ACSI FreeLife

Menu

Zwarte zaterdag: waar en wanneer?

Is de inpakstress net voorbij, sta je op weg naar je kampeeradres in de file. Waar en wanneer kun je de komende weken nu een zwarte zaterdag verwachten?

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei handige navigatie-apps om zo weinig mogelijk last te hebben van verkeersopstoppingen. Overigens kun je je met Google Maps ook nog steeds prima redden. Met deze gratis app kun je tegenwoordig extra internetkosten besparen. Als je voor vertrek nu de kaart van je reisgebied alvast downloadt, kun je deze voor twee weken opslaan en offline gebruiken.

Verkeersdruktekalender

Natuurlijk kun je nooit helemaal exact weten wat je te wachten staat, maar de fileservice wordt beter en beter. Zo heeft de ANWB een handig overzicht gemaakt van de verkeersdruktekalenders per land. Zo kun je dag voor dag zien wat je kunt verwachten op de snelwegen.

Voor de francofielen onder ons, 30 juli en 6 augustus zijn dit jaar in de verkeerskalender gereserveerd als zwarte zaterdag. Maar ‘code zwart’ is natuurlijk niet uitsluitend voorbehouden aan Frankrijk. Ook in België, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland zijn er weekenddagen dat je beter niet de weg op gaat met je camper of caravan.

Piek

In Italië, Spanje en Zwitserland ligt net als in Frankrijk de grootste piek in het laatste weekend van juli en het eerste weekend van augustus. Uit een recente prognose van de Verkeersinformatiedienst (VID) blijkt dat we onder meer in Duitsland en Oostenrijk komend weekend al de eerste files kunnen verwachten. Net als in België. Bij onze zuiderburen begint komend weekend de bouwvakvakantie.

Daarnaast moet je als kampeerder deze zomer rekening houden met grenscontroles en dus ook extra files. Op de grenzen tussen België en Frankrijk wordt bijvoorbeeld nog altijd gecontroleerd vanwege terreurdreiging. Dat leidt met name op de E17 tussen Kortrijk en Lille regelmatig tot files.

Controlehinder

Dan moet je op weg naar je Franse of Spaanse kampeeradres ook nog voorbereid zijn op extra reguliere controles. De Franse politie let vooral op het gewicht van voertuigen, het gebruik van mobiele telefoons, snelheid en het rijden onder invloed. Kortom goed voorbereid is het halve werk.

Nog even ter achtergrond. In 2011 stond in Frankrijk volgens de VID gemiddeld 643 kilometer file, waarna de filekilometers ieder jaar verder stegen. Het leidde tot een piek van 994 kilometer in 2014. Vorig jaar ging de gemiddelde filelengte met 880 juist weer omlaag.