ACSI FreeLife

Menu

Akkoord over tolheffing Duitsland

Tolheffing in Duitsland komt met rasse schreden dichterbij. Niet lang nadat de Europese Commissie aangaf geen juridische bezwaren te hebben, zijn de regeringspartijen CDU/CSU tot een akkoord gekomen. Dat meldt omroep ZDF.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
47
47
ReactiesPraat mee

Tolheffing Duitsland in 2015?

De partijen verwachten dat de wet omtrent de tolheffing in de loop van 2014 aangenomen wordt. Vanaf 1 januari 2015 zou dan al tol geheven kunnen worden op de Duitse Autobahn. Het is nog niet bekend wat de gevolgen zijn voor campers, vouwwagens en caravans.

De tolheffing gaat, conform Europees recht, ook voor de inwoners van Duitsland gelden. Zij worden echter gecompenseerd met lagere belastingen. Dat was een voorwaarde van bondskanselier Merkel.

Nederland

Nederlandse politici hebben al hun zorgen geuit. Zij (SP, PvdA en CDA) willen dat Minister Schultz van Infrastructuur met haar Duitse collega’s moet overleggen om het plan van de baan te krijgen. De SP schermt zelfs met juridische maatregelen.

Het Nederland Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) voorziet een rem op de mobiliteit in Europa. Dat is nadelig voor het toerisme.

Vignet

Het lijkt erop dat Duitsland het ‘Oostenrijkse’ tolheffingsysteem in wil voeren. De Volkskrant berichtte eerder dat er waarschijnlijk een vignet voor tien dagen komt, dat ongeveer € 10 gaat kosten, een vignet voor twee maanden en een vignet voor een jaar (€ 100). Deze prijzen gelden voor personenauto’s.

Praat mee

  1. H

    Ik ga niet meer naar Duitsland

    Reageer
    0
    2
  2. H

    Eén Europa en toch zoveel verschillen. Met tolheffing, met motorrijtuigenbelasting, met brandstof prijzen, enz.
    Waarom doen we dit?
    Vrij verkeer van mensen en goederen. Het is dus helemaal niet meer vrij als je overal voor moet betalen,
    Tol heffen voor onderhoud van het wegennet, bruggen en tunnels, snap ik nog, maar dan moet dat voor iedereen gelden, alle landen. Even spontaan over de grens voor een bezoekje naar het buurland doe je dan niet zomaar of je moet ook een jaar vignet kopen. Nederland zou ook tol moeten gaan heffen voor alle niet Nederlandse auto’s, dan is er tenminste weer enig zins gelijkheid. Ook dan zijn de buren niet blij want ook hun spontane uitjes naar Nederland kosten dan opeens een vignet. Het is een goed idee om alle Nederlanders die nu al motorrijtuigenbelasting betalen een vignet te geven voor de Nederlandse wegen en de buitenlandse auto’s een vignet te laten kopen. Zo betaald de gebruiker van de weg, ongeacht waar je vandaan komt. De bureaucratie viert weer hoogtij. Werkgelegeheid trekt aan, vignetten ontwerpen, maken, verspreiden, geld innen en niet te vergeten de controle op het voeren van de vignetten. Blijft er uiteindelijk wel geld over voor onderhoud van die wegen of wordt dan het vignet onbetaalbaar? Jullie begrijpen al wel, ik ben tegen tolheffing in Duitsland zoals nu voorgesteld wordt.

    Reageer
    0
    0
  3. WK

    Het wordt nu dus hoog tijd dat Nederland de Duitsers met gelijke munt terug gaat betalen. Met name het vrachtverkeer naar en van de haven in Rotterdam en alle Duitsers die in de weekeinden en met vakantie naar de kust gaan komen prima in aanmerking om tol te heffen.

    Reageer
    0
    0
  4. Dd
    Dedecker dirk

    Zouden al die buitenlanders die ons wegennet gebruiken en trucks die te zwaar beladen zijn tol betalen dan zouden onze wegen beter onderhouden kunnen worden vooral Nederlandse Turks die te zwaar geladen zijn boven de toegelaten 44 T

    Reageer
    0
    0
  5. N

    Stel dat wij in Nederland wegenbelasting voortaan tolgeld zouden noemen. En dat men ieder die in Nederland tolgeld betaalt ook een vignet geeft. Dan zijn we al aardig op weg om aan iedere buitenlander, die op de Nederlandse wegen wil autorijden hetzelfde te vragen. Iedere buitenlandse auto op de Nederlandse wegen verplicht een Nederlands vignet.

    Stel dat dit in elk Europees land gaat gebeuren en we in de Unie daar ineens heel eensgezind over worden…….. dan wil er geen buitenlander meer in Nederland autorijden. In de andere Europese landen is autorijden doorgaans veel goedkoper.

    Worden dan de prijzen in heel Europa gelijk? Nee, ik denk niet dat dit gebeurt. Want dan zou de Nederlandse regering minder belastinginkomsten moeten accepteren om nog buitenlandse toeristen binnen te krijgen. En de melkkoe minder uitmelken dat doet Den Haag vast nooit.

    Reageer
    0
    0
  6. p

    Wij gaan regelmatig winkelen en tanken in Duitsland. Wonen 15 km van de grens. Dus de plezierige dagjes Duitsland sind vorbei !!

    Reageer
    0
    0
  7. HM
    Herman Molenaar

    Hebben al die knappe koppen in Europa al nagedacht over de consequenties wanneer alle EU landen een milieuvignet en een wegenbelasting vignet in gaan voeren, hoe een voorruit eruit ziet bij meer dan 40 vignetten?

    Reageer
    0
    0
  8. HM
    Herman Molenaar

    Hebben al die knappe knoppen in Europa al nagedacht over de consequenties wanneer alle EU landen een milieuvignet en een wegenbelasting vignet in gaan voeren, hoe een voorruit eruit ziet bij meer dan 40 vignetten?

    Reageer
    0
    0
  9. Tol heffing als alternatief voor wegenbelasting is goede zaak.
    Mijn voorkeur in deze is voor een Europese aanpak.
    Werken met vignet verdient voor mij de voorkeur. je kan dan ook verschil maken.
    De gebruiker betaald.

    Reageer
    0
    0
  10. vS
    van der Starre

    Waarom moeten wij in Duitsland wegen geld betalen en zij niet in ons land.
    Voor de boten wordt ook al niets betaald bij ons.

    Reageer
    0
    0
  11. WS
    W. Sandberg

    Dan ook in Nederland voor de buitenlandse gasten tolheffen.
    Alternatief
    Een ( 1 ) gelijke benzine prijs in geheel Europa waarin wegenbelasting tol en dergelijke verwerkt zijn. De vervuiler betaald m.i. dan.

    Reageer
    0
    0
  12. JS
    Joop van Steensel

    Duitsland krijg per jaar duizenden Nederlanders op bezoek als toerist en zakelijk, en ook nog eens vele op doorreis naar andere landen. Vele euro’s worden door hun besteed in Duitsland. Nu het Duitsland economisch beter gaat dan sommige anderen landen , willen zij nu ons hun wil op gaan leggen. Over Europees gevoel gesproken !
    Als hun tolheffing er inderdaad door komt, laat Den Haag dan ook eens hun tanden zien door alle Duitse kentekens tol te laten betalen. Oja, er zijn heel veel Duitsers die aan de 2e Maasvlakte en de EON centrale werken, en al meer dan 1 jaar in Nederland wonen, dan is er toch regeling dat de auto in gevoerd dient te worden???
    Waar zijn we aan begonnen ……? Ook nu blijkt weer dat die lui in Brussel er alleen voor hun eigen onkosten vergoedingen waakzaam zijn.

    Reageer
    0
    0
  13. FP
    Frans Plaasman

    Ben het er niet mee eens, maar als het dan toch moet dan hier ook tol heffen voor alle buitenlandse kentekens Breng voor de schatkist ook nog een hoop op.

    Reageer
    0
    0
  14. cb
    cor bregman

    Wat we ook niet moeten vergeten alleen in Nederland betaal je fikse bedragen BPM op elke nieuwe auto of camper die je koopt + 2% BTW meer dan b v in Duitsland en wij hebben de hoogste brandstof en wegenbelasting van de EU . Wie kleed wie nu uit , lang leve de EU waar ze wel vergaderen hoe krom een komkommer mag zijn , maar niet voor gelijke tol en wegenbelasting stelsels (er zullen ongetwijfeld tegen stemmers zijn)

    Nederland misschien !!!!!!!!!!!!!!!! Tol of Vignet prima, maar dan ook voor iedereen gelijk, ook de brandstof en overige auto belastingen

    Reageer
    0
    0
  15. LV

    Als we zo door gaan, dan zit dadelijk de voorruit dicht geplakt met stickers en worden we daarvoor in Nederland bekeurt omdat het zicht beperkt is.
    De heren en dames politici willen toch een Europa laten ze er dan voor zorgen dat we overal, zonder stickers, de zelfde “tol ” betalen.

    Reageer
    0
    0
  16. J

    in reactie op T.Vos
    Dat tol heffen in Duitsland is ook geen goed idee maar om dit te vergelijken met je eigen “hoge’wegenbelasting dat is niet oke. Want je weet onze regering kleedt hier de automobilist uit als een melkkoe.
    Dat die Duitsers dan ook maar moeten betalen waarom. De gewone man kan hier toch niks aan doen. We moeten ons richten tot de regeringen die bepalen dit.
    Maar nu uitten we ons ongenoegen en als het er eenmaal is dan doen we er niks aan.

    Reageer
    0
    0
  17. T

    Tol heffen op de Duitse autobanen vinden wij zeer slecht Wij betalen al genoeg wegenbelasting in ons eigen land (1900 Euro) per jaar wij worden door onze regering al uitgekleed nu ook nog door de Duitsers Laat de Duitsers die in ons land komen en verblijven ook maar belasting betalen voor onze wegen

    Reageer
    0
    0
  18. JP

    Wij hebben al jaren een camper en rijden vrijwel in alle landen zonder tol te betalen. Bijna overal betaal je voor het gebruik van de vierbaansnelwegen. Nou, die mijden wij dus. Geen 1000 km per dag of zo maar etappes van hooguit 250 km. Lekker rustig aan en binnendoor, er is immers zoveel te zien. We tanken ook nooit op die tolwegen. Gewoon bij een supermarkt of zo. Veel voordeliger, Ons land moet zeker géén tol of vignet invoeren want dan worden we juist aantrekkelijk voor de buitenlanders en dan gaan we alleen maar meer toeristen trekken. Als je hoort bij de massa die rustig op “zwarte zaterdag” richting het zuiden over de dure autoroute rijdt dan zou ik maar eens goed nadenken. Het is immers vakantie.

    Reageer
    0
    0
  19. h

    Of Europa betaalt wegenbelasting of koopt een vignet. Willen we een europa dan is dit een voorwaarde. Anders moeten we tol heffen op buitenlandse tanks die op onze wegen rijden

    Reageer
    0
    0
  20. PM

    In plaats van tegen te zijn is het veel verstandiger dat Nederland en België ook tolheffing gaan toepassen voor alle buitenlanders die in Nederland rondrijden. Dan kan ook hier een compensatie worden gegeven op de belastingen voor auto’s.

    Reageer
    0
    0
  21. K

    Duitsland was een van de landen waar tot op heden voor 80% van mijn vakanties door bracht dat had mede te maken dat ik geen ik betaald.
    Wij als Nederlandse automobilist betalen in Nederland schandalige belastingen voor de auto ook als je niet veel rijd.
    De Duitser krijgt compensatie voor de tol en wij moeten hier voor bloeden.

    Reageer
    0
    0
  22. J

    Waarom maken we ons druk over de tolheffing op de Duitse snelwegen
    In Oostenrijk,Frankrijk, Kroatie e.d. betalen we toch ook.
    Al jaren gaan we in die landen op vakantie en betalen de tol. Nu opeens niet meer op vakantie omdat we in Duitsland moeten betalen. wanneer worden we eens wakker. De Duitse overheid doet tenminste nog wat terug voor hun eigen bevolking terwijl wij als automobilist maar worden gezien als grote melkkoe voor onze regering. Als ze hier in Nederland gaan tolheffen dan zien wij er als burgers toch niets van want onze regering gaat ons echt niet compenseren. Denk maar aan het kwartje van Kok. Denk ook eens aan de vele euro’s die de Oosterburen in ons land achterlaten. Die gaan we dan ook missen want de Duitsers komen echt niet meer voor de boodschappen koffie of tabak. Deze is in Duitsland goedkoper.
    Dus waarom zo negatief over de tolheffing terwijl we zelf in Nederland als grote melkkoe worden gebruikt. Daar wordt door niemand iets aan gedaan.

    Reageer
    1
    0
  23. #K
    #Walter Kalse

    Als dit echt doorgaat, hetgeen ik vrees, wordt het nu dan ook de hoogste tijd dat Nederland het zelfde gaat doen voor Duitsers die ons land aan doen met de auto
    Dat zijn er best wel heel veel. Neem alle transporten vanuit de Rotterdamse haven en het “Botlek gebied”. Vergeet ook het aantal vacantiegangers niet dat gedurende het hele jaar door hier korte of lange tijd doorbrengt. Na het weer heffen van belasting op “Oldtimers” zou de regering er een prachtige mogelijkheid bij hebben om weer enkele miljoenen(?) euro’s aan de schatkist toe te voegen. Misschien zou de ene heffing door de andere ingeruild kunnen worden!

    Reageer
    0
    0
  24. h

    steeds meer wordt de automobilist uit ge buit,duitsland is een favorite land voor mij,maar dat is met deze beslissing wel over.

    Reageer
    0
    0
  25. A

    Goed idee moest overal ingevoerd worden,dus ook hier.
    De meeste wegen worden hier gebruikt door niet NL.vrachtwagens dus kan dat de staat veel geld opleveren.

    Reageer
    0
    0
  26. J

    ik vindt het niet erg om tol te betalen in duitsland want als je verder gaat slovenie,kroatie,frankrijk,spanje,oosterijk,daar moeten we al vele jaren tol betalen als ze hier in nederland eens een van die systemen over nemen dan gaat er misschien wel een beetje wegen belasting af voor ons het is bij ons altijd lekkerland en op de reactie van de vorige meneer te reageren die 10 euro die je dan kwijt bent als je gaat winkelen in ons buurtland maak dan ook niks meer uit onder moet je het dichter bij huis zoeken.

    Reageer
    0
    0
  27. cg
    c.r. de groot

    Nederland moet ook tol gaan heffen voor buitenlanders. Het bedrag dat daar mee
    opgehaald wordt, zou verdeelt moeten worden over de Nederlanders die een vignet voor de diverse buitenlanden hebben gekocht. Verdeling is simpel: opbrengst gedeeld door ingezonden vignetten, waarbij aangetoond gebruik voor Franse tolwegen geld voor 1.

    Reageer
    0
    0
  28. H

    Wij wonen in het Westen van het land. Dagelijks rijd ik ons dorp uit in file achter Duitse personen auto’s. Zij werken op de Maasvlakte. Zij wonen al meer dan 1,5 jaar in ons land. Wegenbelasting betalen ze niet. Ik gun het die mensen van harte, immers zij werken ver van huis om hun vak uit te oefenen en sponsoren onze middenstand in het dorp. Wij rijden door Duitsland naar onze vakantie bestemming, sponsoren de Duitse economie middels campingbezoek, brandstof tanken, etc. en daar worden wij mogelijk op afgerekend. Dat is de EU.

    Reageer
    0
    0
  29. k

    Laat de Duitsers ook maar betalen als zij naar de Nederlandse kust gaan. Wij gaan dan in ieder geval niet meer naar de moezel voor een weekeinde of naar de kerstmarkten maar zoeken dan wel iets anders in eigen land.

    Reageer
    0
    0
  30. TD

    Effe doorpakken. Wegenbelastng afschaffen, vignetten voor iedereen. Ook buitenlanders.

    Reageer
    0
    0
  31. cc
    cor clements

    wanneer krijgen we het fiets plaatje weer terug kunnen ze ons nog meer uitkleden
    de voetsel bank hebben we al wat nu nog

    Reageer
    0
    0
  32. HV

    De Duitsers betalen een schijntje aan wegenbelasting vergeleken met wat wij betalen in ons land. Denk aan ca. 75 Euro per jaar. De rest van de wegenbelasting wordt betaald via de brandstof. Het is dus onterecht dat wij tolgeld zouden moeten betalen voor het gebruik van de Duitse autosnelwegen, die trouwens helemaal niet meer zo “goed” zijn. Zelfs de Duitsers klagen over de staat van onderhoud van hun Autobahnen

    Reageer
    0
    0
  33. ap
    arnold peters

    niet tegen tolheffing op voorwaarde dat de wegen in zijn algemeenheid ook goed zijn. in België zit het profiel in de weg i.p.v. in de banden. daar dus even niet.

    Reageer
    0
    0
  34. M

    Ik stel voor om in nederland voor “buitenlandse” voertuigen ook een tol te heffen. We zijn uiteindelijk “EEN” Europa.

