ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Renault Austral E-Tech

Renault heeft een nieuwe middenklasse-SUV in de showroom om de minder succesvolle Kadjar te vervangen. Met bijzondere hybride-techniek en een echt eigen design gaat de Austral E-Tech in dit segment in de herkansing. Autoredacteur Mario Vos zoekt uit of het ook een betere trekauto is.

Auteur
Berrit de Lange
Datum
ReactiesReageer
Trekauto_Renault Austral

Signalement

Merk
Renault
Model
Austral E-Tech Full Hybrid
Testjaar
2023
Gewicht
Rijklaar gewicht: 1.702 kg; maximum gewicht: 2.153 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.500 kg; maximum kogeldruk: 85 kg.
Basisprijs
Renault Austral Mild Hybrid € 39.830 Vanafprijs Renault Austral E-Tech Full Hybrid € 43.830 Prijs testauto € 55.527

Bij één trend heeft Renault behoorlijk zitten slapen en dat is de SUV. Pas in 2013 presenteerde het Franse merk de eerste zelf ontworpen compacte SUV, de Captur. Daarvoor had Renault wel de Koleos uitgebracht in 2008, maar deze grotendeels door Nissan ontwikkelde en bij het Koreaanse Samsung gebouwde auto werd nooit een succes. Dat laatste geldt ook voor de Kadjar, de voorganger van de Austral, eigenlijk een Nissan Qashqai met een sober Renault-sausje erover.

Geslaagd design

De Austral heeft een echt eigen design met de kenmerkende C-vorm van de koplampen en de achterlichten die we ook bij de Mégane zien. Ook het plaatwerk aan de buitenkant is naar onze smaak zeer geslaagd. Hij zit met zijn lengte van 4,51 meter in het hart van het midi-SUV-segment. De auto is van binnen lekker ruim en ook op de achterbank heb je voldoende hoofd- en beenruimte.

Trekauto_Renault Austral

Je kunt optioneel de achterbank nog een beetje verstellen, want de rugleuning kan iets verder achterover als je de zitting naar voren schuift. De beenruimte neemt dan wel af, dus dat is meer voor als er niet te grote kinderen achterin zitten. De bagageruimte profiteert ervan door nog wat extra liters toe te voegen aan de bijna halve kubieke meter laadvolume. Echt nodig is dat niet. Wil je nog meer laadruimte dan kan de achterbank ook nog gewoon plat en dat levert 1.525 liter laadvolume op.

Grote schermen

Was de Kadjar ook vanbinnen nauw verwant aan de Nissan Qashqai, bij de Austral heeft Renault het interieur helemaal zelf bedacht. Het moderne dashboard bestaat net als bij de Mégane uit twee grote schermen, waarbij het centrale scherm rechtop staat en met Google Android Automotive werkt. Dat heeft als groot voordeel dat het systeem werkt als een tablet met alle Google-functies, zoals Google Maps. Je kunt het zelfs deels met je stem besturen. Prettig is bovendien dat het systeem ook met Apple CarPlay (van de concurrent) werkt.

Trekauto_Renault Austral
Het dashboard van de Austral.

Op de middentunnel zoek je tevergeefs naar een versnellingspook, want die heeft Renault verplaatst naar de rechterzijde van de stuurkolom. Niet de handigste plek, want daar zit ook al een hendel om de ruitenwissers te bedienen en daaronder zit de bediening voor het audiosysteem, zoals we dat van veel Renaults gewend zijn. Het versnellingspookje zit boven de ruitenwisserhendel.

Complexe aandrijflijn

Dat de versnellingspook aan de stuurkolom zit, doet vermoeden dat we te maken hebben met een automaat. Daarmee zijn we tevens bij de geavanceerde, maar vrij complexe aandrijflijn van de Austral E-Tech aangekomen. Dat is namelijk een (zelfopladende) hybride met twee elektromotoren en een 1,2 liter driecilinder turbomotor met 130 pk. De kleinste van de twee elektromotoren zorgt voor het starten van de benzinemotor en je rijdt er altijd op weg vanuit stilstand.

Afhankelijk van de omstandigheden schakelt dan de grotere elektromotor in en/of de benzinemotor. Die grotere elektromotor heeft een tweetraps automaat, de benzinemotor een viertraps automaat, waardoor dat gecombineerd acht versnellingen oplevert. Die kun je niet handmatig kiezen, zodat je helaas geen controle hebt over het motortoerental bij het caravanrijden in de bergen.

Mooi verbruik

Bij een rustige rijstijl rij je een groot deel volledig elektrisch, maar hoor je dan wel soms de benzinemotor draaien, die dan de stroom levert. Vraag je veel vermogen dan zal de benzinemotor ook helpen bij de aandrijving en is er dus maximaal 200 pk beschikbaar en 205 Nm aan koppel. Een kalme rijstijl levert een mooi verbruik op tussen de 5,5 en 6,0 liter per 100 kilometer.

Trekauto_Renault Austral

Rustig rijden past trouwens het beste bij de Austral, niet omdat het weggedrag geen sportieve rijstijl verdraagt, maar omdat de motorkarakteristiek niet echt uitnodigt tot sportief rijden. Dat hebben overigens meer hybride auto’s. Als je gehaast het gaspedaal diep intrapt, is er soms een ‘denkmomentje’ voordat je intenties in snelheid worden omgezet. Wat niet wil zeggen dat de Austral traag is, want een honderdsprint in 8,4 seconden is gewoon lekker vlot.

Onverstoorbaar

De Austral mag altijd 1.500 kilogram trekken, ook de ‘mindere’ mild hybride-versie met 130 pk. Maar onze voorkeur gaat wel uit naar de E-Tech Full Hybrid vanwege zijn hogere eigen gewicht. Honderd kilogram extra gewicht van de trekauto zorgt voor wat extra dominantie. Met extra opties aan boord noteren we rijklaar zelfs dik 1,7 ton voor de testauto.

Het rijgedrag van de Austral met een caravan aan de haak – in dit geval een maximaal 1.300 kilogram wegende Knaus Sport 420 QD E.Power – is onder de meest uiteenlopende omstandigheden heel stabiel. Of we nu op binnenwegen met verkeersdrempels rijden of op snelwegen grote vrachtauto’s inhalen, de Austral blijft onverstoorbaar de Knaus voorttrekken. De vering van de auto spreekt goed aan op oneffenheden in de weg en de goede schokdemping zorgt ervoor dat de auto na het nemen van een grote hobbel snel weer rustig is. Ook het inhalen van vrachtauto’s met bijna 100 kilometer per uur brengt nauwelijks onrust in de combinatie.

Wendbaarheid

Als optie biedt Renault vierwielbesturing aan voor de Austral en ons testexemplaar was ook uitgerust met dit systeem. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen een klein beetje in de dezelfde richting als de voorwielen, wat voor extra stabiliteit zorgt bij het veranderen van richting. Op lage snelheden sturen de achterwielen juist een klein beetje de andere richting op voor betere wendbaarheid. Dat zorgt voor een bijna anderhalve meter kleinere draaicirkel.

kofferbak scaled e1690809642435
De kofferbak van de Austral.

Het is wel een optie waar je als caravanrijder zeker bij het achteruitrijden rekening mee moet houden, omdat stuurcorrecties groter uitvallen dan je gewend bent door de ‘sturende’ achterkant. Bovendien draait de Austral vooruit zo krap dat de achterbumper akelig dicht bij de dissel komt. Met een fietsendrager op de dissel is het dus zeker oppassen. Solo is de extra wendbaarheid overigens altijd welkom.

Ons trekadvies

De Renault Austral E-Tech Full Hybrid weegt volgens de specificaties rijklaar 1.592 kilogram, maar ons testexemplaar met meerdere opties zoals vierwielbesturing, schopt het tot 1.702 kilogram. Tel je daar zo’n 250 tot 300 kilogram bij op voor passagiers en bagage, dan kom je dicht bij de twee ton. Laten we daar vervolgens onze vuistregel op los dat de beladen caravan niet meer dan 75 tot 80 procent zou moeten wegen van de beladen trekauto, dan komen we zeker gezien de stabiliteit van de geteste combinatie op de 1.500 kilogram die Renault zelf toestaat. Als maximale kogeldruk geeft Renault 85 kilogram op.

Conclusie Mario Vos

Renault heeft een flinke ‘aanloop’ nodig gehad om een goede ‘eigen’ midi-SUV te maken. De Austral ziet er prima uit, heeft een origineel en ruim interieur en rijdt plezierig. De auto is dankzij de geavanceerde aandrijflijn bij geringe belasting ook nog eens opmerkelijk zuinig. Met de zwaardere belasting van een caravan aan de trekhaak loopt het natuurlijk wel op, maar het blijft binnen de perken. Bovendien stellen de trekkwaliteiten zeker niet teleur, dus we mogen spreken van een geslaagde herkansing.

Tekst en beeld: Mario Vos

Meer trekautotests

Wil je meer weten over andere trekauto’s? Testredacteur Mario Vos vertelt je alles over caravantrekkers van verschillende merken.

Praat mee

Praat mee: Trekautotest: Renault Austral E-Tech

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht