ACSI FreeLife

Menu

Tolvignet voor Wallonië lijkt in aantocht

Heb jij je tolvignets voor het nieuwe kampeerseizoen al binnen? Als het aan een meerderheid van het Waalse parlement ligt, hebben we er vanaf 2020 ook één nodig voor Wallonië.

Auteur
Sander Cox
Datum

Een meerderheid van de Waalse regering heeft ingestemd met een voorstel voor een vignet op Waalse wegen met ingang van 2020. Het vignet zou dan € 9,20 voor 10 dagen gaan kosten. Voor de langere termijn ben je € 26,80 voor twee maanden kwijt en € 89,20 voor een jaarabonnement. Deze maatregel moet de Waalse schatkist 50 miljoen euro per jaar op gaan leveren. Per jaar rijden er zo’n 5,5 miljoen voertuigen over de Waalse wegen.

Vlamingen

De tolheffing moet gaan gelden voor alle buitenlandse weggebruikers, behalve de Walen. Voor hen wordt de heffing afgetrokken van de wegenbelasting. Ook de Vlaamse bevolking ontkomt dus niet aan deze sticker als het Waalse tolvignet daadwerkelijk worden ingevoerd.

Gesterkt door Europees oordeel

De twee partijen die hebben ingestemd met een tolvignet voor Waalse wegen, verwijzen graag naar het advies dat het Europees Hof van Justitie recent uitbracht. Het Hof oordeelde dat de Duitse tolheffing voor buitenlandse chauffeurs niet discrimineert. Dat oordeel is tegen het zere been van buurland Oostenrijk dat tegen de Duitse tolheffing is. Het is overigens nog wachten op een definitieve beslissing in de deze zaak. Wordt dus nog vervolgd.

Alles over tol in Europa

Wallonië is lang niet niet de enige. Je bent vast niet de enige die niet meer weet voor welke landen je nu allemaal wel en geen sticker nodig hebt. Bovendien gelden er voor campers zwaarder dan 3,5 ton weer aparte regels.

ACSI FreeLife helpt jou een handje en zet voor jou alle Europese tolregels- en tarieven op een rijtje. Het resultaat lees je terug in ACSI FreeLife 3-2019 die op 2 april bij de abonnees op de deurmat ploft en vanaf 4 april in de boekhandel ligt. Het nieuwe nummer is vanaf 19 maart online te bestellen.

Praat mee

  1. RS
    Ron Seegers

    Een bijdrage voor gebruik, zelfs van die droevige gaten wegen, is niet geheel onredelijk en daartoe ben ik best bereid. Echter, dat onze (europese) politici in 2019 niets beter weten te bedenken dan alweer een zielig stickertje, bevestigt mijn vooroordeel. Snap niet waarom ALLE landen in Europa wegenbelasting en tol niet in de benzine prijs kunnen stoppen, net als accijns en BTW. Geen tolpoorten, geen vignetten, geen ambtenaren om alles weer op zetten en te innen, geen ergernis maar wel een heffing per km, all-in in de liter prijs; redelijk want ieder betaald in elk land dan mee al naar gelang meer of minder km’s.

    iedeers met.

    Reageer
    1
    0
  2. JO
    J. van Oudenaaren

    Dit komt de veiligheid van de chauffeurs niet ten goede. Nog meer stickers op de voorruit, het zicht wordt belemmerd.

    Reageer
    0
    0
  3. RR
    Rob Ramaker

    Dit zou voor mij betekenen dat ik nog een rede heb om België te mijden als de pest, ze hebben al slechte wegen en dan ook nog tol betalen.

    Reageer
    2
    0
  4. HP

    Waarom hebben we een EU. Laat alle Europese landen hiervoor een gezamenlijke oplossing bedenken. Als de Walen en Vlamingen tol willen heffen laten ze dan eerst eens zorgen dat hun wegen in orde zijn.

    Reageer
    4
    0
  5. HS
    Hans J. Sitters

    Ach ja, je bent Belg of je bent ’t niet. Walloniërs kennelijk niet dus. Dan laten jullie je toch lekker inlijven door Frankrijk. Die haantjes regelen toch alles al.

    Reageer
    1
    0
    1. Ms
      M saerens

      Het zijn Walen en geen waloniers.waarom het zo moeilijk maken.

      Reageer
      1
      0
  6. V
    Vanbeseaere

    Is dit nu het verenigd Europa van morgen,laat me niet lachen.Waar blijven al die slimme politici ? Hou toch op met zeuren en voer een Europees wegenvignet in als dat moet, en dit tegen een vasttarief.De verdeling van de koek kan dan op het einde van het jaar gebeuren.

    Reageer
    0
    0
  7. CM
    Cornelissen Marc

    En binnenkort rijden we met een camper zonder vooruit. milieu stickers Frankrijk, Duitsland, Italië wegenvingetten Zwitserland België (Frankrijk? als de tolpoorten weggaan) enz. zicht is niet meer belangrijk

    Reageer
    2
    0
  8. RG
    Ruud Giebels

    Goed zo Belgen weer minder inkomsten van toerisme, dan maar de F1 naar Nederland zonder tol.

    Reageer
    1
    0
  9. jk
    john koole

    ook voor invalide ontheffing net als duitsland?

    Reageer
    0
    0
  10. S
    S.Dijkstra

    Vorige keer door Belgie een fuseekogel kapot.
    Met zulke prutswegen moet e eigenlijk geld toe krijgen.

    Reageer
    1
    0
  11. DH
    D. Hoekstra

    Wat een actie. Wat gebeurd er met dit geld? Gaat men hiermee alsnog de zaak van De bende van Nijvel oplossen? Dit komt het toerisme in België niet ten goede. Minder overnachtingen minder doorvoer. Laat België maar links liggen. Ik ben het eens met de eerdere spreker die spreekt over goede wegen in Duitsland.

    Reageer
    1
    0
  12. dl
    de bock lucien

    ik vind dat ze tol moeten vangen bij diegene die de wegen stuk rijden, gewone wagens voor dagelijks verkeer daar gaan de wegen niet van stuk en ook van geen caravan kijk maar eens naar de vrachtwagens die iedere dag met zoveel tonnen over de weg gaan hier in
    Vlaanderen worden ze stuk gereden door vrachtwagen als je eens kijkt wat er rond rijd van buitenlandse vrachtwagen is niet te doen maar ja de heren ministers maken het de gewone mens lastig om iets te doen het zij in Nederland en Vlaanderen en dat wij in Vlaanderen moeten geld afstaan om Wallonië op de been te houden, foei ministers

    Reageer
    1
    3
  13. ME

    Arm Belgie; Vlaanderen = kilometerheffing
    Wallonie = Vignet
    Brussel = mss nog iets anders
    dus in eigen land 3 betalen om van de ene kant naar de andere te rijden.

    Reageer
    0
    0
    1. RD
      Ruyters Dominic

      Waarom verschil tussen vlaanderen en Wallonië, wij zijn toch Belgen of niet? Of is het NVA die alles duurder wil maken.

      Reageer
      0
      0
  14. Bl
    Bart van der luijt

    Gaan alle buitenlandse vakantiegangers en vrachtwagens dan ook in ons land tol betalen zijn goede inkomsten voor de schatkist scheelt ons weer een hoop geld.waren schandalige aktie van brussel. DEN HAAG wordt eens wakker

    Reageer
    3
    0
  15. CJ
    C. Jacobd

    Dus voor ons dus vanaf 2020 niet meer door België naar Franrijk. In Duitsland zullen we dan waarschijnlijk ook tol moeten betalen maar daar zijn de wegen in ieder geval goed onderhouden. Dat kun je van België niet zeggen. Ik vind het schandalig dat je met zo’n slecht onderhouden weg tol durft te vragen

    Reageer
    4
    0
    1. WT
      Wim Tavernier

      Heel goed gezegd!!! De Belgische wegen zijn ronduit slecht. Neem maar een voorbeeld aan Nederland. De wegen zijn super. Ik woon gelukkig aan de grens en rijd soms meer op Nederlandse dan Belgische wegen. Tol heffen is dus ook een echte schande. Tenzij ze eerst de wegen eens aanpakken……dan zijn we nog jaren zoet

      Reageer
      3
      0
  16. F

    Weer een vignet op de voorruit? In ieder geval geldt dat sinds kort niet meer voor Oostenrijk. Via de ASFINAG kun je een vignet op kenteken aanvragen voor de gewenste periode. Zo blijft er genoeg ruimte over om door je voorruit te kijken.

    Reageer
    1
    0
    1. JE
      Jan van der Ende

      Fons,
      Je hebt gelijk vwb Oostenrijk maar pas op. Volgens de ANWB moet je die elektronische vignetten 18 dagen van te voren aanvragen. IS dus ook weer lekker handig.

      Reageer
      1
      0
  17. Wat er allemaal gebeurt in Europa met de verschillende tol systemen is waanzin. De EU moet er een uniform systeem van maken met één centraal punt waar betaald kan worden met vermelding in alle Europeesche talen. Waar dient de EU anders voor?

    Reageer
    1
    0

Praat mee: Tolvignet voor Wallonië lijkt in aantocht

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht