ACSI FreeLife

Menu

Kamperen weer populair

Afgelopen zondagmiddag begroette de Kampeer & Caravan Jaarbeurs de 41.594-ste bezoeker, ruim 10.000 meer dan drie jaar geleden. Dat is een absoluut record in kampeerland: hiermee realiseerde Jaarbeurs een groei van maar liefst 18 procent ten opzichte van de beurs in 2014.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer

“Kamperen staat weer helemaal op de kaart”, aldus een glunderende Carinha Uytterhoeven, beursmanager van het grootste kampeer-event van Nederland.

Kamperen in Frankrijk

‘La vie est formidable!’ Frankrijk was het themaland van de beurs, die van 7 tot en met 11 oktober plaatsvond. Het thema met gastlanden is sinds vorig jaar de rode draad tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, met als doel om behalve nieuwe kampeermiddelen ook volop sfeer en beleving te bieden aan kamperend Nederland.

“De beurs moet echt een dagje uit zijn voor het hele gezin, en onze aanpak blijkt te werken”, stelt Carinha Uytterhoeven van Jaarbeurs. “Met het thema ‘La Douce France’ waan je je al vanaf de entree in een van de populairste kampeerlanden van Europa. Een kopje koffie met tarte tatin, lekkere Franse hapjes, een wijnproeverij: dat soort dingen blijkt aan te slaan bij het publiek. Met het team van Jaarbeurs willen we echt een event maken in plaats van een beurs met alleen maar productnieuws. Het publiek blijkt die aanpak zeer te waarderen”, aldus Uytterhoeven.

Bezoekersenquête

Uit de bezoekersenquête blijkt:

  • Voor 42 procent van de bezoekers was dit de eerste kennismaking met de Kampeer & Caravan Jaarbeurs
  • 18 procent is nog niet in het bezit van een kampeermiddel en overweegt dus te gaan kamperen
  • Het merendeel van het bezoek is in bezit van caravan (47 %), gevolgd door de camper (24 %)
  • Vier van de tien bezoekers zeggen binnen nu en twee jaar van plan te zijn een nieuw kampeermiddel te kopen.
  • De aankoopintentie valt voor het eerst in het voordeel van de camper uit (46 %), gevolgd door de inkoopintentie van een caravan (40 %)

Vertrouwen in toekomst

Ook de standhouders zijn tevreden met het recordaantal bezoekers. Natasja Borghuis, namens Adria: “Ik zie alleen maar tevreden gezichten op onze stand. Zowel van bezoekers als van onze dealers.”

Ook Ron Vermeule (Eriba Hymer Group) en Patrick van der Burg (Knaus/Tabbert) ondersteunen de visie van Jaarbeurs, om mensen een dagje-uit te bieden: “Een bezoek aan de Jaarbeurs voelt echt als een verlenging van je vakantie. Wij kunnen onze caravans en kampeerauto’s laten zien in een sfeer die bezoekers herkennen van de camping”, aldus Ron Vermeule.

Patrick van der Burgh: “Als branche zijn we intensief betrokken bij het concept van de beurs. Deze aanpak voegt iets extra’s toe en daar zijn we blij mee. Op onze stands merken we dat mensen weer vertrouwen hebben in de toekomst en dat ze die vakantiesfeer erg waarderen. Dat zien we ook terug in onze verkoopcijfers.”

Exposanten gaven de beurs het rapportcijfer 8. In de topjaren kwam het nooit boven de 7.2 uit.

Kampeer & Caravan Jaarbeurs-dossier

Confidental Infomation