ACSI FreeLife

Menu

V&A: Met een plug-in hybride trekauto over de Alpen?

Peter Driessen uit Sevenum wil graag een andere auto maar hij vraagt zich af hoe een plug-in hybride model (Mercedes B 250e) onze caravan van 1.500 kilogram over de Alpen trekt. “Deze Mercedes mag 1.600 kilogram trekken maar als je door de Alpen rijdt, is dat wellicht een ander verhaal. Is deze B 250e in ons geval een geschikte trekauto?”

Auteur
Joop Stam
Datum
ReactiesReageer
Joop

Antwoord van Joop:

De plug-in hybride versie van de Mercedes B-klasse (B 250e) mag volgens de fabrikant net zo veel trekken als de gewone B 200. Maar de 250e heeft wel de betere papieren. Namelijk een hoger gewicht, wat voor meer stabiliteit zorgt, en een extra elektromotor die de benzinemotor kan assisteren. Je kunt ook volledig elektrisch rijden, maar dat is meer bedoeld om emissievrij te rijden op kortere afstanden (tot pakweg 50 kilometer in de praktijk).

Caravan van 1.500 kilogram

Je kunt natuurlijk wel manoeuvreren met de combinatie op de elektromotor en bergop zal de elektromotor de benzinemotor kunnen assisteren bij het trekken. Achter die auto vinden we een caravan van 1.500 kilogram verantwoord.

Turbo-assistentie

Bij hedendaagse auto’s is het vermogen en het koppel eigenlijk zelden te gering om een caravan te trekken. Moderne motoren hebben allemaal veel koppel bij lage toerentallen, meestal vanwege de turbo-assistentie. Dat betekent niet dat je bergop rijdend de motor weinig toeren moet laten draaien.

Minstens 2.000 toeren

De waterpomp en de oliepomp zijn meestal toerentalafhankelijk. Daarom adviseren we bij een zwaar belaste motor (zoals bij caravantrekken het geval is) om de motor minstens 2.000 toeren te laten draaien, bergop liever nog een stuk meer.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Confidental Infomation