Signalement
- Merk
- Volvo
- Model
- EX90 Twin Motor Performance Ultra
- Gewicht
- Geremd trekgewicht volgens fabrikant: 2.200 kg geadviseerd maximum trekgewicht: 2.200
- Basisprijs
- Vanafprijs Volvo EX90 € 88.995
Voor de TestTour maken de Friese camperaars hun caravandebuut met de Eriba Touring 542. Deze goud-witte blikvanger wordt moeiteloos in beweging gebracht door de Volvo EX90 Twin Motor Performance Ultra. De twee elektromotoren voor en achter zijn samen goed voor een vermogen van 517 pk en een rijbereik tot 618 kilometer.
Op de camping in Skælskør zit Durk met het raampje open achter het stuur nog even na te genieten van een kort ritje naar het dorp. Zonder een vraag te hoeven stellen, begint hij aan een lofzang. “Deze combinatie rijdt echt geweldig. Hij is super stabiel. Een lichte acceleratie is voldoende om de combinatie moeiteloos langs het verkeer te leiden. De Volvo trekt de Eriba met gemak. Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt. Tijdens het inhalen geeft-ie gas bij en trekt de auto de caravan zonder moeite door het verkeer. Zelfs met een lichte helling neemt hij de caravan soepel mee. Bij drempels of hobbels voel je geen deining.”
Verdrievoudiging laadvolume
Op datzelfde moment kijkt Renny vanuit de campingstoel gniffelend naar haar man. “Durk is gek op auto’s. Ik heb er een stuk minder mee”, zegt ze bijna verontschuldigend. “Maar eerlijk is eerlijk, dit is een fantastische auto. Oké, hij is groot maar niet pompeus.” Renny is lyrisch over het uiterlijk. “De kleurencombinatie is prachtig met de aluminium wielen en de zwarte accenten.”
Binnenin zijn Durk en Renny vooral te spreken over het dashboard. “Dat is erg overzichtelijk zonder een overdaad aan knopjes. Het grootste deel van de bediening verloopt namelijk via het grote scherm in het midden. Daardoor zit alles binnen handbereik. Hij zit super comfortabel en je kan er heel veel in kwijt.”
Helemaal als je de achterste bank plat legt. De ruim vijf meter lange EX90 telt dan 669 liter aan bagageruimte. Als je de middelste stoelen met één druk op de
knop neerlaat, wordt je laadvolume (1.955 liter) bijna verdrievoudigd. Deze kingsize bagageruimte is niet alleen ideaal voor je kampeerbagage.
Renny: “Om het in- en uitladen makkelijker te maken, gaat de achterkant van de auto dankzij de luchtvering automatisch omlaag. Dat is ideaal met boodschappen.”
Wellness aan boord
Om de dichtstbijzijnde supermarkt op te zoeken, kun je navigeren met Google Maps zonder dat je je telefoon eerst moet koppelen. Het infotainmentsysteem van de EX90 draait namelijk op de software van Google. “Dankzij dit grote scherm kun je heel gemakkelijk en overzichtelijk navigeren, en zie je precies waar je kunt gaan laden. Als je een route hebt ingevoerd, zie je de navigatie ook terug op het schermpje achter het stuurwiel.”
Aan zitcomfort is ook geen gebrek in deze elektrische SUV. “Je kunt de stoelen nauwkeurig afstellen en de instap is gelukkig heel ruim.” De EX90 heeft zoveel features aan boord dat Durk en Renny de massagestand in de voorstoelen zijn vergeten. “We zijn niet zo van al die luxe snufjes”, lacht Renny. “Niet te geloven dat
je in deze auto zelfs een massage kunt krijgen.”
Trekadvies
De Volvo EX90 weegt rijklaar 2.687 kg en mag ruim 700 kilogram aan lading meenemen. Tellen we zo’n 300 kilogram voor lading en passagiers bij het rijklaargewicht op, dan komen we rond de drie ton uit. 80 procent daarvan zou net geen 2.400 kilogram zijn, maar de EX90 mag van Volvo slechts 2.200 kilogram trekken en dat is dus ook ons trekadvies. De maximum kogeldruk bedraagt 100 kilogram.
De Volvo EX90 met de Eriba Touring aan de trekhaak.
Conclusie
Terugkijkend op hun allereerste auto-caravanreis springen er voor het echtpaar uit Dokkum vijf dingen uit. “Dat zijn de rijkwaliteiten, de trekkracht, het zitcomfort, het ruime laadvolume en het zicht bij het achteruitrijden. Dat 360 graden camerasysteem is echt een uitkomst.” Elektrisch rijden was voor Durk en Renny flink wennen.
“Zonder caravan kun je ruim 500 kilometer rijden. Met caravan moesten we om de 240 kilometer laden. Anders waren we bang dat we zonder stroom kwamen te zitten. Onze voorkeur gaat daarom uit naar een hybride trekauto. We rijden zelf namelijk ook hybride (Ford Puma red.). Hoewel we beseffen dat volledig elektrisch rijden een kwestie van gewenning is. Als je de toch de auto moet opladen, kun je in de tussentijd mooi even lunchen of koffiedrinken.”
Meer weten over de TestTour Denemarken 2025?
Lees over alle de belevenissen van Durk en Renny in West-Seeland. Hou ook ons YouTube-kanaal in de gaten! Al enthousiast? En wil je zelf op reis naar West-Seeland? Bekijk dan eens onze campings op Eurocampings.