ACSI FreeLife Magazine
ACSI FreeLife 4-2025 43 G E T E S T D O O R A C S I F R E E L I F E SUV-OPMARS Rond de eeuwwisseling begon de SUV schoor- voetend aan zijn opmars. En de premium merken stonden vooraan in de rij om daarvan te profiteren. Mercedes, BMW, Lexus, Audi en natuurlijk ook Volvo brachten een SUV uit, aanvankelijk nog vooral bedoeld voor de lucratieve Amerikaanse markt, waar de vraag groot was. De Volvo XC90 debuteert in 2002 en heeft als bijzonderheid dat er zeven zitplaatsen aan boord zijn, best ambitieus in een auto van 4,80 meter. Bovendien heeft de auto altijd vierwiel- aandrijving. Voor de aandrijving zorgen vijf- en zescilinder-benzinemotoren en vijfcilinder- turbodiesels. Later komt er zelfs een versie met een door Yamaha ontwikkelde V8-motor. maar vertraging bij de ontwikkeling van de software dwong het Zweedse merk tot uitstel. De volledig elektrische EX90 is eigenlijk bedoeld als opvolger van de plug-in-hybride XC90. Maar omdat autokopers minder mas- saal overstappen op elektrische modellen dan gehoopt, mag de XC90 nog een tijdje blijven. Deze loopt weliswaar al ruim tien jaar mee, maar ziet er nog ’jong’ uit, mede door een recente opfrisbeurt. Daarom zetten we de vernieuwde XC90 in deze trekauto-dubbeltest naast zijn elektri- sche ’opvolger’. Want beide zijn (bijna) ultieme caravantrekkers die riant meer dan twee ton mogen trekken. Maar voordat we op de ver- schillen en overeenkomsten ingaan, gaan we eerst even terug naar de geboorte van de XC90. DUBBELTEST VOLVO EX90 EN XC90 TREKAUTO'S
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM2MTM=