ACSI FreeLife

Menu

Een half jaar op pad met de Tabbert Senara

De beste test is een duurtest. In een halfjaar tijd gingen we daarom acht keer op pad met de Tabbert Senara 460 DMK om zijn sterke en zwakke punten te ontdekken.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Tabbert Senara

Signalement

Merk
Tabbert
Model
Senara 460 MDK
Testjaar
2025
Gewicht
Leeggewicht 1.210 kg, maximumgewicht 1.400 kg
Basisprijs
Basisprijs: € 27.330, prijs testmodel: € 34.276

Voor caravantesten hebben we meestal enkele dagen tot weken de beschikking over een testexemplaar. Dat is lang genoeg om een gedegen artikel te kunnen schrijven. Maar het kan nog grondiger als je een caravan gedurende zes maanden
mag testen en als er verschillende kampeerders mee op pad gaan. Precies dat deden we met de Tabbert Senara 460 DMK.

Klassieke gezinscaravan

De opbouw van de Senara – binnen het Tabbert-aanbod de instapserie – bestaat grotendeels uit aluminium sandwich met hamerslag wanden. Het dak heeft een toplaag van vezelversterkte kunststof, wat de kans op hagelschade vermindert. De 460 DMK telt zes opbouwramen en twee dakramen, en nog een kleiner dakraam in de toiletruimte.

De Senara 460 DMK met dwarse stapelbedden achterin is een klassieke gezinscaravan voor vier of zelfs zes personen als je de dinette tot extra slaapplek ombouwt. Voorin slaap je in een tweepersoons Frans bed. Van de twee stapelbedden achterin kun je het onderste exemplaar opklappen. Deze ruimte kun je alleen lastig beladen – met bijvoorbeeld fietsen – omdat de testcaravan geen serviceluik heeft dat je van buitenaf kunt openen.

Van binnenuit hindert de vaste ladder van het bovenste bed het beladen. Tijdens enkele trips is deze ladder gedemonteerd om de ruimte makkelijker te kunnen benutten, maar daar is de geschroefde constructie eigenlijk niet op gemaakt.

Afvoerventielen

Een andere meermaals geuite opmerking van onze testers betreft de gebruiksaanwijzing van de Senara. Daarin is niet te vinden waar de afvoerventielen van het watersysteem zich bevinden, dat moesten de testers zelf zien uit te vinden. Maar over de gehele linie maakte de Senara wel een goede indruk. De Tabbert-specifieke CEE-stroomaansluiting is achter een serviceklep gemonteerd, waar je ook de schoonwatertank vult. Een hoekstekker past daar alleen niet omdat het stopcontact te dicht bij de wand is geplaatst.

De schoonwatertank is gemakkelijk te vullen en schoon te houden. Dankzij de verzwaarde uitdraaisteunen kun je de Senara ook stabiel neerzetten op een wat zachtere ondergrond. Praktisch zijn verder de buitenverlichting met een bewegingsmelder boven de toegangsdeur en de ledverlichting in het luifeldak.

widget plat 300x300 button rood2

Krijg je geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in het ACSI FreeLife magazine
  • Probeer nu 3 nummers voor €12,95
  • Stopt vanzelf
Meer info

Opbergruimte

In deze Tabbert heb je meer dan voldoende opbergruimte voor een gezin van vier. De enige keer dat het wat krap werd, was tijdens een uitstapje van vijf jonge mountainbikers. Zij hadden problemen om hun fietsen kwijt te kunnen. Het is dus erg zinvol om één of twee serviceluiken achterin te bestellen (€ 497 per stuk) als je de ruimte die ontstaat door het opklapbare onderste stapelbed goed wilt benutten. Jammer dat er niet minstens eentje standaard in de 460 DMK zit.

Een extra serviceluik linksvoor om beter bij de bergruimte onder het tweepersoonsbed te kunnen, zou ook welkom zijn, maar dat is niet
mogelijk. De grote bergruimte is dus alleen te bereiken via een vrij klein serviceluik rechts (70 x 40,5 centimeter), of van binnenuit door de bedbodem op te klappen. In alle gevallen staat een metalen steun midden onder het bed een beetje in de weg. Tussen het Frans bed en de keuken staat een kledingkast en boven de zitgroep heb je open planken. Een handige tijdelijke opbergruimte, maar voor het rijden moet je daar wel alles weghalen.

Degelijk meubilair

Het meubilair ziet er, met uitzondering van de tafel in de dinette, degelijk en goed uit, zonder scherpe randen. De scharnieren zijn van prima kwaliteit en passen in dit beeld, maar de sluitingen helaas niet. Deze doen goedkoop aan, verdraaien en zijn niet praktisch in het gebruik. Dat geldt ook voor de horren en de rolgordijnen, die te makkelijk uit hun geleidingen springen.

Als de goed verduisterende rolgordijnen geopend zijn, is het aangenaam licht voor in de caravan. En de verlichting zelf stelt evenmin teleur. De spotjes en de lampen bij de bedden achterin zet je simpel aan door ze alleen even aan te raken. Op sommige plekken hebben de spotjes bovendien een USB-stopcontact.

Goed ligcomfort

De bedden hebben goede matrassen en lattenbodems, en het ligcomfort is dan ook goed. Als je met meer dan vier personen reist, kun je de dinette vlot ombouwen tot één of – met een beetje goede wil – twee extra slaapplaatsen. Je gebruikt dan de kussens van de dinette als matras, waarbij een extra topmatras eventuele oneffenheden compenseert.

Het keukenblok scoort eveneens goed. De tweepitskookplaat volstaat voor de meeste kookbehoeften en laat ruimte voor een koffiezetter, een broodrooster of extra werkruimte. De bijna plafondhoge 139 liter-koelkast biedt volop ruimte voor etenswaren en kan aan twee kanten open. Erboven en eronder zijn nog opbergvakken, als aanvulling op de twee lades en kastjes onder het keukenblad en de twee bovenkasten.

Karige toiletruimte

De toiletruimte in de Senara is erg klein, maar doet door de opklapbare wastafel toch nog best ruimtelijk aan. Het idee van een opklapbare wastafel is in een kleine ruimte natuurlijk heel logisch. Dit exemplaar loopt pas echt goed leeg als je hem aan de voorzijde een klein beetje optilt. Is hij niet helemaal leeg als je hem opklapt, dan loopt het water achter de bekleding, met alle gevolgen van dien. De spiegel en de opbergruimten ernaast voldoen goed en dankzij de opklapbare wastafel is het toilet goed te gebruiken.

Twee haken en een stang voor een handdoek zijn wat karig. De douche is in zo’n kleine ruimte nagenoeg onbruikbaar. In de Senara viel ons verder op dat een rook- en gasmelder standaard zijn. Bovendien is de tv op de scharnierende arm welkom op regenachtige dagen. Stopcontacten kun je in een caravan niet snel te veel hebben, maar in de 460 MDK is het wat krap met drie 230V-stopcontacten en vier USB-aansluitingen. De plaatsing is niet altijd even praktisch, zoals bij de bedden.

Tabbert Senara
De toiletruimte in de Senara 460 DMK is erg klein, maar heeft wel alles wat je nodig hebt. Al kun je je wel afvragen of een douche in zo’n kleine ruimte handig is.

Conclusie

De Tabbert Senara was ruim een halfjaar in gebruik op korte en langere kampeertrips met verschillende bezettingen, die allemaal hun eigen wensen hadden. Dat varieerde van behoefte aan opbergruimte voor fietsen, via vijf slaapplaatsen tot ruimte voor kampeermeubelen en een voortent. De Senara wist daarbij iedere kampeerder tevreden te houden, maar op detailniveau waren er wel zwakke punten. Over het algemeen scoort de 460 DMK goed, maar niet alles is van het vertrouwde Tabbert-niveau.

Volop caravans getest

Naast deze Tabbert Senara vind je op deze website nog veel meer uitgebreide caravantests.

Praat mee

Praat mee: Een half jaar op pad met de Tabbert Senara

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht