ACSI FreeLife

Menu

V&A: Boordaccu en een kapotte kraan

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Vraag van Dick Revers uit Borne:

Mijn Kip Greyline 1998 caravan is afgeleverd met een boordaccu. Deze accu levert de energie voor de kranen, de verlichting en de mover (alles 12 volt). Mijn probleem is dat om de 5-6 maanden de schakelaar van de keukenkraan (alleen koud water) stuk gaat. Ik heb nu in heel korte tijd 6 kranen versleten, dat lijkt mij niet in orde. De fabrikant van de kraan is onbekend omdat er geen merk op de kraan staat.

Op een online forum las ik dat booraccu’s onregelmatige spanning kunnen geven en dat het verbranden van de switch daar de oorzaak van kan zijn. De schrijver van het artikel adviseerde een relais in te bouwen tussen de plus van de accu en kraan. Dat lijkt mij niet de oplossing. Joop kun je mij uit de brand helpen met een praktische oplossing?

Antwoord van Joop:

Variatie in accuspanning is vrijwel onmogelijk. Van ‘vol‘ naar ‘leeg‘ geeft een continue dalende spanning van iets boven naar iets onder 12 volt. Wat mogelijk is, is dat de laadapparatuur kuren heeft. De laadapparatuur zit normaliter parallel aan de accu geschakeld. De schakelaar van de kraan zou daar geen last van moeten hebben.

Misschien heeft de kranenfabrikant op grond van kostenbesparing een 230 volt netspanning en niet voor 12 volt geschikte schakelaar ingebouwd (230 volt wisselstroom heeft een veel lagere stroomsterkte bij een gegeven vermogen).

Een relais inbouwen tussen de kraan en de waterpomp kan een oplossing zijn. De kraanschakelaar moet het relais aansturen en het vermogens-relais stuurt de waterpomp aan. Kijk ook eens kritisch naar de pomp. Misschien loopt de pomp te zwaar en trekt daardoor veel meer stroom dan de kraanschakelaar aankan.

Heb jij ook een vraag voor onze expert Joop?

stel je vraag

Praat mee

  1. HE
    Herman Evers

    De oorzaak van dit probleem is simpel: Bij het plotseling verbreken van een stroom door een zelfinductie (lees motorspoel) wordt een hoge SPANNING opgewekt in de spoel. Daardoor slaan vonken over op de contacten, met als gevolg: inbranden van die contacten. Bij inschakelen loopt er korte tijd een hoge STROOM door die contacten dus weer verder inbranden. Remedie: zet een kleine condensator over de contacten of over de motor en probleem is over!!!!

    Reageer
    1
    0

Praat mee: V&A: Boordaccu en een kapotte kraan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht