ACSI FreeLife

Menu

Wanneer moet ik de accu van mijn elektrische auto vervangen?

Leo Geudens uit Kasterlee (B) overweegt zijn Volvo XC90 D5 in te ruilen voor een XC60 of XC90 T8 plug-in hybride. Voor woon-werkverkeer wil hij vooral elektrisch rijden, wat betekent dat hij de batterij vrijwel dagelijks moet opladen. Heeft dat gevolgen voor de levensduur? En moet hij er rekening mee houden dat de batterij al na vijf jaar aan vervanging toe is?

Auteur
Mario Vos
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Vraag het aan Joop_illustratie internet

Tractieaccu gaat langer mee
dan je denkt

Ik (autojournalist Mario Vos) zou me geen zorgen maken over de levensduur van de tractieaccu of batterij. Er is inmiddels ruime ervaring opgedaan met elektrische en plug-in-hybride auto’s. De tractieaccu blijkt veel langer mee te gaan dan verwacht en minder degradatie te vertonen. Volvo geeft bovendien acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de tractieaccu. Op die garantie kun je een beroep doen als de capaciteit met meer dan 30 procent is afgenomen.

Ik rij zelf al meer dan tien jaar (zelfopladende) hybride auto’s en daar heb ik ook met hogere kilometerstanden (richting 200.000 km) nooit enige verslechtering van de batterij kunnen vaststellen. Inmiddels rij ik nu voor het tweede jaar in een plug-in hybride die bijna dagelijks wordt geladen. Daardoor heb ik het eerste jaar ruim 11.000 kilometer (van het totaal van 16.500 km) volledig elektrisch gereden en ook hier is van achteruitgang van de accucapaciteit niets te merken

Ook een vraag?

Heb jij ook een vraag over je camper, caravan of kampeeruitrusting? Ons nieuwe expertpanel staat klaar om al je kampeervragen te beantwoorden! Stuur je vraag in via dit formulier.

Praat mee

  1. B

    Dagelijks de batterij van een Volvo XC60 of XC90 T8 plug-in hybride opladen voor woon-werkverkeer heeft in principe geen grote negatieve gevolgen voor de levensduur van het accupakket, zolang het laden correct gebeurt en extreme omstandigheden worden vermeden. Moderne plug-in hybrides, zoals die van Volvo, zijn ontworpen op regelmatig laden en hebben een batterijmanagementsysteem dat de accu beschermt tegen overmatig slijtage en diepontlading. Levensduur en vervangen van de batterijVolvo geeft doorgaans 8 jaar garantie op de aandrijfaccu van de T8-modellen, zonder opgegeven kilometerlimiet. De meeste ervaringen wijzen uit dat de plug-in hybride batterij niet na vijf jaar aan vervanging toe is; na 8 jaar wordt een minimale restcapaciteit van 55% door Volvo gegarandeerd, na 5 jaar is dat 65%. Dagelijks laden telt doorgaans als deels verbruikte laadcycli (geen volledige), waardoor slijtage relatief beperkt blijft. In de praktijk is de levensduur van de batterij van een Volvo T8 eerder richting de levensduur van het voertuig dan richting enkele jaren; pas bij duidelijk verminderde elektrische actieradius kan vervanging nodig zijn. Raadgeving rond dagelijks laden. Het wordt aangeraden de batterij niet constant tot 100% op te laden, indien instelbaar, maar bijvoorbeeld tot 90%. Daarmee wordt slijtage aan de batterij nog iets verder beperkt. Regelmatig gebruik en (deels) opladen is juist positief voor de levensduur, zolang de auto normaal gebruikt wordt en niet langdurig stilstaat met volle of lege accu.Kosten en praktische overweging. De kosten voor een volledige batterijvervanging zijn hoog (meestal > €10.000), maar dat is vrijwel nooit na slechts vijf jaar nodig als het accupakket normaal functioneert.Na 8 jaar mag men rekening houden met minder elektrische actieradius, maar meestal niet met een volledig defect accupakket. Kortom: dagelijks laden voor woon-werkverkeer is normaal en past bij het gebruiksdoel van een plug-in hybride Volvo. De batterij gaat doorgaans veel langer dan vijf jaar mee; reken bij normaal gebruik op 8 jaar of langer voor noemenswaardige degradatie, waarna de actieradius geleidelijk afneemt maar vervanging nog lang niet direct nodig is.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Wanneer moet ik de accu van mijn elektrische auto vervangen?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht