ACSI FreeLife

Menu

7 tips voor rijden in de sneeuw

Wij zijn fan van winterkamperen. Toch is voorzichtigheid geboden wanneer je met je kampeermiddel de sneeuw opzoekt.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

ACSI FreeLife geeft je alvast 7 tips waarmee je de witte toppen veilig bedwingt.

7 tips voor rijden in de sneeuw

1

De banden

Om veilig de winter door te komen moeten winterbanden een profiel van minstens vier millimeter hebben. Bij modder of losse sneeuw is dat profiel van doorslaggevend belang. In veel landen op weg naar de wintersportgebieden is het rijden met winterbanden onder bepaalde weersomstandigheden verplicht. Wie dan met zomerbanden op de weg wordt aangetroffen, kan een fikse boete tegemoet zien. Winterbanden zijn herkenbaar aan het sneeuwvloksymbool of de code M+S.

2

Het zicht

Dichtgevroren voorruiten altijd helemaal schoon krabben. Een klein kijkgaatje voor de bestuurder is absoluut ontoereikend om aan het verkeer deel te nemen. Dan is het zicht veel te beperkt. Integraalcampers hebben meestal joekels van voorruiten, dus dat kan een inspannend karweitje zijn. Een spuitbus met ruitontdooier helpt.

3

Behoedzaam sturen en remmen

Op gladde wegen leidt plotseling remmen of gas geven tot doordraaiende of geblokkeerde wielen. In het ergste geval verliest de bestuurder de controle over het voertuig. Blokkerende achterwielen doen de camper van achter uitbreken, en bij blokkerende voorwielen luistert de auto niet meer naar het stuur om daarna plotseling heftig te reageren met overstuur. Daarom is het bij gladheid altijd raadzaam om goed te anticiperen en behoedzaam te sturen en te remmen. Wie twijfelt over de gladheid kan voorzichtig een remproef doen als er geen ander verkeer in de buurt is. Niet schrikken als het anti-blokkeersysteem in werking treedt. Je hoort dan een ratelend geluid en voelt schokken in het rempedaal.

4

De berg op

Als er sneeuw op de weg omhoog ligt, is het raadzaam om niet overdreven zachtjes te rijden. Schakel op tijd naar een niet te lage versnelling om zo gelijkmatig mogelijk omhoog te kunnen rijden. Als de camper of combinatie toch dreigt stil te vallen is het zinvol de ESP (indien mogelijk) gedurende korte tijd uit te schakelen. Dat systeem herkent namelijk doorslippende banden en remt ze automatisch af, in een extreem geval zelfs tot stilstand. Hier geldt: beter met doorslippende banden de berg op, dan helemaal niet.

5

Voorzichtig bij afslagen

Snelwegafritten naar secundaire wegen worden minder druk bereden. Daarom wordt er ook minder vaak gestrooid of sneeuwvrij gemaakt. Wie hier te snel rijdt, loopt een grote kans in de berm te belanden.

6

Pas op met schakelen

Laat het koppelingspedaal bij het terugschakelen met een beetje gevoel weer omhoog komen. Daarmee verhinder je dat de aangedreven wielen bij een gladde ondergrond blokkeren. Als de camper bij het op de motor remmen gaat glijden, moet je snel ontkoppelen en met de rempedaal zachtjes afremmen.

7

Pas op voor onderkoeling

In geval van pech, of als je met de camper toch op een bergweg blijft steken, is het belangrijk dat de inzittenden warm blijven. Rij in de winter nooit met een bijna lege brandstoftank, om in ieder geval de verwarming te kunnen blijven gebruiken. Ook belangrijk: dekens voor noodgevallen bij de hand houden.

In ACSI FreeLife 1-2016 staat een uitgebreid verhaal over rijden met sneeuwkettingen, nog meer tips en alle technische know-how op het gebied van rijden in winterse omstandigheden. Je bestelt hem hier gemakkelijk online.

bestel magazine

Confidental Infomation