ACSI FreeLife

Menu

Duitse tol; aangepaste tarieven

Het blijft de gemoederen bezig houden. Het Duitse tolplan van minister Dobrindt werd al een paar keer aangepast, maar nu heeft een grote meerderheid in de Bondsdag voor de omstreden tolheffingswet gestemd.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
8
8
ReactiesPraat mee
autobahn

De Duitse minister van verkeer heeft onlangs een nieuw voorstel gestuurd naar het parlement. Onder druk van de Europese Commissie zijn de tarieven verlaagd voor schonere auto’s. De verwachting is dat ‘Europa’ alsnog bezwaar gaat maken, maar dat kan pas als de wet van kracht is geworden.

Vanaf € 5

Het goedkoopste tarief zal volgens het nieuwe plan € 5 zijn voor 10 dagen. Dit geldt echter alleen voor de schoonste auto’s. Grootverbruikers betalen al snel € 15.

Ook het abonnement voor twee maanden heeft een andere prijs gekregen. Het vaste tarief (€ 22) verdwijnt en er komen drie nieuwe tarieven voor in de plaats; € 16, € 22 of € 30. Afhankelijk weer van de co2-uitstoot van het voertuig.

Autobahn en Bundestrassen

Het beruchte tolplan houdt vast aan het idee om Duitse automobilisten te compenseren via een lagere wegenbelasting. Daar was veel over te doen, maar het lijkt erop dat de Europese Commissie dit door de vingers ziet.

Duitsers hebben dan een tolsticker of tolvignet nodig op de Autobahn én Bundesstrassen. Buitenlanders kunnen zonder sticker nog wel over de lokale wegen rijden. Grensverkeer blijft daardoor onbelast als de snelweg wordt vermeden.

Tol-dossier

Bron: De Telegraaf

Praat mee

  1. J

    Beste C. Liebrand,
    ik snap uw opwinding niet. Geef dan gewoon u geld in Nederland uit ipv. om de dag naar Duitsland te rijden, goedkoop te tanken en boodschappen te doen. Discriminerend vind ik de overdreven hoge belastingen op Auto’s en Brandstof in het mooie Nederland. In Duitsland is de houderschapsbelasting toch al laag, voor nieuwe Auto’s zelf 0, dus een verlaging van deze Tarieven voor de Duitsers zal best meevallen. Waarom moeten de Duitsers hun eigen schamen als ze hier rondrijden? Wat moeten dan niet al die anderen doen die gratis gebruik maken van ons uitstekende wegennet?

    Reageer
    2
    0
  2. C
    C.Liebrand

    Jaren gestreden voor één Europa en nu moet je betalen om bij de buren op hun wegen te rijden. Belachelijk en discriminerend. Waar blijven onze politicus om dit af te straffen. Ik woon vlak aan de Duitse grens en die Duitsers lachen ons gewoon uit.
    Hier moet wat aan gedaan worden vind ik, vooral omdat het de buitenlanders zijn die
    afgestraft worden. Ik zou me schamen als ik als Duitser in Nederland zou rondrijden.

    Reageer
    0
    1
  3. R

    In Frankrijk en Spanje kun je nog kiezen of je tol wil betalen of niet.
    Betaal je geen tot krijg je de provinciale wegen en doet er wat langer over.

    Reageer
    0
    0
  4. AD
    Ad van Dalen

    Recentelijk zijn wij teruggekomen uit Benidorm. Aan tol betaald zowel heen als terug door Frankrijk en Spanje. Totaal 350,00 euro. Dat is de optelsom van telkenmale relatief kleine stukjes tolweg. Daar hoor je niets over! Dus ik begrijp de ophef niet. Moet Nederland dan mee? Nee hoor. Goed voor de concurrentiepositie van Nederland als poort van Europa.
    Daarnaast betalen de Nederlanders toch al alles voor de rest van Europa.

    Reageer
    0
    0
  5. Cn
    C.c.m nederpel

    Duitsland heeft voor mij gelijk zeer goede autobanen

    Reageer
    1
    1
  6. w
    w.dijjkstra

    gelijke monniken , gelijke kappen.
    dus. die buitenlanders waar wij tol moeten betalen .ook maar belasten… Heel simpel.

    Reageer
    1
    0
  7. rh
    rob hasselt

    Tolheffing is nu bijna in geheel Europa gemeengoed op de snelwegen.
    Ik heb afgelopen weekend weer de nodige Duitse auto’s zonder tolvignet op de Nederlandse wegen zien rijden naar Zeeland.
    Zijn wij dan heiliger dan de Paus om onze buren geen tol te laten betalen????
    Het lijkt wel of we weer in de middeleeuwen terecht gaan komen met al die tolheffingen.

    Reageer
    1
    2
  8. AT
    Ad Tempelaar

    Waarom wel in Duitsland en niet in Nederland. ? gaat weer geld kosten en dat is alles waar het om draait alleen maar de auto’s Pakken die het toch al zwaar hebben.
    Altijd die auto’s nooit eens iets anders.
    Wel de buitenlanders pakken en dus ook straks in Nederland.
    Want daar draait het op uit

    Reageer
    0
    1

Praat mee: Duitse tol; aangepaste tarieven

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht