ACSI FreeLife

Menu

Nieuwkomer Frankia Now vs. routinier Knaus Live Ti

Wie een halfintegraal wil kopen, komt vaak uit bij een camper van een meter of zeven met enkele bedden in de lengte achterin, een praktisch interieur en een grote garage achterin. Nieuwkomer Frankia Now of routinier Knaus Live Ti, bijvoorbeeld.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Frankia Now

Eén indeling

Het is dus niet zo verwonderlijk dat Frankia in de nieuwe instapserie met de naam ‘Now’ om te beginnen alleen deze indeling aanbiedt. Om toch wat variatie te kunnen bieden is de camper leverbaar in drie kleuren voor de decoratieve accenten aan de binnen- en buitenkant. Je hebt de keuze uit geel, blauw en rood.

Opvallend in deze Now 7.0 L is verder dat Frankia afziet van bovenkasten bij het keukenblok en dat compenseert met een kastje boven de koelkast. In plaats van een zijzitbank vind je naast de deur twee kleine, op elkaar gestapelde kastjes, waarvan de bovenste afneembaar is om als krukje te dienen.

Bij Knaus heet de concurrent in de zevenmeterklasse met enkele bedden achterin Live Ti 650 MEG. Deze camper loopt al enkele jaren mee met een ongewijzigde indeling, maar het ontwerp is wel doorontwikkeld en gemoderniseerd.

Ruimtelijkheid

Een belangrijke pluspunt van de Frankia is de ruimtelijkheid zodra je door de 58 cm brede toegangsdeur binnenkomt. Dat komt deels door de stahoogte van 2,13 meter, maar de chique inrichting in grijstinten met lichte houtcontrasten draagt er ook aan bij. Bovendien ontbreekt de bovenkast van de keuken links van de instap, terwijl de bovenkast boven de zitgroep minder hoog is dan normaal.

Het lijkt zo of je in een grotere camper bent. Dankzij de omklapbare tafel schuif je in de Frankia makkelijk op de brede, comfortabele bank van de zitgroep, die voorzien is van een armleuning tegen de zijwand. De Knaus beschikt over de optionele L-zitgroep met een bijna even grote tafel met centrale voet (€ 442),
die wat dichter bij de zitbank staat.

Opklapbaar blad

De keuken van de Live Ti 650 MEG heeft een traditionele opzet met een driepitskookplaat en een stalen spoelbak. Opbergruimte is er in twee laden, twee bovenkasten en een vak onder de 142 liter-absorptiekoelkast. Het keukenblad laat weinig werkruimte over, maar is aan de linkerzijde te verlengen met een opklapbaar extra blad. Zo’n uitbreiding heeft de Now 7.0 L niet, hoewel deze keuken het nog beter kan gebruiken dan die van de Knaus. Want ondanks de slechts twee pitten tellende kookplaat, is hier nog minder werkruimte.

Keukengerei kun je kwijt in drie laden en een kastje onder de 84 liter compressorkoelkast. Het ontbreken van bovenkasten wordt zoals eerder vermeld opgevangen door een kast boven de koelkast, waarvan de deur naar de zijkant boven het keukenblad opent. Optioneel kan daar een lade in worden verwerkt (€234) voor een koffiezetter.

Wegklapbare wand

Bij de toiletruimten zijn de verschillen minder groot. Via een schuifdeur kom je in beide campers in de sanitaire ruimte, waar een wegklapbare wastafelwand een douchecabine creëert. Bij de Frankia is de douche echter merkbaar groter, terwijl in de Knaus ook de wielkast nog eens in de weg zit. De stahoogte is in beide gevallen 1,96 meter. De Knaus is uitgevoerd met een banktoilet, het exemplaar in de Frankia is draaibaar. In beide gevallen is het gebruiksgemak goed. In de Now missen we kledinghaken en een handdoekstang aan het plafond. De Live Ti heeft ook meer opbergvakken.

Bedverbreding

In het slaapgedeelte komen de twee campers grotendeels overeen. Bij de Knaus is het linkse bed 195 centimeter lang, in de Frankia het rechtse bed 196 centimeter. Het tweede eenpersoonsbed is in beide gevallen 190 centimeter lang. De koudschuimmatrassen liggen bij de Frankia op een matrasonderlegger. Knaus gebruikt grotendeels lattenbodems behalve bij het voeteneind boven de kledingkasten. In de Platinum Selection-uitvoering heeft de Live Ti 650 MEG standaard een bedverbreding.

Dat gaat middels een uittrekbare lattenbodem en een extra laddertje. Bij de Now 7.0 L moet je €498 bijbetalen voor deze bedverbreding. Als je die niet in gebruik hebt, kun je de extra plank als een soort tafeltje tussen de twee hoofdeinden aan de achterwand klemmen. Je klimt bij de Frankia wel altijd in bed via de ladder. Onder de voeteneinden hebben beide campers kledingkasten, maar alleen bij de Knaus zijn die ook van bovenaf bereikbaar.

Laadvermogen

Een voordeel van een halfintegraal van zo’n zeven meter is dat je met twee personen aan boord geen problemen hebt met het maximumgewicht van 3,5 ton. Zo ook bij de twee testcampers, die ondanks hun uitgebreide uitrusting nog voldoende laadvermogen overhouden. De Knaus Live Ti 650 MEG Platinum Selection met nog wat opties heeft nog een laadvermogen van 410 kilogram.

De Frankia Now 7.0 L is voorzien van bijna elke denkbare optie en heeft nog 300 kilogram laadvermogen. Waarbij we uitgaan van een volle brandstoftank, een volle schoonwatertank en een maximale gasvoorraad. Het maximumgewicht verhogen kan tot 4,25 ton bij Frankia en tot 4,4 ton bij de Knaus.

Bagageruimte

De garage achterin de Frankia is iets groter dan die van de Knaus, maar de laatste is met vijf open opbergvakken wel beter bruikbaar. Bovendien moet je bij de Frankia de lading in de garage goed vastzetten omdat er een verwarmingsslang onbeschermd in het midden is geplaatst. Beide testcampers hebben twee deuren voor de garage, bij de Knaus is dat standaard, bij de Frankia kost de tweede deur €702 extra.

De bergruimte lijkt in het interieur bij de Now 7.0 L wat beperkter vanwege de ontbreken van een bovenkast in de keuken en de slankere kast boven de zitgroep. Maar dat compenseren de twee gestapelde kastjes bij ingang en de open planken wel weer behoorlijk. De Live Ti heeft minder bergruimte in de zitbankbergingen, maar in beide campers kunnen twee mensen hun bagage gemakkelijk kwijt.

Ringverwarming

Bij de opbouw scheiden de wegen van de twee camperbouwers zich, ook al hebben ze beide een dak en vloer van vezelversterkte kunststof en aluminium sandwichwanden. Maar Frankia kiest voor een houtvrije constructie met vochtwerende XPS-isolatie, waar Knaus vertrouwt op houtversterkingen en goedkopere EPS-isolatie. Opvallend genoeg geeft de laatste wel tien jaar dichtheidsgarantie, terwijl Frankia het op zeven jaar houdt.

In de Live Ti 650 MEG kijk je naar buiten door opbouwramen, tenzij je voor €978 ramen in kozijnen als optie neemt. Bij de Now 7.0 L zijn zulke ramen standaard. Voor de verwarming zetten zowel Knaus als Frankia een Truma Combi 6 in met ringverwarming, de Knaus is optioneel met een Alde warmwaterverwarming leverbaar.

De watervoorraad bedraagt 100 liter bij de Live Ti tegen 130 liter bij de Now. Bij beide halfintegralen is de vuilwatertank geïsoleerd en verwarmbaar. Het legen van de watertank en de bediening van het vorstbeveiligingsventiel is bij Knaus veel makkelijker dan bij Frankia. De Live Ti heeft ook een streepje voor bij het afdichten van de toiletschacht, want dat is bij de Now helemaal niet gebeurd.

Aansluitingen

Frankia is zeer royaal met elektrische aansluitingen. We turven zeven keer USB-A, zeven keer USB-C en zeven 230V-stopcontacten. De Knaus heeft ook zeven 230V stopcontacten, maar slechts drie USB-A-aansluitingen. De boordaccu van de Now is een 96 Ah AGM-accu, terwijl de Live Ti standaard een 80 Ah loodgel-accu heeft, die in de testcamper voor €1.321 is opgewaardeerd naar een LFP-exemplaar. In onze zeer rijk uitgeruste testcamper heeft Frankia uitgepakt met een optioneel autarkiepakket en een omvormer.

Een 200 watt zonnepaneel voedt de 200 Ah accu, die op zijn beurt de camper van stroom voorziet. De meeste componenten van de elektra zijn in een metalen kastje in de garage ondergebracht en de bekabeling is zorgvuldig gelegd. Knaus plaatst de meeste elektra in de zitbankberging.

Verlichting

De gasflessen – twee stuks van elf kilogram – zijn via serviceluiken van buitenaf toegankelijk, in de Frankia iets makkelijker dan in de Knaus vanwege het bredere luik. Beide testcampers zijn voorzien van een optioneel gasomschakelingssysteem met crashsensor en gasfilters (Frankia €376, Knaus €521). De verlichting aan boord van de Frankia is wat sfeervoller en wat hoogwaardiger afgewerkt. Maar de verlichting in de keuken is onvoldoende omdat een keukenbovenkast met daaronder geplaatste verlichting ontbreekt. De vervangende ledstrip aan de zijkant kan dat niet goedmaken.

De verlichting in de Knaus heeft een warmere kleur, maar is wat simpeler en de ledstrips zijn niet dimbaar, zoals in de Frankia. Storend blijft wel dat Knaus de lichtschakelaars ter hoogte van de smalste doorgang in de camper heeft geplaatst, die je soms ongewild bedient als je in de keuken staat.

Acht of negen versnellingen

Twee halfintegralen op basis van een Fiat Ducato met dezelfde wielbasis zouden een vrijwel identiek rijgedrag moeten opleveren. Maar de Fiat Ducato die de basis vormt van de Frankia Now is nog van de achtste generatie, terwijl de Knaus Live Ti al op de Ducato 9 staat. Dat merk je bijvoorbeeld aan de automatische transmissie die voortaan acht versnellingen telt en afkomstig is van het Japanse Aisin.

De Frankia heeft nog de negentraps automaat, die in onze testcamper is gecombineerd met de 180pk-dieselmotor. Maar de Knaus kan het tempo met zijn 140pk-diesel tijdens onze testritten goed volgen. Tijdens onze verbruiksmeting blijkt de Now 7.0 L 1,7 liter per 100 kilometer meer nodig te hebben dan de Live Ti. Beide Ducato-generaties zijn verder even stil tijdens het rijden en het dashboard ziet er in de basisuitvoering nog hetzelfde uit.

Ledkoplampen

Beide testcampers hebben veel optionele rijassistentiesystemen aan boord, vooral de Frankia zit ruim in de elektronische ‘helpers’. Een regensensor, een grootlichtassistent en een cruisecontrol met afstandsregeling maken het reizen comfortabel. Een bijkomend voordeel van de afstandsregeling is dat de ingestelde snelheid ook bergafwaarts wordt aangehouden desnoods door bij te remmen.

Een gewone cruisecontrol kan hooguit terugschakelen en op de motor remmen, maar op een steile helling is dat niet altijd voldoend. Wie vaak in het donker onderweg is, zou zeker de ledkoplampen kunnen overwegen, een optie waarmee ons testexemplaar was uitgerust. De ledkoplampen zitten bij de Frankia in een pakket dat € 2.023 kost. Bij Knaus kun je ze apart bestellen voor € 1.210.

Tijdens het rijden valt op dat de Frankia weinig bijgeluiden produceert. Vaak maken schuifdeuren zoals hier zijn toegepast bij de toiletruimte behoorlijk wat geluid, maar hier dus niet. Ook de twee op elkaar gestapelde kastjes naar de toegangsdeur hoor je niet. De Knaus is overigens ook mooi stil, zeker in vergelijking met eerdere testcampers van het merk.

Prijsklasse hoger

De basisversies van de Live Ti en de Now zijn vrij karig uitgerust. Zo noteren we bij de Knaus voor een vanafprijs van €92.706 bijvoorbeeld een 120pk-motor, een dieseltank van 60 liter en ongespoten bumpers. Voor €3.000 meer biedt Knaus echter de ‘Platinum Selection’ aan met een veel omvangrijkere uitrusting. Zoals een 140pk-motor, een luifel en een tv. Volgens Knaus is het voordeel van de Platinum Selection bij de 650 MEG zelfs €16.975.

Dus weinig kopers zullen bij de Live Ti voor de gewone versie gaan. De Frankia Now is in de basis al iets duurder dan de Knaus als Platinum Selection, namelijk €95.260. De van vele opties voorziene Nowtestcamper is veel duurder dan de Live Ti. Maar ook met minder opties kom je qua prijs altijd een klasse hoger uit dan de Knaus. Waarvoor je dan wel een halfintegraal krijgt die zich probeert te onderscheiden van de concurrentie en weet te scoren met enkele ongebruikelijke detailoplossingen.

Conclusie

Als je de nieuwe, chique Frankia Now doodgewoon naast de Knaus Live Ti zet, wint deze de vergelijking. Niet omdat de Knaus ergens tekortschiet, want met zijn complete, nagenoeg reisklare Platinum Selection-uitrusting is het een aantrekkelijke halfintegraal. Maar voor mij is het aan boord van de Now aangenamer leven in het modernere, ruimer aanvoelende interieur.

De Frankia brengt een frisse wind in de klasse van zeven meter campers met eenpersoonbedden achterin. Kleine ongemakken, zoals de diepe kasten onder de bedden, zou ik daarbij op de koop kunnen toenemen. Maar of het hele pakket de forse meerprijs ten opzichte van de Knaus waard is? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Tekst: Christian Becker Beeld: Ingolf Pompe

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1 4

Op zoek naar de nieuwste caravantests en kampeerinfo?

  • Lees alles in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts €12,95,-
  • Loopt automatisch af
Meer info

Dak eraf voor de Knaus Tourer CUV 500 LT?

‘Wat is dat nou?’, vragen veel voorbijgangers zich af als ze de Knaus Tourer Van CUV zien. Het nieuwe campermodel met zijn slimme hefdak roept zeker vragen op. In deze test geven we de antwoorden.

Praat mee

Praat mee: Nieuwkomer Frankia Now vs. routinier Knaus Live Ti

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht