ACSI FreeLife Magazine
DE CAMPERBOUWER VERTELT CAMPERS ACSI FreeLife 4-2025 81 paar keer een camper gehuurd. Zo zijn we in 2020 vier weken met een camper door Nieuw- Zeeland getrokken. Maar nu stonden we voor de keuze of we weer een caravan zouden nemen of toch liever een camper. Het heeft allebei voor- en nadelen. Door de cursus en het plezier in met m’n handen werken werd die keuze makkelijker.” GÉÉN WITTE BUS De eerste stap was de zoektocht naar een geschikte bus. “Ik wilde per se geen Fiat én geen witte bus, want die zie je al zo vaak.” Het oog viel op een Volkswagen Crafter uit 2018. Kobaltblauw. “Qua inrichting waren het slaap- comfort en een toilet aan boord de belangrijk- ste eisen”, vult Miranda aan. In aanvulling op de cursus keek het stel ook YouTube-filmpjes voor ideeën en bouwtips. “ Vanlife is natuurlijk helemaal hip en wij dachten: als die jonkies het kunnen, kunnen wij het ook!” In juli vorig jaar kon het ombouwen begin- nen. Gewoon op de oprit van hun huis in Putten. Wopke maakte de bouwtekeningen en tapete de indeling af op de vloer. Al doende werden de plannen her en der bijgesteld. “Een Crafter ombouwen tot camper brengt extra uitdagingen met zich mee. Het wrappen van de plaatdelen en het uitzagen en plaatsen van de ramen was bijvoorbeeld best spannend. De standaardramen zijn vlak en recht, maar door- dat de bus naar boven toe schuin afloopt, heb je te maken met gebogen ramen.” DICHTE STUURCABINE Ook minder gebruikelijk in een buscamper is de scheidingwand tussen woongedeelte en stuurcabine. “Het idee van draaibare voorstoe- len hebben we losgelaten omdat het prijs- en keuringstechnisch niet haalbaar was.” Tegen de tussenwand plaatste Wopke het keuken- blok, met erboven een luikje uitgesneden naar de cabine. Voor de ombouw van de keu- ken gebruikte hij de flexibele armleuningdien- bladen van Ikea. Een koelkastpaneel van de Zweedse woongigant fungeert als uittrekbare tafel in de zithoek met twee tegenover elkaar geplaatste zitjes. UITSCHUIFLADE VOOR BOOTJE De koelkast was oorspronkelijk voorin ge- pland, naast de toilet- en douchecabine direct achter de bestuurdersstoel. “Maar doordat de Truma-unit uit Engeland, met boiler en kachel, wat groter uitviel, verhuisde de koelkast naar de overkant. Achterin plaatste Wopke het dwarsbed, dat extra lengte heeft dankzij de flares (verbredin- gen). Op het bed met schotelvering kwam een matras van 1,20 meter met daarop een bredere topper op een aan de zijkant uitklapbaar deel, zodat het bed in totaal 1,40 meter breed is. De opbergruimte onder het bed heeft in het mid- den een uitschuiflade die vanaf de achterkant bereikbaar is. “Zelfs onze rubberboot met motortje past erin.” Voor de bekleding van de wanden hebben Wopke en Miranda gekozen voor vilt, dat warm en isolerend is. “We wilden de inrichting vooral strak en licht houden”, zegt Miranda. “Je wordt erg creatief in oplossingen. Zo heeft de schuifdeur aan de zijkant in verband met de flares geen standaardraam. Bij een plaatselijke stoffenwinkel hebben we een gordijn op maat laten maken dat we makkelijk kunnen beves- tigen met magneetjes.” De overige ramen zijn keurig voorzien van strakke combirollo’s. W O P K E E N M I R A N D A D E J O N G Van klussen op de oprit thuis (linkerpagina) naar vanlife in eigen land en daarbuiten.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM2MTM=