ACSI FreeLife

Menu

Verkoop campers en caravans flink in de lift

Het gaat goed met de verkoop van caravans en campers in Nederland. In de eerste drie maanden van dit jaar werden 24 procent meer nieuwe kampeerauto’s verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de verkoop van nieuwe caravans steeg met 3,7 procent.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

De kampeerbranche heeft de lange periode van teruglopende verkoopcijfers met deze cijfers definitief achter zich gelaten, melden brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.

Vijfde kwartaal

Uit de cijfers blijkt dat dit al het vijfde opeenvolgende kwartaal is met verkoopgroei. Er werden bovendien niet alleen meer nieuwe caravans en campers verkocht. Ook de occasions zitten in de lift: de verkoop van het aantal tweedehands kampeerauto’s steeg met maar liefst 19,3 procent tot 1.425 stuks. De tweedehands caravans lieten stabiele verkoopcijfers zien .

“We kunnen nu met recht spreken van een ware ommekeer in de Nederlandse kampeerbranche”, aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat. Ook uit Duitsland klinken positieve geluiden. Onze Oosterburen rapporteerden onlangs al een recordaantal van ruim 1 miljoen geregistreerde kampeermiddelen. Ter vergelijking: in Nederland staan 550.000 caravans en campers geregistreerd. “Omgerekend naar hoofd van de bevolking zijn wij dan ook al sinds jaar en dag wereldtop”, melden de organisaties.

Duitse merken

Hymer was in het eerste kwartaal het bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby (24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba (10,4 procent).

Confidental Infomation