Signalement
- Merk
- Chausson
- Model
- X650
- Onderstel
- Fiat Ducato
- Testjaar
- 2025
- Gewicht
- Maximumgewicht 3.500 kg, Rijklaargewicht: 2.900 kg
- Basisprijs
- Richtprijs: € 117.455
Alle voordelen van een halfintegraal in een camper die slechts enkele centimeters breder is dan een buscamper. Dat heeft Chausson voor ogen met de twee modellen van de X-serie, waaronder de Chausson X650. Ze zijn met 2,10 meter slechts een decimeter breder dan een Fiat Ducato-bestelauto waarop veel buscampers zijn gebaseerd.
De rechthoekige opbouw in een sandwichconstructie moet voor een merkbaar grotere en veel beter geïsoleerde woonruimte zorgen. Of het concept ook in de praktijk werkt, zochten we uit tijdens een reis door Italië met het grootste model uit de reeks, de X650.
Rijden in de X650
Onze testcamper weegt exact 2.900 kilogram. Dat is rijklaar, met een volle tank diesel, een gasfles van 11 kilogram en de bestuurder. Zo houden we meer dan genoeg laadcapaciteit over voor onze bagage en wat sportieve uitrusting. De camper op basis van de Fiat Ducato is voorzien van een 140pk-dieselmotor en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee is de X650 redelijk vlot, maar niet overdreven pittig gemotoriseerd. Vooral als je in de bergen vanuit een haarspeldbocht wilt accelereren, mis je wel wat kracht.
Maar een kalme chauffeur zal er meestal weinig last van hebben. Ons gemiddelde verbruik tijdens de trip bedraagt 11,5 liter per 100 kilometer. De cruisecontrol en het multifunctionele stuurwiel vinden we aangenaam, maar het beeldscherm van het Pioneer-audio- en infotainmentsysteem is alleen in de schaduw goed leesbaar. Dat is vooral vervelend als je het beeld van de achteruitrijcamera nodig hebt. Tijdens het rijden is er ook heel wat gekraak en geknars te horen van het meubilair aan boord.
Open zitgroep
Het hoogtepunt van de Chausson X650 is het woongedeelte met de open zitgroep onder het elektrisch bedienbare hefbed. Hier kun je in de lengterichting op één van de twee langsbanken loungen. De linker zitbank is 160 centimeter lang, rechts is deze vanwege de toegangsdeur iets korter (118 centimeter). Maar in de royale zitgroep kun je ontspannen zitten, eten of een spelletje spelen met z’n vieren. Met de draaibare voorstoelen meegeteld zouden het zelfs zes mensen kunnen zijn.
De tafel – die je elektrisch in hoogte kunt verstellen en in de lengterichting deels kunt omklappen – is groot genoeg. De centrale voet staat alleen iets te dicht bij de linker zitbank. Bovendien heeft het stevige metalen frame scherpe randen op de hoeken. Daar zou je je been aan kunnen bezeren. Voordat je het elektrisch bedienbare hefbed kunt laten zakken, moet je de rugkussens platleggen. Daarna stap je in een tweepersoonsbed van 190 x 140 centimeter. Aan de twee leeslampjes heb je weinig, want ze zijn te hoog geplaatst. Alle ramen en dakluiken zijn voorzien van horren, maar die bij de dakluiken laten spleten open waar insecten door kunnen.
Techniek
Qua techniek hebben we wel enkele opmerkingen bij de keuzes die Chausson maakt. Zo monteert de Franse fabrikant twee AGM-accu’s van 104 Ah (ampère uur) voor de energievoorziening. Slimme elektronica bewaakt het laden en ontladen van deze accu’s om de levensduur te optimaliseren. Op zich een goed idee, maar waarom zoveel moeite doen voor een verouderd type accu?
Bovendien hoor je het omschakelen van de ene naar de andere accu met een luide klik. In deze klasse zou een LiFePO4-accu van 100 Ah beter passen. Zo’n
accu heeft dezelfde bruikbare capaciteit als de twee AGM-accu’s en je bespaart 50 kilogram gewicht. Het tweede minpunt is de hoeveelheid licht aan boord. In de zitgroep is het overdag vrij donker, mede doordat het hefbed het binnenvallende licht door het dakraam erboven tegenhoudt.
Dat de rijruiten vrij zwaar getint zijn, helpt ook niet mee. Het bedieningspaneel boven de toegangsdeur, dat informatie verschaft over de conditie van de accu’s en de vulstand van de tanks, is ’s nachts juist weer vrij fel verlicht. Als je het paneel uitschakelt, wordt ook de compressorkoelkast van de stroom gehaald, want deze heeft geen eigen stroomtoevoer.
Verder zit de bediening van de Truma-boiler op een onhandige plek in een vak onder de koelkast. De X650 heeft een schoon- en vuilwatertank met allebei 100 liter inhoud. De vuilwatertank onder de vloer is geïsoleerd en verwarmbaar als, zoals in onze testcamper, het optionele Pack Arctic aan boord is. Het aftappen van de schoonwatertank is vrij onhandig. Daarvoor moet je onder de vloer een ventiel bedienen.
Het hoogtepunt van de Chausson X650 is de open zithoek in het midden met twee langsbanken
Keuken en toiletruimte
In de keuken en de dakkasten is er voldoende opbergruimte voor serviesgoed en voorraden. De tweepitskookplaat heeft elektrische ontsteking, maar als er een grote pan op een van de pitten staat, past er alleen nog een kleine naast.
De compacte spoelbak voldoet prima. De hoge Thetford-compressorkoelkast heeft een inhoud van liefst 150 liter en koelt uitstekend.
Het werkblad is met een breedte van 118 centimeter aan de kleine kant. Helaas is er geen opklapbaar extra werkblad aan de linker zijkant. Het snijwerk kun je gelukkig ook aan de grote tafel van de zitgroep doen. De wit uitgevoerde toiletruimte van 98 x 69 centimeter is functioneel ingericht.
Een deel van de achterwand met de grote spiegel en de wastafel kan boven het toilet worden gedraaid. Zo ontstaat een comfortabele doucheruimte. De grote kast naast de spiegel is ruim en heeft diepe vakken, waardoor je eigenlijk wel manden of bakjes moet gebruiken voor de toiletartikelen. De wastafel is met 41 x 15 centimeter aan de krappe kant.
Opbergruimte
De deur van de smalle garage achterin opent comfortabel met behulp van een gasdemper, die de deur zelfs bij flinke wind goed in bedwang houdt. Om fietsen in de garage op te bergen moet je er wel het voorwiel uit halen. De schoonwatertank met de opbergkast erboven en de gasflessenkast gebruiken namelijk zo’n 40 centimeter van de diepte. Via een schuifdeur heb je vanuit het interieur wel toegang tot de garage.
Verder is er niet zoveel opbergruimte aan boord. Vanwege het hefbed is er voorin geen plaats voor dakkasten. De kast boven in de garage, die elektrisch in hoogte verstelbaar is, telt twee laden en drie vakken waarin je kleding kunt opbergen. Alleen met die kast in de hoogste positie kun je in de garage een tafel en stoelen met hoge rugleuningen aan de rechterkant kwijt. De diepe laden en vakken van de kast zijn vanuit het interieur voor kleine personen dan alleen niet makkelijk bereikbaar. Tot slot is er nog wat opbergruimte in de rechter zitbankberging van de zitgroep.
Conclusie
Het concept van deze snelle, compacte halfintegraal bevalt ons goed. De X650 biedt een gezellige, open en royale woonruimte, die je niet tegenkomt in een buscamper van deze lengte. Zitten, koken, slapen en zelfs douchen gaan allemaal prima, maar de beperkte opbergruimte en de vrij kleine schoonwatertank maken van de X650 wel een tweepersoonscamper. Enkele details, zoals het licht en de afwerking, mag Chausson nog wel verbeteren.
Kom naar de Caravan Salon!
Wil je de Chausson X650, en nog vele andere campers, van dichtbij bekijken? Dat kan op de Caravan Salon Düsseldorf, een van de grootste kampeerbeurzen van Europa. Van zaterdag 29 augustus tot zondag 7 september 2025 worden daar de allernieuwste kampeertrends en -innovaties gepresenteerd.