ACSI FreeLife

Menu

Verkoop caravans en campers blijft groeien

We zijn met steeds meer. Dat is jou als kampeerder wellicht niet ontgaan. Dat de groei van het aantal kampeervoertuigen zich doorzet, blijkt nu ook uit de halfjaarcijfers van de Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Maar in hoeverre is deze groei ook terug te zien bij de grote camper- en caravanmerken?

Auteur
Sander Cox
Datum
Caravana caravanmerken

Met 4.504 nieuwe caravans lag de verkoop 4 procent hoger dan het jaar daarvoor. Daarmee zit de verkoop na een halfjaar al op driekwart van het niveau in 2016. Over heel 2016 werden 6.078 caravans verkocht. Dat waren er toen 300 meer dan in 2015. Ook de camperverkoop noteerde opnieuw een plus. In het eerste halfjaar van 2017 werden 1.258 nieuwe campers geregistreerd. Dat is ruim 16 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2016.

Top drie caravanmerken

Fendt verkocht in de eerste helft van 2017 de meeste caravans, namelijk 913. Daarachter volgen Hobby en Knaus. Zowel Hobby (-45) als Knaus (-107) verkochten dit jaar vooralsnog minder caravans dan in de eerste twee kwartalen van 2016. Toch zijn deze drie merken samen nog altijd goed voor ruim de helft van het aantal verkochte caravans in de eerste helft van 2017. Kip is een van de opvallende stijgers. Het Nederlandse merk verkocht dit jaar 89 caravans tegenover 54 in het eerste halfjaar van 2016.

Hieronder zie je de marktaandelen van het aantal verkochte caravans over de eerste helft van 2017 op een totaal van 4.506 verkochte caravans. Tussen haakjes het procentuele verschil in aantal verkochte caravans ten opzichte van de eerste helft van 2016.

  1. Fendt: 20,3 procent (+22,6 procent)
  2. Hobby: 18 procent (-5,3 procent)
  3. Knaus: 13,9 procent (-14,6 procent)

Top drie campermerken

Bij de campers komen de grote drie samen tot een marktaandeel van een derde. Adria Mobil voert de lijst aan met 256 verkochte caravans, op de voet gevolgd door Eriba-Hymer en Bürstner. Van deze drie grote merken noteerde alleen Adria Mobil een kleine min. Net als Bürstner is Carthago een van de grotere merken die flink in de lift zit. Carthago kwam uit 106 verkochte campers, ruim 40 procent meer dan in 2016.

Hieronder zie je de marktaandelen van het aantal verkochte campers over de eerste helft van 2017 op een totaal van 1.258 verkochte campers. Tussen haakjes het procentuele verschil in aantal verkochte campers ten opzichte van de eerste helft van 2016.

  1. Adria Mobil: 12,6 procent (-1,9 procent)
  2. Eriba-Hymer: 11,2 procent (+9,3 procent)
  3. Bürstner: 10 procent (+46 procent