ACSI FreeLife

Menu

Suzuki Vitara, van hippe terreinauto naar comfortabele SUV

Wie kent de Suzuki Vitara niet? Het was bijna 40 jaar geleden een hippe terreinauto, waarmee je ook in het gewone verkeer nog redelijk comfortabel onderweg was. Inmiddels is de Vitara een nog comfortabelere SUV waarmee je een niet te grote caravan mag trekken.

Auteur
Mario Vos
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Suzuki Vitara

Signalement

Merk
Suzuki
Model
Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid
Testjaar
2025
Gewicht
Rijklaar gewicht: 1.335 kg; Maximumgewicht: 1.720 kg;
Basisprijs
Vanafprijs Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid: € 29.999 Prijs testauto: € 37.199

Suzuki is in ons land vooral bekend geworden door motorfietsen, buitenboord-motoren en natuurlijk auto’s. Bij de auto’s is de reputatie vooral gevestigd door kleine modellen zoals de Alto en echte terreinauto’s zoals de Jimny en de Vitara. Met echte terreinauto’s bedoelen we dat ze standaard inschakelbare of permanente vierwielaandrijving hebben. En voldoende grondspeling om in mul zand of modder uit de voeten te kunnen zonder vast te lopen.

Comeback

De Jimny – waarvan de historie feitelijk terug gaat tot eind jaren zestig – bestaat nog steeds, maar zou in Nederland te duur zijn vanwege de op de CO2-uitstoot gebaseerde aanschafbelasting. De Vitara staat nog wel in de prijslijsten, of eigenlijk weer. Want de gewone Vitara verdween rond de eeuwwisseling tijdelijk uit het Nederlandse gamma en werd vervangen door de Grand Vitara.

In 2015 werden de rollen weer omgedraaid en verdween de Grand Vitara ten gunste van de Vitara. Van een ruige terreinauto met veel grondspeling en vierwielaandrijving is intussen geen sprake meer. De Vitara is inmiddels een comfortabele SUV geworden, waarbij vierwielaandrijving nog wel een optie is. In 2024 is de Vitara vernieuwd en de aandrijflijn verder verbeterd. De auto ziet er niet alleen een stuk stoerder uit, hij mag ook een niet te zware caravan trekken. Het maximum trekgewicht bedraagt 1.200 kilogram.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

B-Segment

De nieuwe Vitara is een compacte SUV, wat we in vaktaal ook wel een B-segment auto noemen. De auto is 4,19 meter lang en 1,78 meter breed, maar de hoogte van 1,60 meter valt voor een SUV wel mee. Een kwart eeuw geleden vielen auto’s van dit formaat nog in het C-segment. Door de toegenomen veiligheidseisen en de daarbij behorende kreukelzones zijn auto’s sindsdien steeds langer, breder en zwaarder geworden.

Daardoor zijn alle segmenten eigenlijk een maatje opgeschoven. De Vitara is best een stoere verschijning met zijn forse neus en relatief grote lichtmetalen wielen. Ons testexemplaar heeft ook nog de in twee kleuren uitgevoerde carrosserie en het optionele glazen panoramadak dat ook nog open kan.

Royale bagageruimte

De Vitara is voor zijn lengte aangenaam ruim en dat merk je vooral achterin. Op de achterbank zitten niet al te lange mensen prima en is de beenruimte ruim voldoende. De hoofdruimte wordt wat krapper boven de 1,85 meter.

Voorin heb je een prima zitpositie en het dashboard ziet er netjes uit met een overzichtelijk en duidelijk instrumentenpaneel. Het infotainmentsysteem in de middenconsole heeft niet zo’n groot scherm, maar je kunt het wel draadloos verbinden met je smartphone voor Apple CarPlay of Android Auto.

De bediening van de Vitara is verder logisch en praktisch. Onder de grote achterklep tref je een bagageruimte aan met een volume van 362 liter, waarvan een deel zich onder de vloer bevindt. Klap je de achterbank neer dan groeit de ruimte naar 1.119 liter, wat voor deze klasse zeker royaal genoemd mag worden.

Mild-hybride

Daarmee zijn we aangeland bij de aandrijving van de Vitara. Sinds kort is er elektrische aandrijving leverbaar in een model dat als de Vitara wordt aangeboden, maar die auto heeft met onze geteste Vitara met benzinemotor helemaal niets te maken. De Vitara is langer, breder en hoger en heeft een veel grotere wielbasis. Voor de caravanbezitter is die auto ook niet interessant, want hij mag maar 750 kilogram trekken.

De ‘gewone’ Vitara is altijd een 1.4 Boosterjet met een 1,4 liter viercilinder turbomotor met mild-hybride ondersteuning. Dat betekent dat een 16,5 pk sterke elektromotor extra assistentie kan geven tijdens accelereren en energie terugwint tijdens het afremmen. Volledig elektrisch rijden is niet mogelijk, en de elektrische assistentie is er puur om het verbruik te beperken.

Deze krachtbron kan worden gecombineerd met een zestraps automaat of een
handgeschakelde zesversnellingsbak, zoals in onze testauto. Het systeemvermogen van de aandrijving bedraagt 110 pk en het maximumkoppel een royale 235 Nm. Als optie is er vierwielaandrijving leverbaar en dan krijgt de Vitara de toevoeging AllGrip

” Vierwielaandrijving is als optie leverbaar. De Vitara krijgt dan de toevoeging AllGrip.”

Mooi stabiel

Op het trekgewicht heeft die vierwielaandrijving geen invloed, want elke Vitara mag maximaal 1.200 kilogram trekken. Voor onze test hangen we er een Weinsberg CaraOne 420 QD Hot Edition achter, die ons ter beschikking is gesteld door Caravan Centrum Meerkerk uit Vianen. Deze caravan mag standaard precies de 1.200 kilogram trekken die onze testauto volgens Suzuki aankan.

Al snel blijkt dat dit zeker niet te hoog gegrepen is voor de Vitara. De eerste 80 kilometer gaan over de snelweg en daar blijkt de combinatie mooi stabiel te zijn. Bij het inhalen van een vrachtauto voel je wel een lichte beweging in de combinatie, maar de Vitara houdt het span goed onder controle. Onze rit gaat verder over binnenwegen met af en toe een verkeersdrempel. Die brengen de gebruikelijke onrust, maar als ook de caravan over de drempel is gegaan, keert na een ruime veerbeweging de rust terug. Over het algemeen is de stabiliteit zeer goed.

Verrassend zuinig

De Vitara blijkt ook vlot genoeg. 110 pk lijkt misschien een bescheiden vermogen, maar caravanners weten dat koppel veel belangrijker is en dat heeft de Vitara volop en al bij een laag toerental. Met de handgeschakelde versnellingsbak van ons testexemplaar kun je de motor gemakkelijk in zijn ‘ideale’ toerengebied houden en dat is tussen de 2.000 en 3.000 toeren.

Solo rijdt de Vitara natuurlijk nog een stuk vlotter. En dan blijkt de compacte SUV bovendien verrassend zuinig te zijn. We noteerden ruim 5,5 liter per 100  kilometer, een mooie waarde. Met de 2,20 meter brede en net geen 2,60 meter hoge Weinsberg CaraOne aan de haak gaat het verbruik van de dappere Vitara natuurlijk wel omhoog. Maar met net geen 9,0 liter per 100 kilometer blijft het nog best bescheiden.

Ons trekadvies

De Suzuki Vitara weegt rijklaar 1.335 kilogram in de door ons geteste AllGrip-uitvoering met handbak. Tellen we daar 300 kilogram bij op voor bagage en passagiers, dan zitten we op 1.635 kilogram. Volgens onze veiligheidsvuistregel dat de beladen caravan niet zwaarder zou moeten zijn dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto komen we dan altijd nog ruim boven de toegestane 1.200 kilogram uit.

Meer lading dan die 300 kilogram is overigens ook niet aan te raden, want je hoort natuurlijk de kogeldruk bij de belading van de auto op te tellen. En dan komt het maximumgewicht van 1.720 kilogram bij de toegestane kogeldruk van 75 kilogram wel al in zicht.

Suzuki VitaraDe Suzuki Vitara mag volgens de veiligheidsvuistregel 1.200 kilogram trekken.

Conclusie

De Suzuki Vitara veranderde in de voorbije 37 jaar van een hippe terreinauto in een comfortabele SUV. Met vandaag de dag aangenaam veel luxe aan boord voor een redelijke scherpe prijs en een trekgewicht van 1.200 kilogram. Voor de bezitter van een niet te zware caravan is het daarom een auto die zeker op de ‘shortlist’ thuishoort.

Wil jij alles weten over de prestaties van de nieuwste trekauto’s?

ACSI FreeLife’s autospecialist Mario Vos test regelmatig de allernieuwste caravantrekkers. Zijn bevindingen –  met video’s – lees en zie je hier. 

Praat mee

  1. s
    siem.dijkstra

    goedendag ‘

    er zitten veeel fouten in uw verslag
    trekgewicht en eigen gewicht van de vitara kloppen niet
    heb er zelf 1 gehad en ik vond de auto veel te licht voor een caravan van 1200 kg veel last van turbulentie en wind motorvermogen is wel prima.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Suzuki Vitara, van hippe terreinauto naar comfortabele SUV

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht