ACSI FreeLife

Menu

Testrit: Weinsberg Carasuite 700 ME

De grote broer van de Caraloft biedt veel ruimte en is aantrekkelijk geprijsd. Maar hij heeft nog veel meer sterke punten. ACSI FreeLife maakte een testrit.

Auteur
ACSI Peter Parker
Datum
ReactiesReageer
Weinsberg Carasuite 700 ME

Signalement

Merk
Weinsberg
Model
Carasuite 700 ME
Onderstel
Fiat Ducato 2.3 liter turbodiesel
Testjaar
2018
Gewicht
Toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 64.346

Een suite voor onderweg’, zo noemt Weinsberg de CaraSuite, de grote broer van de CaraLoft. Zo denkt in elk geval de marketingafdeling over het model. Maar wat onderscheidt de CaraSuite nu precies van de CaraLoft?

Om te beginnen is dat de hoogte. De CaraSuite is 15 centimeter hoger dan de basisversie van de CaraLoft. Zelfs onder het centraal geplaatste hefbed – in de hoogste stand natuurlijk – kunnen lange mensen rechtop staan. Ook de douche heeft een stahoogte van 190 centimeter. Bijzonder groot is verder het bed achter in de CaraSuite 700 ME, onze 7,43 meter lange testcamper op basis van een Fiat Ducato met optionele 150 pk turbodiesel. Het slaapgedeelte heeft twee eenpersoonsbedden waar je één groot bed van kunt maken. Je kunt er dan, gegeven de breedte van 206 centimeter, zelfs dwars in slapen. Daar is overigens geen reden voor, want de eenpersoonsbedden zijn elk al twee meter lang.

Weinsberg Carasuite 700 MEHet bed achterin is enorm groot. Mede door de indirecte verlichting is het er aangenaam toeven. De open vakken zijn tijdens het rijden niet erg bruikbaar, kastjes zouden hier beter zijn geweest.

Zowel trap als berging

Je stapt in bed via een traptrede die tevens als berging dienstdoet. Heb je het tussenstuk tussen de bedden uitgetrokken, dan kun je deze trede niet meer gebruiken en stap je in bed via een aan het tussenstuk op te hangen laddertje.

Wat krapper wordt het aan de andere kant van de CaraSuite. Het bankje van de zitgroep is smal en door zijn rechte leuning zit je er ook niet lekker op. Het verbaast ons dat de ontwerpers hier een steekje hebben laten vallen. Er is namelijk wel aandacht aan het bankje besteed. Dat blijkt uit de hoofdsteunen die je uit hun houders kunt trekken waardoor er een handig en fraai vormgegeven legplankje omlaaggeklapt kan worden.

Weinsberg Carasuite 700 MEAls je de hoofdsteunen niet gebruikt, kun je een fraai legplankje neerklappen.

De basisprijs van de CaraSuite 700 ME bedraagt € 64.346. Een aantrekkelijke prijs voor een bijna 7,5 meter lange halfintegraal die overtuigt door de afwerkingskwaliteit van zijn interieur. De schuiflades nemen bij het sluiten de laatste centimeters zelf voor hun rekening, de scharnieren van de kleppen en deuren zijn stevig. Er hangt niets scheef en vooral de naden van het meubilair laten vakmanschap zien.

Sterren kijken

Het is jammer dat Weinsberg de verwarmingsbuizen niet heeft voorzien van een ombouw of afdekking. De ruimtes waarin deze buizen zijn geplaatst, worden vaak gebruikt als opbergruimte en de slangen kunnen dan beschadigen. Tijdens het rijden beviel onze fonkelnieuwe testcamper onder meer vanwege het vrijwel ontbreken van bijgeluiden. Alleen het hefbed liet af en toe wat van zich horen.

Boven de bestuurderscabine pronkt een dakluik. Verkrijgbaar tegen meerprijs, maar dat is de investering waard. Het luik ziet er niet alleen mooi uit, maar je kunt zo vanuit het hefbed ’s nachts de sterren zien.

Al met al blijft het niet bij de basisprijs. Naast de motor van 150 pk (€ 2.310) kost de airbag voor de bijrijder € 354. Je kunt echter beter de afzonderlijke opties laten voor wat ze zijn en voor € 3.051 het Fiat-pakket nemen met onder meer airconditioning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een airbag voor de bijrijder, draaibare voorstoelen en cruisecontrol. Verder wil je vast nog een luifel en een achteruitrijcamera om je suite reisklaar te hebben. Daarvoor moet je nog circa € 1.514 bij de basisprijs optellen. Meer is uiteraard altijd mogelijk, maar als je je beperkt tot de echt nuttige extra’s, krijg je een camper met verbazingwekkend veel ruimte en een heel goede prijs-kwaliteitverhouding.

Conclusie

Testredacteur Heiko Paul: “De CaraSuite 700 ME bevalt ons prima om meerdere redenen. Allereerst vanwege de aantrekkelijke basisprijs. Wie daar nog zo’n € 6.900 bij optelt, heeft een goed uitgeruste camper. De hoogte in deze camper is een ander sterk punt. Zelfs onder het hefbed kun je nog rechtop staan. Deze ruimtelijkheid gaat door in de toiletruimte en ook onder de douche. De bedden achterin zijn een highlight. Ze hebben zowel dikke, comfortabele matrassen als lengte. Wat dit betreft kan de CaraSuite zich meten met een liner.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Weinsberg CaraSuite 700 MGE  liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Testrit Weinsberg CaraSuite 700 ME

Praat mee