ACSI FreeLife

Menu

V&A: Hoe wordt trekgewicht hybride trekauto bepaald?

Loek Al uit Den Helder rijdt in een Jeep Renegade en wil graag weten hoe het trekgewicht van deze hybride trekauto wordt berekend. “De Jeep Renegade 1.3T mag 1.450 kilogram trekken maar de nieuwe Jeep Renegade Plug-in Hybrid 1.3 mag maar 1.250 kilogram trekken. Hoe komen ze aan dit trekgewicht want die hybride heeft totaal 240 pk ten opzichte van de gewone Renegade die maar 150 pk heeft. Die hybride is ook nog eens een stuk zwaarder. Ik zou eerder denken dat die hybride meer mag trekken dan de gewone, toch?”

Auteur
Joop Stam
Datum
3
3
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Voor het bepalen van het trekgewicht van een auto bestaat een standaard methode. Op een helling van 12 procent wordt de trekauto belast met een steeds hogere belading van de aanhanger. De combinatie moet bergop weg kunnen trekken en stoppen. Deze hellingproef moet 5 keer worden uitgevoerd binnen vijf minuten. De grens van het verhogen van het aanhangergewicht wordt bereikt als de auto het ‘opgeeft’.

Voorzichtige fabrikanten

De autofabrikant is vervolgens vrij om het maximumgewicht vast te stellen. Sommige autofabrikanten zijn kennelijk voorzichtig  wanneer het gaat om hybride modellen. Voor de volledigheid hebben we de vraag voorgelegd aan autojournalist Mario Vos. Hij wil het antwoord als volgt aanvullen:

“Autofabrikanten gebruiken de (plug-in) hybride techniek vooral om in de officiële emissietesten zuinig (= weinig CO2-uitstoot) uit de bus te komen. Ze moeten immers met ingang van 2020 aan strenge regels voldoen voor wat betreft de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto’s in Europa.

Hybride: gemaakt voor zuinigheid

Daaruit vloeit voort dat de hybride techniek niet is gemaakt om veel kracht te leveren (dat nodig is voor het caravantrekken) maar veel zuinigheid. Die twee dingen gaan zelden samen. De meeste autofabrikanten die hybrides leveren zijn zeer terughoudend met het trekvermogen omdat de mooie verbruikscijfers in de verste verte niet gehaald worden bij zware belasting. Integendeel zelfs.

Oververhit

Daarnaast zouden de elektrische componenten (motor, accu en regelelektronica) bij zware belasting met een caravan warmer kunnen worden dan gewenst. Het hybride systeem moet tijdens 15 kilometer bergop rijden namelijk nog goed werken. Om daar alleen voor een paar caravanrijders rekening mee te houden, gaat de meeste merken blijkbaar te ver.

Alleen de merken die traditioneel vaak rekening houden met het trekken van aanhangers of caravans (zoals Volvo, Subaru en Volkswagen) garanderen dat hun hybride systeem ook goed is opgewassen tegen zware belasting en geven dus een hoger trekgewicht op. Jeep durft dat met de plug-in hybride van de Renegade blijkbaar niet aan.”

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. H

    Wij rijden in de Volvo V60 D6 PHEV met een grote Sprite caravan. De V60 mag 1800 kg trekken en hij speelt met de caravan. We hebben nog nooit zo’n goede trekauto gehad. Deze winter 5000 km op en neer naar Spanje met een gemiddeld verbruik van 1:10.

    Reageer
    0
    0
  2. T

    Voor mij pas een hybride als deze mijn caravan over een acceptabele afstand kan trekken. Tot dan doe ik het maar met een AWD Kuga met een gedownsizede 1.5 liter turbo die ook alleen maar zuinig is onder ideale omstandigheden die ik nog nooit heb meegemaakt overigens. Als je vermogen vraagt krijg je het, geen enkel probleem maar in je tank is een draaikolk.

    Reageer
    0
    0
    1. FH
      F Hopster

      Daarom voor mij altijd nog een Skoda Yeti 2l Diesel, ook zuinig met de caravan er achter en zonder helemaal.

      Reageer
      1
      0

Praat mee: V&A: Hoe wordt trekgewicht hybride trekauto bepaald?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht