ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Seat Leon Sportstourer 1.5 e-TSI (+video)

Sinds Seat tot de Volkswagen Group behoort mag – en moet – er flink worden geshopt in de onderdelenmagazijnen van het concern. Beschikt Seat daarmee ook over de goede trekauto-genen van de Volkswagen-producten? Autojournalist Mario Vos vindt het namens ACSI FreeLife uit in een test van de Seat Leon Sportstourer 1.5 e-TSI en de video die je hieronder kan bekijken.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
trekautotest Seat Leon Sportstourer

Signalement

Merk
Seat
Model
Leon Sportstourer 1.5 e-TSI
Testjaar
2020
Gewicht
Rijklaar gewicht: 1.411 kg; maximum gewicht: 1.990 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/700 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.400 kg; maximum kogeldruk: 75 kg
Basisprijs
€ 33.950

Onder de motorkap van onze test-Leon ligt een 1,5 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 150 pk en een koppel van 250 Nm dat ook al bij 1.500 toeren paraat is. Het is een zogenaamde e-TSI-motor, die voorzien is van mild hybride ondersteuning met 48 volt.

Zeventraps dubbelkoppeling automaat

In plaats van een startmotor is er een zogenaamde starter-generator ingebouwd die dus op 48 volt werkt. Deze kan niet alleen de motor starten, maar ook een beetje kracht aan de aandrijflijn leveren tijdens het accelereren. Die energie wint de generator terug tijdens het afremmen van de auto en wordt opgeslagen in een accu. De auto wordt er iets zuiniger van als je in de stad rijdt en bij een rustige rijstijl. Standaard heeft de e-TSI een zeventraps dubbelkoppeling automaat, die een stukje extra comfort verschaft.

Stevige vering Seat Leon

Seat heeft becijferd dat de Leon Sportstourer 1.5 e-TSI maximaal 1.500 kilogram mag trekken. Wij hingen er daarom een Dethleffs Camper 460 EL Avantgarde achter die maximaal 1.500 kilogram mag wegen. Het aankoppelen ging makkelijk dankzij de wegklapbare trekhaak. Daarbij is het stopcontact makkelijk toegankelijk op de trekbeugel te vinden en ook het oog van de losbreekkabel zit aan de trekbeugel.

Vrij stevige schokdemping

Solo is de Leon Sportstourer een vrij stevig afgeveerde auto, zeker in de wat sportiever FR-uitvoering van ons testexemplaar. Daar profiteert de auto ook van indien er een caravan achter hangt. Een carrosserie die minder beweegt en vrij stevige schokdemping heeft, zal deze bewegingen ook minder doorgeven aan de caravan. En andersom.

Gedegen reputatie als caravantrekkers

In de praktijk blijkt de Leon Sportstourer ondanks de relatief lange overhang achter toch mooi stabiel. Een verkeersdrempel of grote hobbel brengt wel even onrust in de combinatie en het duurt ook net een fractie langer voordat de rust is weergekeerd, maar de Seat behoudt de controle. Eigenlijk is dat niet vreemd, want Seat gebruikt immers onderdelen uit de grote VW-bouwdoos, en Volkswagens hebben een gedegen reputatie als caravantrekkers.

Nog meer Seat Leon Sportstourer

Nu jij aan het einde van dit verhaal bent gekomen, kijk jij er ongetwijfeld naar uit om de bijbehorende video die je hierboven kan bekijken aan te klikken. In deze video kom je nog meer te weten hoe de Seat Leon Sportstourer het er vanaf brengt als trekauto. In ACSI FreeLife 7-2020 die je alvast kan bestellen lees je de volledige versie van deze trekautotest. Daarvoor heb je nog wel even geduld nodig. Abonnees kunnen dinsdag 22 september beginnen met lezen, want dan ploft ACSI FreeLife 7-2020 op de deurmat. Vanaf 24 september is het nieuwste nummer ook in de boekhandel verkrijgbaar.

Praat mee

Praat mee: Trekautotest: Seat Leon Sportstourer 1.5 e-TSI (+video)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht