Signalement
- Merk
- Knaus
- Model
- T@b 400 Metropolis
- Testjaar
- 2025
- Gewicht
- Leeggewicht: 948 kg, rijklaargewicht: 980 kg
- Basisprijs
- Basisprijs: € 27.669
Zeventien jaar geleden bracht Knaus Tabbert de T@b 400 uit als het iets grotere en luxere ‘broertje’ van de T@b 320. De 400 moet aansluiten bij het unieke retro design, maar meer comfort en ruimte bieden. Op het eerste gezicht maakt de 400 vooral indruk door zijn bijzondere design en doordachte indeling. Maar is het ook een functionele reiscaravan voor een stel? Daar komen we achter tijdens een kampeerreis naar Sardinië met de T@b 400 Metropolis.

Ruimtelijk gevoel
De opbouw van de aerodynamisch gevormde T@b bestaat uit een gladde sandwichplaat met EPS-isolatie. Ondanks zijn compacte binnenmaten van 472 bij 204 centimeter geeft de 400 Metropolis een opvallend ruimtelijk gevoel. En de stahoogte van 198 centimeter – op het hoogste punt – maakt hem ook voor grotere personen geschikt. Het tweepersoonsbed achterin is 198 bij 145 centimeter, en biedt dankzij de koudschuimmatras en de lattenbodem een redelijk slaapcomfort. De dinette voorin kun je ombouwen tot een extra slaapplaats.
Veel licht
Door de speciale vorm van de T@b is het interieur ook ongebruikelijk ingedeeld. Voorin is het aangenaam ruim, maar naar achteren toe wordt het krapper, vooral in de hoogte. De doorgang tussen de toiletruimte en de keuken bedraagt 52 centimeter. Het lijkt weinig, maar voor een caravan van deze breedte is dat
eigenlijk redelijk normaal.
Op regenachtige dagen zal het een groter nadeel zijn dan op mooie zomerse dagen als je veel buiten leeft. Dankzij het grote raam voorin is er aangenaam veel licht. Ook het langwerpige panoramaraam in het aflopende dak achter draagt bij aan het heldere interieur. Het kan bovendien elektrisch een klein stukje worden geopend.
’s Avonds zorgen meerdere plafond- en wandlampen voor een gezellige sfeer. Het meubilair is niet alleen mooi qua design, maar is ook nog eens gemaakt van degelijk multiplex. De kastkleppen zijn voorzien van solide beslag en metalen scharnieren met softclose-functie.
Comfortabele zitplaatsen
Het dwars achterin geplaatste tweepersoonsbed is ruim genoeg, maar de matras is vrij dun en hard. Een topmatras zou wat dat betreft wel welkom zijn. Alleen aan de linkerzijde is er een leeslampje, maar er zijn wel voldoende opbergvakken voor brillen, boeken, smartphones en tablets.
In de T@B 400 is de dinette iets schuin geplaatst aan de voorkant. Er zijn twee comfortabele zitplaatsen en een tafel. Voor het eerst heeft deze T@b standaard een opklapbare tafelverlenging, zodat er meer plaats is om de maaltijden te serveren of op je laptop te werken. Wanneer je de dinette ombouwt tot een bed is het meer een noodbed voor een kind.
De caravan is voorzien van vier stopcontacten (230V), die zijn verdeeld over de zitgroep, de keuken, de opbergruimte en het bed. De testcaravan was tevens voorzien van een Autarkie Pakket, maar dat bleek vanwege een defect
niet te werken. Daardoor werkte ook de elektrische ontsteking van de gaskookplaat niet en de koelkast kon niet op de accu werken.
Praktische keuken
De keuken is vooral functioneel ingericht. Het redelijk ruime werkblad is voorzien van een gaskookplaat voor het keukenraam met drie pitten op een rij en een ronde spoelbak. In de onderkast is een 92 liter-koelkast ingebouwd met een 12 liter-vriesvak. De keuken is praktisch en robuust en je kunt de glazen afdekking ook gebruiken als extra werkruimte.
Bovendien kun je aan de rechterkant het werkblad nog verlengen. De kastruimte is voldoende en goed doordacht, maar het vak onder de spoelbak is wat klein uitgevallen. De 45 liter-schoonwatertank biedt al een acceptabele voorraad, en bovendien is er een externe wateraansluiting voorzien.
De boordtechniek bestaat uit een Truma S 3004 verwarming, die we tijdens onze trio naar Sardinië niet hebben gebruikt. De vijf liter boiler uiteraard wel. Opties zijn vloerverwarming en airco. Maar extra verwarming is voor zo’n compacte caravan zelden nodig. De airco zouden wij achterwege laten omdat die veel van de toch al vrij beperkte opbergruimte inneemt.
Reguliere T@b 400 onder de loep
Benieuwd hoe een vergelijkbare T@b-caravan uit de bus komt? Lees dan het testartikel over de reguliere T@b 400.