ACSI FreeLife

Menu

Met de Volvo XC60 kun je een auto-caravancombinatie rijden van 4,5 ton

Hij loopt in de huidige vorm al acht jaar mee en dat blijft na een recente opfrisbeurt nog wel een tijdje zo. De Volvo XC60 is al jaren het populairste model van het Zweedse merk én een zeer gewilde caravantrekker.

Auteur
Mario Vos
Datum
ReactiesReageer
Volvo XC60 trekauto

Signalement

Merk
Volvo
Model
XC60 T8 AWD
Testjaar
2025
Gewicht
Rijklaar gewicht: 2.150 kg; maximumgewicht: 2.660 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.250/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 2.000 kg
Basisprijs
Vanafprijs € 61.995, prijs testauto € 87.921

De XC60 debuteert in het Volvo-gamma in 2008 als een SUV die net boven de middenklasse is gepositioneerd. Het is direct een succes en in het eerste volle verkoopjaar (2009) noteert Volvo ruim 2.000 verkochte exemplaren. En dat met prijzen die net onder de 50 euromille beginnen midden in de kredietcrisis.

Het succes houdt aan en gedurende de hele carrière van de eerste generatie van deze SUV blijven de verkopen ruim boven de duizend exemplaren. In 2017 wordt de XC60 compleet vernieuwd en die tweede generatie overtreft het succes van zijn voorganger ruimschoots. Met als hoogtepunt de ruim 3.700 auto’s die in 2024
worden verkocht.

Onder heel wat XC60’s zit trouwens een trekhaak. Uit het grote ACSI Trekauto-onderzoek blijkt dat de XC60 al drie jaar op rij op de vierde plaats staat bij de nieuw verkochte auto’s. En daarmee levert het model een belangrijke bijdrage aan de eerste plaats van Volvo bij de merken.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

Zuinig op succes

Wereldwijd is de XC60 al jaren de meest populaire Volvo en op dat succes zijn de Zweden natuurlijk zuinig. Begin volgend jaar wordt weliswaar het doek gehaald van de EX60, een elektrische SUV in datzelfde segment, maar de XC60 blijft zeker nog een flinke tijd naast de EX60 in het assortiment. Net zoals bij de EX90 en de XC90, die ACSI FreeLife eerder dit jaar in een dubbeltest had.

Voor modeljaar 2026 is de XC60 nog eens aanzienlijk opgefrist. Zo op het eerste gezicht vallen de esthetische aanpassingen mee. Maar wie wat beter kijkt ziet een nieuwe grille naar het voorbeeld van de recent vernieuwde XC90 en een nieuwe voorbumper. Ook de achterbumper is gewijzigd en daar zijn ook de lichtunits vernieuwd. De nieuwe bumpers maken de XC60 twee centimeter langer, de hoogte en breedte zijn onveranderd gebleven.

Vertrouwd

Het interieur van de auto is ook onder handen genomen. Dat is het duidelijkst te zien aan het nieuwe centrale beeldscherm dat nu 11,2 inch groot is. Het scherm werkt ook veel vlotter dankzij een nieuwe processor en verbeterde software. Jammer genoeg is de smartphone integratie met Apple CarPlay niet draadloos. Gelukkig heb je wel een sneller werkende draadloze oplaadplek voor je smartphone.

Verder zien we in het interieur her en der wat nieuwe materialen en kleuren, maar het geheel doet toch vooral vertrouwd aan. Het interieur is mooi afgewerkt, waarbij ons testexemplaar van de XC60 is voorzien van een fraaie versnellingspookknop van Orrefors kristal. De bediening van de auto is zeer logisch en makkelijk. De ruimte aan boord is zoals verwacht mag worden van een auto van 4,71 meter aangenaam royaal. De bagageruimte heeft een inhoud van 483 liter, met de achterbank plat groeit dat tot 1.543 liter.

” De XC60 is een buitengewoon vlotte auto. Hij sprint van 0 naar 100 in nog geen vijf seconden”

Altijd plug-in en AWD

Volvo heeft de voorbije jaren flink gesnoeid in het motorenaanbod van de XC60. Dieselmotoren moesten in ons land al het veld ruimen in 2020 en sinds de zomer van 2023 zijn er alleen nog maar plug-in hybrides leverbaar met vierwielaandrijving. Je hebt daarbij de keuze uit de T6 en de T8. De benzinemotor is altijd een tweeliter turbomotor met een achttraps automaat die de voorwielen aandrijft. In de T6 levert deze motor 253 pk, in de T8 is dat 310 pk.

De achterwielen van de XC60 worden aangedreven door een elektromotor die 145 pk levert, waardoor de auto dus standaard vierwielaandrijving heeft als beide motoren werken. Als je volledig elektrisch rijdt – dat kan tot 80 kilometer met de 18,8 kilowattuur tractie-accu – heb je natuurlijk alleen achterwielaandrijving, maar indien nodig schakelt de benzinemotor vliegensvlug bij.

Het combineerde vermogen is in de T6 350 pk en in ons testexemplaar, de T8, liefst 455 pk. Interessanter is het maximumkoppel dat bij de T6 659 Nm bedraagt en in de T8 zelfs 709 Nm. In combinatie met een rijklaar gewicht van 2.150 kilogram belooft dat op papier goede trekkwaliteiten.

Buitengewoon vlot

We stellen om te beginnen vast dat de XC60 een buitengewoon vlotte auto is. Solo rijdend kan je in onze testauto van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten in 4,9 seconden. Een Porsche 911 kon dat niet zo lang geleden nauwelijks sneller. De iets minder krachtige XC60 T6 doet er met 5,7 seconden overigens niet veel langer over. De overvloedige kracht wordt bij Volvo niet gebruikt om hoge topsnelheden te halen.

Het Zweedse merk besloot enkele jaren geleden om de maximumsnelheid van alle modellen te begrenzen op 180 kilometer per uur. Het rijgedrag van de XC60 is vooral comfortabel. De achttraps automaat schakelt bij een normale rijstijl nauwelijks merkbaar en de elektrische assistentie springt soepel bij. Je kunt er overigens voor kiezen om volledig elektrisch te rijden in de zogenaamde ‘Pure modus’. Dan is de snelheid begrensd op 140 kilometer per uur. Tijdens onze test reden we overwegend in de hybride stand, en dat is ook voor caravantrekken de beste rijmodus.

Volvo XC60 trekauto De Volvo XC60.

Stabiel en koersvast

Een hoog gewicht en veel koppel bevorderen de trekkwaliteiten van een auto, maar er zijn ook andere factoren die een belangrijke rol spelen, zoals de overhang achter, de constructie van de wielophanging en de schokdemping. Volvo houdt al sinds jaar en dag rekening met de trekeigenschappen bij de ontwikkeling van een auto. En dat blijkt uit het rijgedrag met caravan en daardoor ook uit de populariteit van Volvo als trekautomerk.

De XC60 versterkt de al uitstekende reputatie van Volvo verder. Hij rijdt met caravan zeer stabiel en koersvast en laat zich op de snelweg niet makkelijk uit balans brengen. Voor onze test hadden we helaas geen echt ‘zware jongen’ beschikbaar, maar het gemak waarmee de Caravelair Alba werd voortgetrokken zegt toch veel over de trekkwaliteiten van de XC60.

Alleen op grotere oneffenheden merk je even wat onrust in de combinatie, maar dat is heel snel weer voorbij door de goede schokdemping. Verder is het rijgedrag zo vertrouwenwekkend dat je eerder moet oppassen dat je niet vergeet dat er nog een caravan achter de auto hangt.

Ons trekadvies

Volvo is nooit flauw met het opgegeven trekgewicht en dat geldt zeker ook voor de XC60. Volgens de fabrikant mag er liefst 2.250 kilogram aan de trekhaak hangen, maar dat is volgens onze veiligheidsvuistregel ietsje teveel. Tel je bij het rijklaar gewicht van 2.150 kilogram zo’n 350 kilogram voor passagiers en bagage, dan kom je tot een beladen trekauto van 2.500 kilogram.

Als we de veilige grens aanhouden van 80 procent van dat gewicht voor de beladen caravan, dan komen we dus op 2.000 kilogram. Waarbij we aantekenen dat je dan al onderweg bent met een combinatie van 4,5 ton! De XC60 verdraagt een maximale kogeldruk van 100 kilogram, dus je hebt wel wat speelruimte bij het beladen.

Volvo XC60 trekauto

Conclusie

Volvo heeft de naam tijdloze auto’s te maken. En je hoeft maar op de weg om je heen te kijken om dat bevestigd te krijgen. De XC60 kan er met enkele retouches weer een hele tijd tegen en ook technisch zit hij nog steeds in de automobiele voorhoede. Zijn trekkwaliteiten zijn bovendien uitstekend. En dat is goed nieuws voor caravanbezitters die een auto met een ruim trekvermogen nodig hebben. De XC60 hoort zeker thuis op hun shortlist.

Duel der krachtpatsers: Volvo EX90 vs. Volvo XC90

Volledig elektrisch of een plug-in-hybride? Veel caravanbezitters staan voor die keuze bij de aanschaf van een trekauto. Daarom zetten we twee Volvo’s naast elkaar in een dubbeltest, de plug-in-hybride XC90 en de elektrische EX90. Aan de trekhaak nóg een Zweeds product, namelijk de Kabe Imperial 560 XL.

Praat mee

Praat mee: Met de Volvo XC60 kun je een auto-caravancombinatie rijden van 4,5 ton

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht