ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Fiat Tipo Stationwagon

Fiat stofte de modelnaam Tipo enkele jaren geleden weer af voor een nieuw middenklasse model. Net als de allereerste generatie uit de jaren tachtig deelt het model zijn platform met vele concerngenoten. En juist dat maakt hem een goede caravantrekker, zo blijkt uit onze test en de ervaringen van de deelnemers aan de ACSI FreeLife TestTour.

Auteur
Timo de Boer
Datum

We reden de Fiat Tipo Stationwagon met de 1.4 T-Jet motor, een viercilinder turbomotor op benzine die 120 pk levert, hetgeen niet echt opzienbarend is voor deze krachtbron. Maar caravanners weten dat het topvermogen lang niet alles zegt, het motorkoppel – het vermogen uitgezet tegen het motortoerental – is veel belangrijker. En daar verrast de 1.4 T-Jet met 215 Nm bij 2.500 toeren per minuut.

Schakellui rijden

De souplesse van de motor is erg goed te noemen. De turbo komt vanaf zo’n 1.400 toeren voelbaar, maar geleidelijk assisteren, zodat je de Tipo redelijk schakellui kunt rijden. Zelfs met de flinke Dethleffs C’go 495 QSK (7,17 meter lang, rijklaar 1.130 kilogram) hoef je niet vaak terug te schakelen om voldoende vermogen voorhanden te hebben. Anders wordt het natuurlijk bij stijgingen in het parcours, maar de deelnemers aan de ACSI FreeLife TestTour hadden geen enkele moeite met het doorkruisen van de Pyreneeën.

Stabiele combinatie

De Fiat Tipo is een prettig rijdende en makkelijk te bedienen auto. Sturen, koppelen en remmen gaat moeiteloos en de zitpositie in de Italiaanse middenklasser is prettig. Het dashboard is overzichtelijk en centraal op de middenconsole prijkt een makkelijke te bedienen infotainmentsysteem met een evenzo praktische achteruitrijcamera.

Het stuurwiel zit nogal vol met knoppen en is wat minder overzichtelijk. Het rijcomfort van de Tipo is goed en dat wordt alleen nog maar beter als je de caravan aankoppelt. De vering spreekt dan nog beter aan en de schokbrekers houden de carrosserie goed in bedwang, waardoor de combinatie stabiel blijft aanvoelen.

Stille motor

Verkeersdrempels worden door de langere overhang achter wat nadrukkelijker doorgegeven, maar ook dan keert de rust in de combinatie snel terug. Ook op de snelweg is het rijgedrag stabiel en kun je probleemloos met het andere verkeer meerijden. Het rijcomfort is prima door de stille motor, de goed aansprekende vering en de aangenaam zittende stoelen.

Het oordeel van de testteams

Benieuwd wat de deelnemers aan de TestTour vinden van de Fiat Tipo Stationwagen? Iin ACSI FreeLife 1-2019 lees je de hele test.

bestel magazine