ACSI FreeLife

Menu

KCJ-rondleiding valt in de smaak

Auteur
Sander Cox
Datum
rondleiding KCJ

Zo’n veertig abonnees van ACSI FreeLife kregen afgelopen vrijdag een exclusieve en kosteloze rondleiding over de Kampeer en Caravan Jaarbeurs (KCJ) in Utrecht. Experts Wim de Roos en Kees en Carla Witvliet maakten de abonnees wegwijs in het enorme aanbod aan kampeerwagens.

Als geen ander weten deze deskundigen waar je op moet als je op het punt staat een camper of caravan te kopen.

Materiaal

Bijvoorbeeld over het materiaal. “Tegenwoordig wordt aluminium steeds meer vervangen door polyester”, doceert Wim de Roos terwijl hij enkele caravanonderdelen zoals een dubbele bodem rond laat gaan. “Aluminium is namelijk hagelgevoelig. Hebben jullie wel eens de binnenkant van een caravandeur gezien? Zo’n deur bestaat uit karton. Puur om gewicht te besparen.”

Het dak schrobben

Tussen dit soort weetjes hebben de experts binnen enkele seconden een antwoord klaar op allerlei vragen. Bijvoorbeeld op de vraag of je over het dak mag lopen om de bovenkant van je caravan schoon te maken. Wim: “Dat hangt er van af of dat je een beloopbaar dak hebt. Om zeker te zijn dat je je caravan niet beschadigt, adviseer ik altijd om op je knieën te gaan en twee vloerkleedjes te gebruiken.”

Overzicht

De rondleidingen voor abonnees van ACSI FreeLife waren speciaal bedoeld voor kampeerders die op het punt staan een camper of caravan te kopen. Zie dan maar eens het overzicht te vinden. Dat is precies waar Dimitri Telsart uit het Belgische Mechelen de afgelopen maand tegenaan is gelopen.

Samen met zijn vrouw is hij op zoek naar zijn eerste camper. En dat valt niet zo mee. “Een camper kopen is nog moeilijker dan een huis kopen”, zucht Dimitri. “Je komt zoveel verschillende merken tegen. Het is een beetje appels met peren vergelijken.”

‘Kijk niet alleen naar de prijs’

Dit is ook precies wat Wim de Roos probeert aan te geven in zijn rondleiding. “Kijk niet alleen naar de prijs maar vooral naar wat je allemaal wilt.” Binnen een kwartier is Dimitri Telsart kostbare informatie rijker als hij Carla Witvliet vraagt hoe dat nu precies zit met die BPM.

“In Nederland komt er bij de aankoop van een camper 10 tot 12.000 euro BPM bij. In België bestaat dat niet”, verduidelijkt Carla. “Aha nu begrijp ik het. Ik dacht al ‘waarom zijn die campers in Nederland zoveel duurder’.”

Een pak wijzer

Aan het einde van de twee uur durende rondleiding is Dimitri ‘een pak’ wijzer. “Door deze rondleiding kom je informatie te weten die je anders nooit te horen krijgt en ontdek wat je nu echt zoekt en wat je zeker niet wil.”

Na afloop van de rondleidingen worden de experts uitgebreid bedankt. “Geweldig”, zo reageert één van de deelnemers op de vraag hoe ze het vond. “De experts weten ontzettend veel waar je niet bij stil staat. De rondleiding was echt van toegevoegde waarde.”

Experts

  • Kees en Carla Witvliet hebben al twintig jaar ervaring met camperen. In 2010 startte het echtpaar hun freelancebedrijf Campercake. Ze schrijven veel over nieuwe campers. Voor die tijd maakte Kees deel uit van de redactie van het NKC magazine Kampeerauto.
  • Wim de Roos schreef als vaste kracht jarenlang voor de ANWB. Voor die tijd reed hij als motoragent menig caravancombinatie of camper achterna voor een technische inspectie. Inmiddels is hij een succesvol freelancer binnen de caravan- en camperbranche.

Lijkt jou dat wel iets, zo’n rondleiding over de KCJ in 2017? Houd dan ACSI FreeLife magazine scherp in de gaten.