Tijd om ons eens onder te dompelen in de interessante kampeergeschiedenis. In meerdere afleveringen blikken we terug op hoe het allemaal begon. In aflevering 10 zoomen we in op de geschiedenis van de caravan.
De Wanderer
Rond 1880 gaf de gepensioneerde Brit Dr. William Gordon Stables de opdracht aan Bristol Wagon Works Company om een door paarden getrokken caravan te bouwen voor hem. Hij noemde de wagen de Wanderer en ging er in 1885 voor het eerst mee op pad genomen. Het was niet bedoeld als vervoermiddel voor rondtrekkende arbeiders of bijvoorbeeld Roma’s, maar voor vrijetijdsbesteding. In 1907 werd The Caravan Club of Great Britain opgericht. De club organiseerde rally’s voor haar leden. Caravannen was alleen aan de rijken besteed.
In Nederland
Ook bij de introductie van de caravan in Nederland speelde Carl Denig een grote rol. Naar het schijnt importeerde hij in de jaren dertig een caravan uit Engeland die 2000 gulden moest kosten. De eerste Nederlandse caravan werd in die tijd gemaakt door ingenieur F. Hausbrand en heette de Hauscar.
Nog voor de Tweede Wereldoorlog ging in Nederland caravanbouwer Otten van start. In Duitsland was Dethleffs de eerste fabrikant die in 1931 een caravan presenteerde. In 1950 ontstond in Nederland een toenemende belangstelling voor caravans. In de jaren ‘60 tot ’70 groeide het aantal caravanbezitters explosief van zo’n 10.000 naar 90.000. Nog altijd is het Nederlands populairste kampeermiddel, al wint de camper steeds meer terrein.
In aflevering 11 een verhaal uit het leven van onze technisch expert en kampeercoryfee Joop Stam. De vorige afleveringen kan je hier teruglezen.