ACSI FreeLife Magazine
TECHNIEK & PRAKTIJK CARAVANSPIEGELS 62 ACSI FreeLife 1-2026 DE KEUZE IN CARAVANSPIEGELS IS GROOT. ZE VERSCHILLEN IN UITVOERING EN BEVESTIGING. WE TONEN JE DE VOOR- EN NADELEN VAN DE VERSCHILLENDE MODELLEN. ze weglaat, riskeert een boete – en die kan be- hoorlijk hoog uitvallen. In Nederland bedraagt die € 230, in Frankrijk zelfs € 600! STEVIG EN TRILLINGVRIJ De belangrijkste taak van een caravanspiegel is een duidelijk en stabiel beeld van het ach- teropkomende verkeer te geven. Daarom is het cruciaal dat de caravanspiegel ook bij hogere snelheden stevig vastzit aan de buitenspiegel van de auto. Zelfs lichte trillingen kunnen het zicht verstoren, waardoor inhalende voertuigen alleen nog vaag te zien zijn. Kwalitatief goede modellen hebben daarom een stevige beves- tiging en aerodynamisch geoptimaliseerde behuizingen die windgeruis en trillingen minimaliseren. SPIEGELOPPERVLAK Een grote spiegeloppervlakte is eveneens een kwaliteitskenmerk. Vlak glas geeft een realis- tisch beeld, maar een beperkter gezichtsveld. Bol glas vergroot het gezichtsveld, maar laat objecten kleiner lijken. Daardoor is wat meer Aan de bestuurderskant moet je wettelijk 10 meter naar achteren kunnen kijken en 2,5 meter naast je. Aan de passagierskant is dat respectievelijk 20 en 4 meter. Spiegeltje, spiegeltje… Wat is de beste caravanspiegel? Philipp Heise W ie met een caravan op pad gaat, merkt al snel dat de standaard bui- tenspiegels van de auto veelal on- toereikend zijn om het hele gebied langs de zijkanten van de caravan te overzien. Vooral bij brede caravans ontstaat er een dode hoek, die bij het wisselen van rijstrook of bij het inhalen snel tot gevaarlijke situaties kan leiden. De wet schrijft daarom voor dat de bestuur- der te allen tijde de buitenste randen van het voertuig en het achteropkomende verkeer moet kunnen overzien. Als de caravan breder is dan de trekauto, zijn extra spiegels verplicht. Wie
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjM2MTM=