    Reageer
    0
    0
    1. vS
      van der Starre

      Waarom moeten de buitenlanders in Nederland geen tol betalen en wij daar wel ze kunnen ook met de boot gratis door onze wateren

      Reageer
      0
      0
  35. K

    We gaan terug naar de middeleeuwen in Europa. Jaren geleden zijn bijna alle tolheffingen opgeheven maar het euvel komt weer terug. Wanneer men overal in Europa dezelfde accijns op brandstof gaat heffen kan m.i. overal de tolheffing en de wegenbelasting opgeheven worden. Op die manier betaal je op basis van het gebruik
    dat je van het wegennet maakt. Uitzonderingen kunnen evt.voor enkele tunnels en wegen die extreem duur in onderhoud zijn gemaakt worden op basis van Europese afspraken.

    Reageer
    0
    0
    1. J

      Ik ben het eens om via de brandstof de wegenbelasting te betalen. Dan betaald ieder voor het juiste weg gebruik in het land waar hij tankt.

      Reageer
      0
      0
      1. w

        Betalen we nog niet genoeg belasting op de brandstof dan?
        Ik ben voor tolwegen, zodat je kan betalen waar je rijd. Als er dan toch extra/ extra moet worden betaald.

        Reageer
        0
        0
  36. H

    Lang leve het verenigd Europa.
    Jammer dat we geen moutkastjes in een luxe auto hoeven te hebben. Hadden we er ook vijf of zes achter de voorruit kunnen plakken!

    Reageer
    0
    0
  37. M

    Lang leve de Europese Unie, dit wordt dus gewoon de gezellige wegen pakken en de snelwegen vermijden, net als in Oostenrijk. Waarom niet gewoon overal dezelfde rechten en plichten, zo wordt het nooit wat met deze Unie.
    Voortaan maar weer via Belgie het grootste stuk naar het zuiden rijden.

    Reageer
    0
    0
  38. H

    Dat Duitsland tol gaat heffen is begrijpelijk. Het is een prachtig snelwegen land. Ook Belgie begrijp ik. Bedenkend dat Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Italie etc ook tol van ons Nederlanders vragen als wij daar ons geld gaan besteden in de vakanties lijkt het mij ECHT van zelfsprekend dat buitenlandse gebruikers van ons wegennetwerk ook gaan mee betalen.
    Daarbij kan onze wegenbelasting voor ons omlaag, wat mee past in de europese gedachte.

    Dus minister volg Duitsland en hef Tol van de buitenlanders voor het gebruik maken van onze snelwegen.

    Reageer
    0
    0
  39. N

    Dat worden geen dagjes winkelen meer in Duitsland.

    Reageer
    0
    0
    1. R

      Wie gaat er nu winkelen in duitsland?

      Reageer
      0
      0
  40. c

    Helemaal mee eens met snuffelaar

    Reageer
    0
    0
  41. s

    Ik vind het een prima deal maar dan moet nedeland ook maar tol heffen want nu betalen wij voor de wegen een hoop belasting en de buitenlanders niets een slechte zaak in vehouding met andere landen betallen wij te veel in spanje waar ik nu verblijf tijdelijk betaal je voor een gemiddelde auto 100 euro per jaar ik betaal voor mijn auto 1400 euro per jaar dus ergens denken ze ook in spanje dat wij allemaal miljonair zijn maar helaas niet

    Reageer
    0
    0
  42. FV

    tja, waarom ook niet hé? Blijkbaar zijn ze hier in België wat achterlijk en bang om ook tol te heffen op onze snelwegen.
    Dit zou de staat aardig wat miljoenen kunnen opleveren en misschien uiteindelijk eens voor degelijke wegen zorgen e ook meer werkgelegenheid.
    Ze moeten het altijd veel te ver gaan zoeken.
    Geen probleem daarmee, maar dan ook hier laten betalen door de buitenlanders!!!
    Moesten ze eigenlijk al vele jaren gedaan hebben.

    Reageer
    0
    0
    1. J

      Ja, laten we het dan maar in alle EU landen doorvoeren en dan ook iedereen in zijn eigen land compenseren. Dan blijven we allemaal in eigen land zitten en is het gedaan met vrij vervoer van personen in de EU. Tolheffing is belachelijk en oneerlijk als de eigen burgers gecompenseerd worden. Nederland weer het beste jongetje van de klas?

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Akkoord over tolheffing Duitsland

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht