ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Subaru XV 2.0 Premium

Als je naar de Nederlandse automarkt kijkt, is Subaru een heel kleine speler. Maar bij caravanners is het eigenzinnige Japanse merk juist opvallend populair. Tijd om eens een Subaru ‘in te spannen’ en dus haalden we de XV 2.0 Premium in huis. Het blijkt een geboren trekauto, zo concludeert autojournalist Mario Vos.

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Subaru-XV 2.0
Subaru XV 2.0_interieur

Een blik op de ranglijst van de autoverkopen leert dat Subaru niet bepaald een grote speler is in Nederland. Het merk bungelt een beetje onderaan, net boven de exotische sportauto’s van Ferrari, Lamborghini, Maserati en Aston Martin met in 2018 zo’n 650 verkochte auto’s.

Populair in bergachtige gebieden

De reden? Subaru is een nogal specialistisch merk, dat ongebruikelijke techniek toepast en bijna alle modellen zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. Dat laatste is de reden dat Subaru’s in bergachtige streken en gebieden met strengere winters veel populairder zijn.

Subaru is op autogebied een vrij jong merk, maar het concern bestaat – onder verschillende namen – al meer dan honderd jaar. Auto’s worden er sinds het begin van de jaren zestig gebouwd. Aanvankelijk vooral kleine auto’s, maar later ook wat grotere modellen.

Begin jaren zeventig maakte Subaru op verzoek van de Tohoku Electric Power Company een vierwielaangedreven versie van een stationwagen. En daar werd de basis gelegd voor wat nu een van de handelsmerken is van Subaru, vierwielaandrijving.

Uitgebreid infotainmentsysteem

De Subaru XV 2.0 blijkt vanbinnen veel moderner dan we van Subaru gewend waren. De auto beschikt over een handig te bedienen en vlot werkend infotainmentsysteem – met prima navigatie – dat zelfs Apple Carplay en Android Auto ondersteunt. De auto heeft ook moderne veiligheidssnufjes aan boord zoals EyeSight voor rijassistentiesystemen en aanrijdingpreventie.

Uitrusting

Daarnaast turven we in de zeer complete Premium-uitvoering onder meer een DAB+-radio, meesturende ledkoplampen, een achteruitrijcamera, leren bekleding, sleutelloze toegang en startknop, dodehoekdetectie, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter de auto, een grootlichtassistent, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een elektrisch schuifdak en 18 inch-wielen.

Veel opties zijn er niet bij te bestellen. Een mattensetje, beschermende beplating onder de bumpers, parkeersensoren, metallic lak en natuurlijk een afneembare trekhaak.

Een geboren trekauto

Na deze algemene inkijk ben jij ongetwijfeld benieuwd waarom de Subaru XV 2.0 een geboren trekauto is. In ACSI FreeLife 3-2019 lees je het  hele verhaal.

Bestel magazine

Praat mee

  1. EJ
    Egbert de Jong

    Een kleine maar grote onuitwisbare speler. Rij al ruim 20 jaar Subaru. 2 Foresters en de laatste 5 jaar een XV 2.0 aut.die maar 1200 kg mag trekken. (De latere versies mogen 1400 kg en de laatste 2.0 “e” uitvoering 1270 kg. trekken.) Voor mij is de 1200 kg meer dan genoeg, daar mijn Elddis 380/2 caravan maar met 1170 kg vol beladen is. Reizen in hooggebergte is een peuleschil , 16 procent no problem vanuit stilstand. Modder campings bijna een fluitje van een cent. De lineairtronic automaat werkt feilloos. Afdalen in de bergen gaat in manual met flippers aan het stuur geweldig. De XV is zelfs veel stabieler dan mijn vorige Foresters. Technisch gaat er ook niets stuk. Onverharde wegen hoeven ook niet met de caravan vermeden te worden, doorslippen is er niet bij. Vaak genoeg uitgeprobeerd. Dus per ongeluk verkeerd rijden geeft geen samengeknepen billen gevoel.
    Trekt de combinatie altijd in het spoor. Reizen door landen als IJsland/Scandinavië/Turkije/
    Marokko/midden/oost en zuid Europa, waren ondanks soms lastige situaties nooit stress,
    want je kon altijd op de XV vertrouwen.
    Tot slot het brandstof gebruik ( nooit sneller dan 90 km/h) is 1 op 9 soms zelfs 10.

    Reageer
    1
    0
  2. GL
    Gerard van Leiden

    Rij zelf al jaren met een Forester +TomTom. Subaru wordt gekocht door caravanners en omdat er een infosysteem opzit hoop ik dat er dus automatisch rekening mee is gehouden voor de routes.(hoogte)

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Trekautotest: Subaru XV 2.0 Premium

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht