ACSI FreeLife

Menu

Ik ga winterkamperen en neem mee..

De tijd dat je kampeermiddel in de winter in de stalling stond/staat is voor steeds meer kampeerders verleden tijd. Winterkamperen is kortom in opkomst. Met de volgende 10 tips weet je waar je op moet letten en wat je mee moet nemen met je camper of caravan in de sneeuw.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer
Winterkamperen

Voor de meeste kampeerders die ooit zijn gaan winterkamperen, is het niet de laatste keer. Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste zorgt de sneeuw voor een unieke kampeerbeleving. Ten tweede is er nauwelijks iets beter dan je na een lange winterwandeling of een skitrip in je knusse camper of caravan op te warmen met een kop warme chocolademelk, thee of ​​koffie.

1. Winterbanden

Maar voor je in de sneeuw zit, moeten er winterbanden onder je trekauto of camper zitten. Ze zijn onder meer verplicht in Zuid-Tirol, Tsjechië, Slovenië, Noorwegen, Finland en Zweden. In Duitsland ligt de winterbandenplicht aan de wegomstandigheden en in Frankrijk geven speciale borden in bepaalde regio’s aan wanneer winterbanden verplicht zijn. De ADAC beveelt voor winterbanden een minimale profieldiepte aan van vier millimeter, maar vijf heeft de voorkeur. Naast winterbanden kun je het best ook een set sneeuwkettingen aan boord hebben voor de aandrijfwielen, want in sommige situaties kom je zonder kettingen geen meter verder.

2. Sneeuwkettingen testen

Als de camper of trekauto eenmaal goed is uitgerust, helpt het om het voertuig eens uit te proberen op een rustige weg. Idealiter doe je dat in de sneeuw, om het rijgedrag goed te kunnen beoordelen. Bovendien is het aan te raden je sneeuwkettingen voor de reis al een keer aan te brengen, zodat het makkelijker gaat als de nood hoog is.

Winterkamperen_sneeuwkettingen

3. Sneeuwvrij maken

Als je eenmaal bent geïnstalleerd en je ’s ochtends wakker wordt en buiten een dik pak sneeuw aantreft, kan je meteen aan de bak. Voor dakoppervlakken kan je daarvoor een handborstel of ijskrabber aan een telescoopsteel bevestigen. Om het voertuig volledig vrij van sneeuw te krijgen – in het bijzonder voor de terugreis – is het handig om een trapje mee te nemen. En anders kan je er waarschijnlijk wel eentje lenen bij de campinghouder.

4. Watertank bijvullen

Sneeuwscheppen en -schuivers helpen om de paden rond de camper toegankelijk te houden. Zorg dat voordat je de schoonwatertank bijvult, de standkachel enige tijd heeft gedraaid. Bij een temperatuur van minder dan vijf graden, opent de antivriesbeveiliging van de Truma combi-verwarming een klep en loopt het vers getapte water zo weer weg onder de camper.

5. Voorkom bevriezing vuilwatertank

Ook de vuilwatertank heeft enige aandacht nodig. In een groot deel van de campers is deze namelijk niet geïsoleerd of verwarmd zodat de tank kan bevriezen. In dat geval is het beter om de afvoerklep open te laten en er een ondiepe emmer of teil onder te plaatsen. Zo kan vervolgens het afvalwater – al dan niet in ijsvorm – probleemloos worden afgevoerd. Er wordt meestal met propaangas verwarmd en gekookt. Dit werkt tot een temperatuur van -40 °C. Is het nog kouder, dan zal het vloeibaar gemaakte gas niet langer gasvormig zijn, maar dit komt in Europese klimaten zeer zelden voor. Met een fles van elf kilo kan je de camper meestal zo’n drie dagen verwarmen.

6. Twee volle gasflessen

Om het uitvallen van de verwarming te voorkomen moet je met twee volle gasflessen aan boord beginnen, die het best kunnen worden bewaakt door een level-indicator. Elektrische verwarming zoals de Truma Eis-Ex voorkomt betrouwbaar dat de drukregelaars bevriezen. Een automatisch schakelsysteem zorgt ervoor dat niemand ’s nachts eruit hoeft om de lege gasfles af- en de volle aan te koppelen. Een echte comfortwinst.

7. Netaansluiting onmisbaar

De koude temperaturen brengen ook uitdagingen met zich mee voor de stroomvoorziening. In de winter wordt meestal meer elektriciteit verbruikt. De kachelventilator, de verlichting en de tv staan gewoon vaker aan. Standaard ingebouwde boordaccu’s raken dan snel leeg. Daarom is bij het winterkamperen een netaansluiting op de kampeer- of camperplaats bijna onmisbaar. Om kostbaar gas te besparen is het voordeliger om de koelkast op elektriciteit te laten werken. Veel nieuwere apparaten veranderen automatisch van energiebron.

8. Thermomatten

Voor alle soorten campers zijn er thermomatten, die een betere isolatie bieden, vooral in de doorgaans slecht geïsoleerde stuurcabine. Zo bestaan thermomatten die je op de vloer kan leggen in de stuurcabine, evenals thermische gordijnen die tussen het dashboard en de stoelen worden gespannen. Ook voor de achterdeuren van een buscamper en zelfs voor hefdaken zijn thermomatten en -hoezen beschikbaar om de boel te isoleren.

winterkamperen_thermomatten

9. Accuboormachine

Voordelen van de extra isolatielaag:  condensvorming wordt verminderd, koudebruggen worden gereduceerd, het interieur koelt langzamer af, de gasvoorraad gaat langer mee en de temperatuurverdeling is gelijkmatiger. Als je een voortent op wil zetten is het raadzaam om een ​​stevige hamer of zelfs een accuboormachine mee te nemen om de haringen voor de spanlijnen in de ijzige grond te verankeren.

10. Voortent als sneeuwbunker

Bij vertrek helpt een tang om ze er weer uit te trekken. Een voortent dient ook als temperatuur- en vochtsluis. Bovendien is het geschikt als uitbreiding van de koelkast, opslagruimte voor skitoebehoren en voorkomt het dat je ingang dicht sneeuwt. Als laatste kan de voortent ook worden gebruikt voor sfeervolle avonden, om te genieten van de magie van het sneeuwlandschap boven een kop hete thee. Mocht het te koud worden, dan helpen dekens of voortentverwarming.

Special winterkamperen

Kan je nog wat meer tips en inspiratie voor kamperen in de winter gebruiken? Dan mag je onze special van 58 pagina’s over winterkamperen in ACSI FreeLife 8-2019 niet missen!

Bestel magazine

Bron: MPS, Tekst: Ingo Köcher