er enige levertijd zijn na het bestellen, als je niet voor een van de voorraadmodellen kiest.

Voldoende vermogen

Ons testexemplaar is vrij rustig vormgegeven: wit meubilair, kleppen in eikenhouten decor en gedeeltelijk Sabbia-leer voor de bekleding.
Zelfs in de basisversie, die er is vanaf € 67.084, heeft de Ducato met 140 pk voldoende vermogen. Maar je kunt niet om het Techniekpakket 1 en het Comfortpakket 1 heen, dat met zinvolle opties de prijs op € 72.156 brengt. Bij onze testcamper komt daar nog een 20 pk sterkere motor bij en de populaire negentraps automaat, een zonnepaneel, grotere accu’s en stoelverwarming.
De testcamper komt daarmee op € 86.344.

CVM 1857 scaled e1700565158532
De kwaliteit van de afwerking maakt het verschil bij deze camper.

Ambachtelijk handwerk

De beste manier om die afwerkingskwaliteit te ervaren is een kijkje nemen in het binnenste van deze buscamper. In de kasten, achter de rekjes en op plaatsen waar apparatuur of techniek is geïnstalleerd. Hier worden niet zomaar geprefabriceerde componenten geplaatst, de meubels worden zorgvuldig ingebouwd, zo nodig een beetje aangepast en er wordt op toegezien dat alle leidingen netjes parallel lopen. Het is veel ambachtelijk handwerk. Toch moet ook La Strada op een zeker moment op de kosten letten. Geen vergulde scharnieren dus, maar vaak hetzelfde beslag als in een goedkopere buscamper, zolang deze maar goed en betrouwbaar functioneren.

Vrij hoog bed

Omdat we toch al over de bedden waren begonnen, bekijken we meteen de hele achterkant. Daar zien we dat de achterste 81 centimeter van het ligvlak over de volle breedte van 192 centimeter reikt. Vanaf ‘heuphoogte’ is er een opening van 30 centimeter tussen de 194 en 184 centimeter lange matrassen, die dan beide circa 80 centimeter breed zijn. Genoeg ruimte als je geen twee meter bent of je veelvuldig omdraait. Het bed is vrij hoog, met veel techniek en bergruimte
eronder. Boven rond het bed installeert La Strada grote wandkasten van zo’n 30 centimeter diep. Daaronder bedraag de afstand tussen matras en kasten slechts 56 centimeter, dus het kan voorkomen dat je je hoofd stoot als je ’s nachts
wakker wordt en zonder na te denken overeind komt.

La Strada Avanti E
Eenpersoonsbedden of een groot ligvlak, in de Avanti slaap je altijd aangenaam.

Toilet en keuken

Bij La Strada is het altijd prettig dat de deuren van de toiletruimte naar binnen openen om ruimte te besparen. Ze zitten op deze manier zelden in de weg, tenzij je bijvoorbeeld de toiletruimte wilt vullen met natte kleding en skischoenen na een dagje wintersport. Kritiek op hoog niveau, maar dat is in deze camper wel toegestaan. We zouden bovendien graag een verlichte spiegel willen hebben in de toiletruimte. De ledstrip onder de kastjes werpt geen licht op je hoofd en gezicht.

La Strada Avanti E

Nog een hoogtepunt in de Avanti E is het keukenblok, dat vrij groot en fraai afgewerkt is. Een bijzonderheid is de speciaal voor La Strada gemaakte kook-spoelcombinatie van roestvrij staal. Het onderdeel ziet er goed uit en de
spoelbak is mooi en groot. De tweepitskookplaat met elektrische ontsteking heeft een robuust gietijzeren rooster. De werk- en bergruimte kan je vergroten door aan de linkerkant een extra werkblad op te klappen.

Comfortabel zitten

Je kunt comfortabel zitten op de 84 centimeter brede bank met zijn verstelbare rugleuning. De verlichting kan worden gedimd en de temperatuur van de Truma Combi 4 gaskachel kan dankzij het CP Plus bedieningspaneel op de graad nauwkeurig worden ingesteld. Als je geen DuoControl als optie hebt besteld en de gasflessen moet verwisselen, kunnen deze gemakkelijk uit de gaskast onder het bed worden getrokken. Zulke details zien we graag in een kampeermiddel
en je betaalt er graag wat extra voor.

La Strada beschrijft de Avanti E als een echt ruimtewonder in compacte vorm. Wij denken bij compact eerder aan zes meter, maar 36 centimeter extra kan natuurlijk ook. Als je eenmaal op de weg bent, maakt dat stukje extra lengte ook niets meer uit.

Hulpsystemen

We vinden we dat de hulpsystemen die binnenkort verplicht worden op nieuwe campers – zoals de rijstrookassistent (Lane Departure Warning System) – snel op je zenuwen werken. Je kunt geen trip maken zonder dat er een sensor protesteert
of een waarschuwingslampje gaat branden. Veiligheidsvoorzieningen vinden we prima, maar het mag allemaal wel wat geraffineerder.

La Strada Avanti E

Tot slot nog enkele opmerkingen over rammeltjes in een buscamper. Het komt zoveel voor en is in alle prijsklassen aanwezig, dat er eigenlijk nauwelijks meer over wordt gesproken. De Avanti E is ook niet rammelvrij. We horen bijgeluiden die komen van de rolluikkast boven het keukenblok en uit de koelkast, waar het voorkomen zou kunnen worden, en verder vooral de rolgordijnen op de ramen en het cabineverduisteringssysteem. Maar bij de La Strada valt het wel meer op omdat de rest van de meubels niet kraken of rammelen, zoals bij goedkopere
buscampers.

Conclusie testredacteur Andreas

Met de Avanti E heeft La Strada veel dingen echt goed gedaan. Met een basisprijs van € 67.084 is de Avanti wel iets duurder dan een buscamper van de lopende band, maar de afwerking en de kwaliteit zijn de meerprijs waard. Bovendien kunnen klanten van La Strada kiezen uit een ruim assortiment meubelfronten en bekledingen om hun buscamper geheel naar eigen smaak samen te stellen.

 

 

Praat mee

Praat mee: Leeftest: La Strada Avanti E

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht