camper nieuws

Bestelbus ombouwen tot camper

Van bestelbus tot camper

Wil je zelf een bestelbus ombouwen tot camper? Een bestelwagen ombouwen naar een camper is aantrekkelijk omdat je de isolatie, indeling en inrichting geheel naar eigen inzicht en kampeerervaring kan realiseren.

Dankzij kant-en-klare bouwpakketten voor campers kunnen zelfs mensen met twee linkerhanden een bestelwagen omtoveren in hun ideale camper.

Tips voor je begint

Als je jouw bestelbus om gaat bouwen tot kampeerauto dan moet je de auto opnieuw laten keuren door de RDW. Ook moet het kenteken aangepast worden. Niet alle bestelwagens krijgen de vermelding ‘Kampeerauto’ op het kentekenbewijs. Het is belangrijk om van tevoren bij de RDW en belastingdienst te informeren aan welke eisen de wagen na ombouw moet voldoen. Voor meer informatie kijk je op de website van de belastingdienst.

Niet alle bestelbussen kunnen omgebouwd worden tot kampeerauto. Probeer een bus te vinden met voldoende ramen en een hoog dak. Opbouw van een dakverhoging en inbouw van extra ramen kan namelijk een kostbare zaak zijn.

Bouwpakket voor je bestelbus

Je kunt ervoor kiezen om alles zelf te bouwen, maar het is ook mogelijk om te werken met kant-en-klare delen voor campers. CamperfiXX levert bijvoorbeeld bouwpakketten voor keukenblokken en kasten. De keukenblokken van CamperFixx zijn geschikt voor elke camper en kunnen voorzien worden van kookplaat en spoelbak. Naast keukenkasten levert CamperFixx ook camperkasten in verschillende uitvoeringen. De meubels zijn gemaakt van populieren multiplex en zijn degelijk en eenvoudig te monteren.

Butler campers is een bedrijf dat zich bezig houdt met het handmatig op maat bouwen van campers in busvorm. Alle interieurs worden bij Butler op maat naar wens van de klant gemaakt. Zowel kleur, indeling en accessoires bepaal je zelf. Naar aanleiding van jouw ideeën geeft het bedrijf advies over de voor- en nadelen. Het is ook mogelijk om door Butler het interieur geheel in bouwpakket te laten maken, zodat je zelf jouw droomcamper kan bouwen.

Het bedrijf Quickcamp is gespecialiseerd in de bouw van buscampers. Je kunt er onder andere terecht voor een all-in ombouw om aan de minimale eisen te voldoen voor keuring op camperkenteken en voor plaatsing van een (slaap-)hefdak. Quickcamp verzorgt het gehele traject van ombouw tot en met de RDW-keuring en douane-aangifte.

Let op

Wanneer je toch zelf meubels gaat bouwen, hou er dan wel rekening mee dat eigenbouw de neiging heeft om zwaar te worden. Na de ombouw moet er nog voldoende laadvermogen over zijn.

Het is natuurlijk leuk om zelf te knutselen, maar een aantal zaken kan je beter uitbesteden aan de deskundige. Zoals de inbouw van alles wat met de gasinstallatie (kachel, koelkast, kookplaat) te maken heeft.

Heb jij nog handige tips voor het ombouwen van een bestelbus tot camper? Laat een reactie achter!

Bookmark and Share

Reacties op 'Bestelbus ombouwen tot camper'

Er zijn tot nu toe 20 reacties geplaatst  Plaats een reactie

  1. Hans de Jonge op 11 juli 2013 om 21:13

    Hallo,

    Er word gezegd dat in een camper een blok moet passen van min. 170 hoog en 200 lang en maar liefst 90 cm breed.
    Ik heb meerdere campers gehuurd nu, en heb nog nooit zo’n breed pad gezien, meestal is het maar net 50 cm om van voor naar achter te lopen.
    Moet je voor dat “blok” dan niet de inbouw mee rekenen?
    Ik zou graag een bus kopen voor ombouw, maar weet niet precies welke door deze twijfel.

    Graag hoor ik van u hoe het één en ander zit,

    Alvast bedankt,

    Hans

    • Jasper de Kinkelder op 12 juli 2013 om 12:09

      Onze expert Joop reageert als volgt:

      ‘De RDW-eisen voor leefruimte en stahoogte zijn: De ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats moet een stahoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en een breedte van ten minste 90 cm hebben.

      Dat betekent dat in de leefruimte er een minimale stahoogte van 170 cm moet zijn over een oppervlak van 200 bij 90 cm. Dat er dan op de vloer allerlei meubilair staat, doet niet ter zake. Kernpunt is dus de stahoogte ter plekke van de doorloop (buiten deze afmeting opzij en achter mag het dak dus lager zijn).

      Bij de ombouw moet erop gelet worden dat het voertuig, dat waarschijnlijk oorspronkelijk een “grijs” (bedrijfswagen) kenteken bezat, nu een geel (personen) kenteken moet krijgen om de kwalificatie kampeerauto te verkrijgen (en de daarbij behorende belastingfaciliteit). Blijft de wagen “op grijs” dan is vervoeren van passagiers in het campergedeelte verboden.

      Raadplegen van de RDW-website is absoluut noodzakelijk.’

    • Wim van der Maas op 29 mei 2014 om 22:44

      Neem een Ford transit H2 vanaf bv 2006 voorwiel aandrijving
      deze heeft de juiste binnen maten.
      en is ook weer niet te hoog van buiten dat je hem niet in de stad zou mogen pakeren.
      mag ook wel iets ouder zijn
      maar als je er veel energie in stopt om hem om te bouwen.
      zou het toch zonde zijn als hij niet meer zo lang mee kan gaan.

  2. Driesen op 23 juli 2013 om 11:06

    Hallo, ik ben na de restauratie van een Volkswagen T3 camper van plan om een bestelbus zelf om te bouwen naar camper.
    In de T3 heb ik 5 zitplaatsen omdat er gordels geplaats kunnen worden op de originele bevestigingspunten. Dat is bij een bedrijfsbus natuurlijk niet het geval.
    Stel nu ik zou een Ford Transit met dubbele cabine om willen bouwen naar Camper.
    Kan ik dan de tweede zitrij gebruiken als extra (Gordel) zitplaats of belemmert de tweede zitrij de vereiste blokmaat 170 x 90 x 2000mm. (Volgens mij wordt die gerekend vanaf de achterzijde bestuurdersstoel).
    Ik begrijp dat ik verder wel aan de inrichtingseisen zal moeten voldoen. De (gordel) zitplaatsen zijn echter voor mij een belangrijk punt.
    Ik ben benieuwd naar uw viesie.
    m.vr.gr.
    H. Driesen

    • Jasper de Kinkelder op 25 juli 2013 om 17:03

      Expert Joop laat ons weten:

      ‘De wet zeg expliciet met betrekking tot 170 x 200 x 90 cm: achter bestuurder/bijrijder stoel

      Het betreft stahoogte, dus het dak moet dan minimaal 170 cm van de vloer zitten, 200 cm naar achter en 90 cm breed. De rest van het dak mag dus lager zijn. Dat blok is denkbeeldig en alleen maar voor de beeldvorming. Dat daar nog een rijtje stoelen staat is mijn inziens niet relevant. Er had ook een keukenblok kunnen staan.

      Voor de tweede rij moeten uiteraard bevestigingspunten voor gordels aanwezig zijn, tenzij de wagen zo oud is dat bij eerste toelating riemen achterin niet verplicht waren. Mijn advies is overigens altijd: Neem alvorens te gaan hobby-en eerst contact op met RDW, douane en belastingdienst.’

  3. Sjors op 8 oktober 2013 om 16:30

    Een inrichtingseis is dat er minimaal 2 vaste zitplaatsen aanwezig moeten zijn!
    Lees ik het goed; dat als de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel draaibaar zijn, deze worden worden gezien als vaste zitplaatsen en ik er geen extra zitplaatsen bij hoef te maken?

  4. willem op 11 oktober 2013 om 15:17

    Moeten wel ramen in zitten of mag het ook dicht blijven hopen op uw antwoord

  5. Marcel op 19 november 2013 om 23:08

    Het proces van bestelbus naar camper hoeft niet permanent te zijn. Terra Camper maakt gebruik van bed- , kofferbak- en keukenmodules die je snel en eenvoudig kunt in- en uitbouwen.

    Overigens doet de site (www.terracamper.nl) vermoeden dat het hier om alleen VW bussen gaat. De modules passen in enkele gevallen ook prima in andere merken.

    @ronella, wellicht zou u Terra Camper ook kunnen vermelden onder ‘Bouwpakket voor je bestelbus’? Het concept van Terra Camper is zeker de moeite waard om eens nader onder de aandacht gebracht te worden.

  6. Mischa op 21 november 2013 om 14:59

    Hallo,ow
    op de site van de belastingdienst staat dat alle faciliteiten op een normale manier van binnenuit bereikt moeten kunnen worden.
    Op het moment als ik mijn slaapbank plat leg (dus omklap naar bed) dan kan ik bij het aanrechtblok achterin de bus komen, koffie zetten,wassen,en koken.

    Maar is dit volgens de belastingdienst ook toegestaan? of mag deze niet op die plaats staan,of op deze wijze bereikt worden?
    Vriendelijke groeten.

  7. Jan op 21 december 2013 om 09:02

    Wie kan mij vertellen wat de totale kosten zijn van de RDW keuring voor een keuring van een normale VW personen bus naar een camper bus.

    Bvb dank Jan

  8. Ron op 6 januari 2014 om 09:18

    Beste ik wil graag een aantal dingen weten. ik heb zowel bij RDW als bij De Belastingsienst geinformeerd naar de inrichtingseisen voor het ombouwen van een bus naar Camper. Nou staat er op de site(waarde belastingdienst overigens iedere keer naar verwijst maar niet voldoende info geeft) van het RDW dat de eisen die de belastingdienst hieraan steld verschillen. Na diverse keren telefonisch contact gehad te hebben met beide instellingen kon geen van beiden hier een bevredigend antwoord op verstrekken. Wel is mij toegezegt dat er iemand van de belastingdienst telefonisch contact nog zou opnemen (tot op heden nog niet gebeurd). Mijn vraag is ik heb een tussenschot tussen bestuurders gedeelte en de te verbouwen kampeer ruimte, moet dit verwijderd worden? Er is toegang tot het Kampeer gedeelte via de achterdeuren en de zijdeur. Hopende op een passend antwoord.

    Bij voorbaat dank Ron

    • Sabine op 21 maart 2014 om 16:10

      Dit was bij onze bus geen enkel probleem, beter zelfs, omdat er niets aan de originele stoelen was veranderd.

    • eric op 18 augustus 2014 om 17:07

      Hallo,

      Ik ben zelf ook bezig met het zoeken van geschikte bestelbus om die om te bouwen naar een camper.
      Voor ik hier aan begin laat ik mij zeer goed en uitgebreid informeren door de RDW en Belastingdienst

      Op de vraag om een tussenschot te verwijderen bij een bestelbus heb ik onderstaande mail ontvangen van de RDW.

      U mag het tussenschot verwijderen bij het wijzigen van een bedrijfswagen naar een kampeerwagen (dit moet zelfs, wanneer u wilt voldoen aan de eisen van de Belastingdienst voor de inrichting van een kampeerwagen). Wanneer het tussenschot een onderdeel uitmaakt van de carrosserie en het verwijderen ervan betekend dat de constructie van het voertuig wordt verzwakt dient dit te worden opgevangen door een verstevigingsconstructie.

  9. willem op 31 januari 2014 om 23:28

    ik wil graag weten wat voor bus ik het beste kan nemen ivm de BPM?
    ik heb een mooie personenbus gezien ,die is gebruikt voor personenvervoer, 8 personen
    ik vermoed dat dan de bpm al betaald is omdat het een personenkenteken is ,klopt dit?

    bvb dank voor de reacties

    • nico op 22 maart 2014 om 21:06

      als het een personenauto kenteken is, is ook de BPM voldaan.
      ik heb eventueel nog materiaal en apperatuur voor inbouw ter overname, mail maar even als je interesse hebt.

      mvg.

      • Piet op 9 juli 2014 om 13:03

        Nico,
        Hoe zit het met een dubbel cabine crafter? ( 7 pers)
        Betaal ik daar nog wel BPM voor? (Bwj 2007)

        Welke spullen het je nog te koop?

        mvg Piet.

  10. danny op 12 juli 2014 om 21:38

    hallo kan er mij zeggen kan een kamper kopen fiat Ducati 20071900 diesel volledig ingericht als camper 2 personen in goede staat de prijs die hij mij vraagt is 3000 euro betaal ik daar te veel voor mvg danny

  11. Harrie op 15 juli 2014 om 13:29

    Hallo. Ik was van plan om een MB bus (grijs kenteken) om te bouwen naar camper.
    Ik begrijp uit bovenstaande, dat er behalve de keuringskosten, ook nog BPM betaald moet worden? Kan iemand hierover uitsluitsel geven. En hoe hoog zou deze BPM dan ongeveer zijn? Dank voor uw reactie. Mvg. Harrie.

  12. Patrick op 23 augustus 2014 om 15:18

    Beste,
    Ik heb van m’n ex zaak een Citroën Jumper over middenlange basis en verhoogd dak die ik graag zou pmbouwen naar camper.
    Echter woon ik in België en is daar quasi niets te vinden over wetgeving terzake.
    Heeft iemand toevallig tip’s voor een zuiderbuur, want ook hier is er een zéér grote
    grijze zone bertrefende al dan niet camper op de keuring(RDW)
    Bovendie zou Citroën Belgium z’n medewerking weigeren tot inschrijving naar camper. Dus ook hier is het allemaal zéér onduidelijk.
    Groeten, Patrick

Reactie plaatsen

Uw reactie *