ACSI FreeLife

Menu

Kilometerheffing in Europa

De Bovag wil dat er een eenduidig systeem komt voor de kilometerheffing die sommige Europese landen willen invoeren. De spelregels moeten voorkomen dat we straks met “27 kastjes van 27 aanbieders zouden moeten rondrijden om door Europa te kunnen reizen”, zo zegt Rogier Kuin, manager politieke beleidsontwikkeling bij Bovag. Wel moeten afzonderlijke landen op verschillende onderdelen eigen accenten aan kunnen brengen.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

Kilometerheffing

Bovag heeft haar standpunt met betrekking tot de spelregels rondom de kilometerheffing kenbaar gemaakt aan de Europese Commissie. Volgens de brancheorganisatie mogen er geen drempels worden opgeworpen die het vrije verkeer van personen en goederen zouden kunnen belemmeren. Volgens de Bovag moeten de EU-lidstaten zelf kunnen beslissen over het moment van de invoering van een prijs per kilometer, en ook over de hoogte van de tarieven en eventuele andere heffingen zoals een spitsheffing.

In Nederland is kilometerheffing voorlopig van de agenda, maar in omringende landen zie je volop beweging. Zo is België al concrete plannen aan het uitwerken. De Bovag is er van overtuigd dat invoering van kilometerheffing op de lange termijn onontkoombaar is.  “Niet alleen om het Nederlandse, maar ook het Europese wegennet bereikbaar te houden.”

Confidental Infomation