ACSI FreeLife

Menu

Veilig op pad: doe de bandencheck

Goede banden zijn essentieel voor je veiligheid onderweg. Werp er voor aanvang van het nieuwe kampeerseizoen dus een kritische blik op met een eigen bandencheck.

Auteur
MPS
Datum
3
3
ReactiesPraat mee

De banden van een camper moeten heel wat gewicht torsen en bestand zijn tegen vele kilometers op de weg. En toch leiden ze vaak een schaduwbestaan in de wielkasten, waar niemand naar ze omkijkt – en niemand voor ze zorgt. Terwijl goede banden wezenlijk bijdragen aan de veiligheid onderweg.

Met de juiste zorg kun je je een hoop ellende besparen. Het is daarbij wel handig als je iets van banden weet en systematisch te werk gaat bij de bandencheck – het liefst voordat het kampeerseizoen begint.

Veilig op pad

Banden slijten; de houdbaarheid hangt af van je rijstijl, de belading en het onderhoud. Bij de bandencheck kijk je als eerste naar het profiel. Volgens de wet mag het profiel niet minder dan 1,6 millimeter bedragen, maar een verantwoordelijke chauffeur zal het nooit zo ver laten komen.

Als je niet zeker bent van de diepte van het profiel, kun je een speciaal meetapparaatje gebruiken – dat doet een expert ook. Die leidt bovendien een hoop af uit de verbruiksindicators, dat zijn kleine verhogingen in de groeven van het hoofdprofiel, op de zijkant van de band aangeduid met TWI (Tread Wear Indicator). Als het profiel tot dezelfde hoogte als die ribbels is afgesleten, is de band op.

Als het profiel ongelijkmatig is afgesleten, is er meer aan de hand. Dan is er iets loos met de geometrie van het chassis, wat al kan gebeuren als je bijvoorbeeld te hard over een drempel of stoeprand rijdt. Er zit in zo’n geval niks anders op dan de auto of camper te laten doormeten in de garage.

Goed nalopen

Het gebeurt vaak dat er scherpe voorwerpen in de banden steken. Zolang zo’n voorwerp blijft zitten, behoudt de band verbluffend lang zijn spanning. Het wordt pas gevaarlijk als het voorwerp vanzelf loskomt, dan neemt de spanning opeens heel snel af.

Een ander risico van spijkers of andere scherpe voorwerpen in de band is vocht dat zo naar binnen kan dringen. Loop de banden dus goed na. Steentjes die in de groeven geklemd zitten dien je er uit voorzorg uit te peuteren, want anders kunnen ze zich steeds dieper in de band werken.

Check ook of de zijkanten van de banden intact zijn. Soms puilt een band daar uit en dan is het foute boel. Dat duidt namelijk op een beschadiging aan de binnenzijde van de band, wat al veroorzaakt kan worden door te hard over een stoeprand te rijden. Fijne geultjes in de zijkant van de band daarentegen zijn niet erg, die kunnen bij de productie zijn ontstaan en hebben geen invloed op de veiligheid of het rijgedrag.

Veilig schoonmaken

Pas op dat je niet van te dichtbij spuit als je de banden met een hogedrukreiniger schoonmaakt. Hou minstens 20 centimeter afstand. Ook minerale olie en diesel zijn schadelijk voor rubber, vooral als de banden er gedurende langere tijd aan worden blootgesteld.

Bij duidelijk letsel en twijfelachtige veranderingen is het belangrijk om een vakman in te schakelen. Reparaties aan banden zijn maar in zeer weinig gevallen mogelijk.

Controleer de bandenleeftijd

Banden verouderen door allerlei fysieke en chemische processen. Dat geldt vooral voor banden waarmee nog niet of niet veel is gereden. Dat zie je aan scheurtjes in de zijkanten of het profiel van de banden. Experts raden aan om je banden elke tien jaar te vervangen, ook als ze er nog prima bruikbaar uitzien.

Maar hoe weet je hoe oud de banden zijn? Dat staat op de zijkant van elke band aangegeven achter de afkorting DOT; de laatste vier cijfers geven uitsluitsel over de productiedatum. “1214” bijvoorbeeld betekent dat de band in de twaalfde week van 2014 is geproduceerd.

Goed op spanning

Na de controle op zicht check je de bandenspanning. Dat die bij een voertuig dat al eventjes stilstaat afneemt, is normaal. Het is echter geen goed teken als de spanning in maar een van de banden duidelijk is afgenomen. Die zal van binnen beschadigd zijn. Loop de band in dat geval nog eens uiterst nauwkeurig na.

Er kan bijvoorbeeld ook iets mis zijn met het ventiel. Ontbreekt de ventieldop, zorg dan altijd voor een vervangend exemplaar. Als je al deze stappen doorloopt en zo nodig de garage inschakelt, kun je met een gerust hart aan het nieuwe kampeerseizoen beginnen.

Doe de bandenchecklist

  • Alleen banden met voldoende profiel garanderen veiligheid onderweg, vooral bij nat wegdek. Wacht niet met wisselen tot het profiel nog maar 1,6 millimeter bedraagt.
  • De vier cijfers achter het DOT-nummer geven de productiedatum aan. Deze band is geproduceerd in de twaalfde week van 2014.
  • Hou minstens 20 centimeter afstand als je de camper schoonmaakt met een hogedrukspuit, anders kun je de banden beschadigen.
  • Verkeerde spanning is oorzaak nummer één van schade aan banden.
  • Het ventieldopje beschermt de binnenkant van de band tegen vuil en vocht.
  • Rij voorzichtig over stoepranden, anders raakt de binnenkant van de band snel beschadigd.
  • Ongelijkmatige slijtage duidt op veranderingen van de geometrie van het chassis.

Copyright: MPS, Dieter S. Heinz, foto’s: Ingolf Pompe

Praat mee

  1. w

    Op zoek naar info wanneer ik de banden van mijn camper moet vervangen kwam ik in het onderdeel “Controleer de bandenleeftijd” het volgende tegen: “….experts raden aan om je banden elke tien jaar te vervangen”

    Hoe kan het dat op diverse websites vervanging bij maximum leeftijd van 5-6 jaar wordt geadviseerd?

    Waarom stelt ACSI in dit artikel 10 jaar of mis ik wat informatie?

    Reageer
    0
    0
  2. c
    carreau

    is dat moggelijk dit artikel in het frans e krijgen dank u op vooraad

    Reageer
    0
    0
  3. p
    p.moree

    Heel goed zulke info, blijf ze sturen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Veilig op pad: doe de bandencheck

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation