ACSI FreeLife geeft in editie 2-2015 tips voor een veilige rit. Hier alvast een voorproefje.
Markt voor e-bikes groeit
De markt voor moderne e-bikes groeit enorm. In Nederland zijn er al meer dan een miljoen fietsen met zogeheten trapondersteuning verkocht. In 2013 was één op de vijf nieuwe fietsen die werd verkocht een e-bike. En die tendens groeit nog steeds. Zo zorgen de e-bikes voor volle orderboeken bij de fietsfabrikanten en voor goede omzetten bij de dealers. Dat succes is niet toevallig: rijden op een elektrische fiets is leuk.
Door de extra portie energie worden niet alleen de bergetappen aantrekkelijk, maar plotseling komen tot nu toe onbereikbare bestemmingen ook binnen de actieradius te liggen. E-bikers rijden meestal beduidend sneller dan fietsers met een gewone fiets. Dat klinkt in eerste instantie positief, maar een hogere maximale en gemiddelde snelheid vereisen wel een en ander van mens en techniek.
Risico’s
Dit zijn de risico’s voor e-bikers
- Bij hoge snelheid zijn uitwijkmanoeuvres lastiger uitvoerbaar.
- Bovendien krijg je daardoor een langere remweg. E-bikers moeten dus anticiperend rijden en eerder remmen.
- Bij het rijden op fietspaden die rechts langs de rijbaan lopen moet je goed op rechts afslaande auto’s of vrachtauto;s letten. Die zien fietsers vaak over het hoofd.
- Bij e-bikes met voorwielaandrijving heeft het weinig belaste voorwiel de neiging om bij het aanslaan van de motor te slippen, in het bijzonder op gladde wegen of op grind. Dat geeft een aanzienlijk risico bij het wegrijden wanneer de fietser tegelijkertijd een andere richting op stuurt.
- Bij alle aandrijfsystemen geldt dat wanneer je met een lopende motor een bocht naar rechts neemt, de e-bike zich opricht en naar links trekt zodat je naar de linker weghelft neigt. Met de nodige behoedzaamheid is dat een goed te beheersen factor, maar je moet er absoluut alert op zijn wanneer er weinig ruimte beschikbaar is om te manoeuvreren, bijvoorbeeld in de binnenstad.
- Let bij de koop van een e-bike op goede remmen, bij voorkeur schijfremmen.
Meer tips over waar je als e-biker op moet letten lees je in ACSI FreeLife Magazine editie 2. Bestel het magazine hier.