ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Jeep Compass 4×4

De Jeep Compass is een SUV uit het populaire middensegment. Ook als trekauto blijkt hij heel veel in huis te hebben om een flinke caravan aan de haak te nemen. Freelance journalist Mario Vos schrijft al meer dan 30 jaar over over auto’s en nam voor ACSI FreeLife de Jeep Compass 4×4 onder de loep.

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
Jeep Compass

Vierwielaandrijving was standaard op de Compass die we aan de tand konden voelen. Het was tevens één van de auto’s die werd ingezet voor de ACSI FreeLife TestTour.

Lichter en moderner

De nieuwe Compass is met een lengte van 4,39 meter bijna een decimeter korter dan zijn voorganger. Maar tevens is de auto lichter en moderner. Het prijskaartje van de vorige Compass met 163 pk dieselmotor en vierwielaandrijving bedroeg € 46.990. Daar was toen trouwens een 2,2 liter viercilinder motor voor nodig, die niet geleverd kon worden met automaat.

Een flinke stap voorwaarts

De huidige Compass 4×4 (€ 49.990) heeft een kleinere tweeliter dieselmotor. En die kan eigenlijk alles beter dan zijn voorganger. Hij levert meer vermogen (170 pk) en meer trekkracht bij een lager toerental. Hij heeft bovendien minder brandstof nodig. Bij de benzinemotoren is de vooruitgang nog groter. Een flinke stap voorwaarts voor dit Jeep-model, mede dankzij Fiat, dat een groot deel van de techniek levert.

Vering vangt hobbels goed op

Het onderstel van de Compass is niet erg onder de indruk van een aangekoppelde caravan, een Eriba Troll 530 Rockabilly. De vering vangt hobbels in de weg goed op en de stevige schokdemping brengt snel rust in de combinatie. De Jeep kan zeker overweg met zwaardere caravans dan de Eriba, al vinden we die caravan juist erg goed passen bij het vlotte design van de Compass. Kritiekpuntjes hebben we weinig. We hadden wel verwacht van een auto in deze prijsklasse dat hij….

Het oordeel van de testteams

Benieuwd wat er achter deze puntjes komt te staan? In ACSI FreeLife 8-2018 vind je het hele verhaal én kom je er ook achter waarmee de nieuwe Compass volgens de testteams Actievelingen en Levensgenieters allemaal punten scoort als caravantrekker.

bestel magazine

Praat mee

  1. BR

    Waarom nog steeds een diesel in trekautotest?
    Diesels gaan er toch uit en worden niet meer zo gepromoot

    Reageer
    1
    0
  2. Lm
    Loyson marc

    Het volume van die motor is te groot en vervuild te veel. Dit zal vanaf 2020 ook veel geld kosten voor de vervuilingstaks.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Trekautotest: Jeep Compass 4x4

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht