Kees schreef een reportage voor ACSI FreeLife 2-2018. We geven je alvast een voorproefje. De doorgaande route naar Karlskrona is een rustige tweebaansweg, met af en toe een extra rijstrook. Dat is een flink verschil met de files in Duitsland op weg naar de veerpont, die we nog maar net achter ons hebben. De dikke Volvo die ik na een poosje in mijn spiegels snel zie naderen remt af, en blijft zowaar keurig achter ons rijden. Zonder getoeter, zonder bumperkleven of gebaren door irritatie aan onze langzame caravancombinatie. Als na een poosje de weg breder wordt, gaat hij er rustig langs. Gewoon relaxed. En dan besef je het: je bent in Zweden!
Druk Duitsland vs relaxed Zweden
Het verkeer is misschien wel het grootste verschil tussen het drukke Duitsland en het relaxte Zweden. Vooral het aantal vrachtauto’s is aangenaam minder. Ik weet wel dat overal waar het druk is de mentaliteit van de weggebruikers zich ‘aanpast’, en ook rond de Zweedse steden als Stockholm en Göteborg zal dat het geval zijn. Maar dan blijft er in dit immense land nog zo veel ruimte over dat het rijden over de wegen een aangenaam onderdeel van de vakantie wordt.
Varen van Rostock naar Trelleborg
We hebben vanochtend vroeg de Stena Line ferry van Rostock naar Trelleborg genomen voor de ruim zes uur durende overtocht naar Zweden. En met vroeg bedoel ik ook echt vroeg, want je moet je uiterlijk een uur van tevoren bij de afvaart melden. Half zes dus. Gelukkig hebben ze daar in Rostock ervaring mee, want de campings in de buurt doen niet moeilijk als je vraagt of je om half vijf ’s ochtends door de slagboom mag.
ACSI FreeLife magazine
Nieuwsgierig naar wat Kees in het Zweedse Blekinge allemaal heeft ondernomen? Je leest het in het maartnummer van ACSI FreeLife magazine.